(1912–1992)
ur. w Los Angeles, uczęszczał do Pomona College w Claremont, grę na fortepianie studiował u Fannie Charles Dillon w Los Angeles i Lazara Lévy’ego w Paryżu, jego pierwszym nauczycielem kompozycji był Richard Buhlig. W latach 1933–34 studiował u Henry’ego Cowella i A. Weissa w Nowym Jorku, następnie przez dwa lata u Arnolda Schönberga w Los Angeles. W 1943 przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie objął kierownictwo muzyczne w zespole tanecznym Merce’a Cunninghama. W latach 1949–51 był słuchaczem wykładów Daisetza T. Suzukiego na temat buddyzmu zen, podjął też współpracę z malarzem Robertem Rauschenbergiem i pianistą Davidem Tudorem. W tym czasie skupił wokół siebie grupę młodych kompozytorów, do której należeli m.in. Morton Feldman, Christian Wolff i Earle Brown. W latach 1948–52 wykładał na wakacyjnych kursach w Black Mountain College, a później (1956–60) w New School for Social Research w Nowym Jorku. W 1958 podczas Międzynarodowych Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki w Darmstadcie zaprezentował ideę muzyki opartej na procedurach przypadkowych.
W 1968 został członkiem National Institute of Arts and Letters. Od 1960 działał przede wszystkim jako niezależny artysta, prywatnie nauczając kompozycji; wykładał także na uniwersytetach. Jako uznany w międzynarodowym środowisku ekspert od mykologii prowadził wykłady z tej dziedziny i był jednym z założycieli New York Mycological Society.
Ważniejsze utwory: Imaginary Landscape No. 1 na dwa gramofony, fortepian i talerz (1939), First Construction (in Metal) na sekstet perkusyjny (1939), Bacchanale na fortepian preparowany (1940), Living Room Music na perkusję i kwartet mówiony (1940), The Wonderful Widow of Eighteen Springs na głos i zamknięty fortepian (1942), In the Name of the Holocaust na fortepian preparowany (1942), Sonaty i interludia na fortepian preparowany (1948– 50), Music of Changes na fortepian (cztery tomy; 1951), Imaginary Landscape No. 4 na 12 radioodbiorników (1951), Seven Haiku na fortepian solo (1952), 4’33” (tacet) na dowolny(e) instrument(y) (1952), Williams Mix na taśmę (1952), Water Music dla pianisty (1952), 59 1/2” na instrument smyczkowy (1953), 34’46.776” na fortepian preparowany (1954), 26’1.1499 na instrument smyczkowy (1955), 27’10.554” dla perkusisty (1956), Radio Music dla 1–8 wykonawców (1956), Fontana Mix na taśmę (1958), Concert fort Piano and Orchestra (1958), Music for Amplified Toy Pianos (1960), Electronic Music for Piano (1965), HPSCHD na klawesyny i taśmy (1967–69; z Lejarenem Hillerem juniorem), Cheap Imitation na fortepian solo (1969), Song Books na głosy (1970), Etudes Australes, 32 utwory w czterech księgach na fortepian (1974–75), Renga na 78 instrumentów i/lub głosów (1976), 49 Waltzes for the Five Boroughs (1977), Cheap Imitation na skrzypce solo (1977), Kwartety I– VIII na różne instrumenty (1976–78), Etudes Boreales I–IV na fortepian lub wiolonczelę (1978), Freeman Etudes na skrzypce (1977–80), Litany for the Whale na dwa głosy (1980), Trzydzieści utworów na pięć orkiestr (1981), Trzydzieści utworów na kwartet smyczkowy (1983), Music for... na głos i 11 instrumentów (1984), Perpetual Tango na fortepian (1984), Ryoanji, wersje na różne instrumenty (1983–85), Haikai na gamelan (1986), Europeras I & II (1987), Europeras III & IV (1990), One9 na shô solo (1991).