Trash Music

to utwór na głos, zespół instrumentalny (wiolonczela, akordeon, klarnet basowy, gitara elektryczna) i obiektofony. Obiektofony to zużyte przedmioty codziennego użytku, których dźwięk poddawany jest elektronicznym przekształceniom na żywo. „Przedmioty nie są «odpadami» z racji swoich wewnętrznych właściwości (...), nabierają owych tajemnych, budzących respekt, lęk i odrazę własności na skutek działania człowieka, który w swych projektach przyznaje im status odpadów” (Zygmunt Bauman Życie na przemiał). W utworze Trash Music odpadom został nadany status pełnowartościowych instrumentów muzycznych. Instrumenty wykorzystane w kompozycji to między innymi suszarkofon (suszarka na bieliznę), lampkofon (lampka biurkowa), pręcikofon (czyścik kominiarski), piecykofon (pokrywa od piecyka gazowego Junkers), jajkofon (siekacz do jaj), pudłofon (tekturowe pudło), blachofon (instrukcja bezpieczeństwa i higieny pracy przy obsłudze kolb ksenonowych nadrukowana na blasze), magnetofonofon (magnetofon szpulowy Unitra), wieżofon (wieża hi-fi). Dobór odpowiednich przedmiotów i technik wydobycia dźwięku, odpowiednia amplifikacja za pomocą mikrofonów kontaktowych i zaprogramowanie elektronicznych przekształceń dźwięku w środowisku MAX dają muzykom duże możliwości ekspresji, artykulacji, kształtowania barwy i dynamiki. Muzycy mają kontrolę zarówno nad parametrami transformacji dźwięku, jak i nad samym jego źródłem. W odróżnieniu od większości instrumentów i sterowników używanych w muzyce elektronicznej dźwięk obiektofonów kształtowany jest nie poprzez ruch tłumikiem czy gałką, lecz poprzez fizyczną grę na przedmiocie, co jest bardziej precyzyjne i intuicyjne, wymaga jednak opanowania specyficznych umiejętności wykonawczych.

W warstwie tekstowej utworu wykorzystane zostały odpady kulturowe – zdezawuowane, bezwartościowe treści pochodzące ze środków masowego przekazu (tabloidu „Fakt”, reklam, forum internetowego, telemarketingu). Utwór powstał we współpracy z Robertem Pludrą z Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, który zaprojektował statywy na obiektofony. Instalacja powstała z przedmiotów pełni zarówno rolę wizualną, jak i funkcjonalną – zapewnia ergonomię gry na obiektofonach.

Kompozycja została zamówiona przez fundację ForMusic, prawykonanie odbyło się na 43. festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna 22 marca 2014 roku. Zamówienie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wojciech Błażejczyk

 

Czemu na palcu ślicznej Kasi

tak rzadko błyszczy ten pierścionek

od ukochanego

Skrzętnie ukrywa dowód miłości

 

Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej

do opakowania, bądź skonsultuj się z lekarzem lub

farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany

zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu

 

Uprzejmie informujemy, że

ze względu na jakość

świadczonych usług

dzisiejszy koncert

jest

nagrywany.

Jeśli ktoś z państwa

nie wyraża zgody

na nagrywanie koncertu

proszę

opuścić salę

 

W kupowaniu zbędnego jedzenia króluje mój mąż. Wysyłam go po kilka bułek, mleko i mąkę oraz trochę owoców, a on zawsze wraca z wielkim koszem wypchanym po brzegi: sokami, dżemami (a zrobione przeze mnie stoją w szafce), kilkoma chlebami i bułkami, których nie jesteśmy w stanie zjeść (...)

Kupuję niepotrzebne gazetki dla dzieci takie z dokładanymi gadżetami. Starsza lubi, więc kupuję jej czasem, jak się nie mogę powstrzymać (...)

Ciuchy to dramat. Ostatnio odkryłam, że np. mamy kilka bluzek, z których syn wyrósł, a nie miał ich na sobie ani razu. (...)

Jak widzę wyprzedaże albo rabaty w sieciówkach, zwłaszcza mojej ulubionej, to choćby dzieciom się ciuchy z szaf wywalały, to zawsze coś tam dokupię. Właśnie wyposażyłam obie córki na sezon wiosenno-letni, a mam wrażenie, że być może i na ten za rok (...)

Kuchnia to moje królestwo, więc łykam bez zastanowienia wszystko, co z tym związane – od kolejnej blaszki do pieczenia ciasta (bo ma np. inny wzorek) na książkach kucharskich skończywszy.