Powrót do:   Wykonawcy
Freszel, Joanna

absolwentka studium pieśni na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz wydziału wokalnego tej uczelni w klasie Jadwigi Rappé. Stypendystka Ministra Kultury, programu Pro Polonia, programu ISA2012, zgłoszona do Paszportów Polityki (2010, 2012), odznaczona medalem Magna cum Laude dla najlepszego absolwenta UMFC. Nagrodzona Stypendium Młoda Polska (2014); doktorantka na macierzystej uczelni. Zdobyła m.in. II nagrodę w Konkursie im. Haliny Halskiej (Wrocław 2009), III nagrodę i nagrodę specjalną w Konkursie im. K. Szymanowskiego (Łódź 2009), I nagrodę i trzy nagrody specjalne w II Konkursie im. Józefiny, Jana i Edwarda Reszków (Częstochowa 2011), nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Belvedere im. Hansa Gabora (Wiedeń 2011) oraz I nagrodę (Giuseppe Sinopoli Award) wraz ze specjalną nagrodą Opery we Frankfurcie w konkursie J:opera Voice Competition isa 12. Była również finalistką Viotti Competition w Vercelli (2012). Jako członkini chóru Alla Polacca przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie występowała w spektaklach Manru, Cyganeria, Tosca, Śpiewnik Domowy, Turandot, Werther i innych. W 2010 uczestniczyła w festiwalu Warszawska Jesień. Wynikiem tego sukcesu był występ na festiwalu w Aix-en Provence i koncert w Genewie (Festiwal Contrechamps).

W 2011 wystąpiła w siedzibie UNESCO w Paryżu, w tym samym roku zadebiutowała jako Musetta w Cyganerii Pucciniego (Polska), Vénus i Phrygienne w Dardanusie Rameau (Irlandia, Wielka Brytania) oraz Fiordiligi w Così fan tutte Mozarta (Polska; w tę samą rolę wcieliła się później również w sewilskim Teatro Lope de Vega). Śpiewała partię Małgorzaty w przedstawieniach Fausta Gounoda w Estońskiej Operze Narodowej.

Artystka koncertowała z orkiestrą Sinfonia Iuventus (IV Symfonia Mahlera), orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej (Requiem Mozarta pod batutą Jerzego Maksymiuka), Orkiestrą Filharmonii Śląskiej (IX Symfonia Beethovena pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego), Orkiestrą Kameralną Capella Bydgostiensis (Wielka Msza h-moll BWV 232 J. S. Bacha), Orkiestrą Filharmonii Szczecińskiej (Siedem wczesnych pieśni Berga), Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej (Wielka Msza c-moll Mozarta pod kierunkiem Michała Dworzyńskiego), Orkiestrą Symfoniczną Camerata Viva (III Symfonia Góreckiego). Podczas trasy koncertowej po Ukrainie wykonywała Chantefleurs et chantefables Witolda Lutosławskiego z orkiestrami filharmonii we Lwowie, Odessie, Czernihowie, Doniecku i Dniepropietrowsku. Współpracowała także z Kwartetem Śląskim w ramach festiwalu „Kwartet Śląski i jego goście”, a podczas festiwalu Saaremaa Opera Days w Estonii prezentowała muzykę Benjamina Brittena (z pianistą Mariuszem Rutkowskim).

W Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie Joanna Freszel wykonywała Federico’s little songs i Madrigals, Book II George’a Crumba oraz In Memoriam Uriego Caine’a (z Orkiestrą AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia), w ramach festiwalu Sinfonii Varsovia prezentowała kompozycje Alicji Gronau, Aleksandra Kościówa i Zofii Dowgiałło (z zespołem proMODERN). Śpiewała również w Missa pro Pace Wojciecha Kilara (z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej pod dyr. Jacka Rogali). Dwukrotnie występowała w nowej siedzibie NOSPR w Katowicach. 

Loading...