Kupczak, Sławomir

ur. 1979 we Wrocławiu, ukończył tam studia w Akademii Muzycznej w klasie Jana Wichrowskiego i studia podyplomowe w zakresie kompozycji komputerowej u Stanisława Krupowicza i Cezarego Duchnowskiego. W okresie studiów otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wyróżniające się wyniki w nauce.

Jest twórcą muzyki solowej, kameralnej, symfonicznej, elektroakustycznej, teatralnej (przedstawienia w reżyserii Jakuba Porcariego, Krzysztofa Rekowskiego, Krzysztofa Globisza, Piotra Jędrzejasa, Marii Spiss, Pawła Passiniego) i filmowej. Brał udział w międzynarodowych kursach dla młodych kompozytorów w Radziejowicach (2000), Gdańsku (2001) i Canterbury (2006). W 2006 roku jego utwór Anafora VI otrzymał 4. lokatę na 53. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu w kategorii dzieł kompozytorów młodych. W tym samym roku za utwór Lament – Anafora VII otrzymał drugą nagrodę na 48. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda, organizowanym przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Wraz z Cezarym Duchnowskim i Pawłem Hendrichem współtworzy zespół komputerowej muzyki improwizowanej Phonos ek Mechanes. Jest to szczególny rodzaj live electronics: human electronics, gdzie muzyka elektroniczna ma kształt ludzkiego gestu, a komputery kontrolowane są głównie za pomocą instrumentów akustycznych.

Pisał na zamówienia Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, Światowych Dni Muzyki MTMW we Wrocławiu, zespołu NeoQuartet, Fundacji 4.99, festiwali Musica Electronica Nova i Musica Polonica Nova, Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, Stowarzyszenia Turning Sounds, Festiwalu Laboratorium Myśli Muzycznej, Filharmonii Łódzkiej, Brand New Music Festival, Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni przy wsparciu finansowym Die Ernst von Siemens Musikstiftung, Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia.

Jego utwory wykonywane były na najważniejszych festiwalach w Polsce i za granicą, m.in. na Warszawskiej Jesieni, Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, Sacrum Profanum (koncert monograficzny), Poznańskiej Wiośnie Muzycznej, Festiwalu Prawykonań, Światowych Dniach Muzyki MTMW, Kontrasty (Ukraina), International Actual Music Festival The Other Space (Moskwa), Ohren auf Europa – Biennale der Nuen Musik (Düsseldorf), Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie, Festiwalach Audio Art w Krakowie i Warszawie, Warszawskich Spotkaniach Muzycznych, Aksamitnej Kurtynie we Lwowie. Od 2004 roku jest nauczycielem w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. S. Moniuszki w Jeleniej Górze, prowadzi Szkolną Orkiestrę Symfoniczną oraz zajęcia z kształcenia słuchu, harmonii, podstaw aranżacji i ćwiczenia z kompozycji.

 

Wybrane utwory: Casus to John Cage na flet prosty, klarnet, puzon, skrzypce, kontrabas, fortepian, pokrywkę od garnka, telefony komórkowe i dyrygenta (2001), Akwaforta na głos żeński, flet prosty, okarynę i komputer (2002), Res facta na flet, fortepian i komputer (2004), Cetirizini dihydrochloridum na komputer (2004), Anafora V na wiolonczelę i komputer (2004), Anafora VI na kwartet smyczkowy i komputer (2005), Kreacja I (myśląc o Tomaszu Sikorskim) na flety proste, klawesyn i elektronikę (2005–06), Lament – Anafora VII na głos żeński, fortepian i elektronikę (2006), Le coucou pour violoncelle (2008), De profundis na głosy (2008), Rukola na sinfoniettę (2009), Novella na komputer (2007–09), Dossier A.Z. na trzy saksofony i orkiestrę (2009–10), I Symfonia „Capax Dei” na orkiestrę i chór mieszany (2008–10), Fryderyk Chopin. Ciennik osobisty, instalacja dźwiękowa na podstawie listów kompozytora (live electronics, 2010), Z listopada 2010 na komputer do fragmentu tekstu Josepha Conrada z dramatu Jutro (2010), White over Red na chór mieszany (2011), Raport na komputer do tekstu Pawła Krzaczkowskiego (2011, wersja na komputer i zespół kameralny, 2012), KAPELUSZ na komputer (2012), Kolibry na orkiestrę (2012), Analogya 2 na dwa flety, fortepian, przedmioty i komputer (2013), Krawędzie na orkiestrę smyczkową, perkusję i elektronikę (2013), II Symfonia na gitarę elektryczną, perkusję, elektronikę i 100 motocykli (2014), Koncert na 11 (2014), 4 tańce z przygrywką na akordeon i elektronikę (2014), Trzecie miejsce po przecinku na klarnet, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i perkusję (2014), Piwonie na orkiestrę szkolną (2015), Voyager – opera kameralna do libretta Michała Borczucha (2015), Rysa na komputer (2015), Widziałem Cię na kontratenor, fortepian i elektronikę (2016), Nie wiem, performans (2016).