HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Antoni Wit

dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Narodowej od stycznia 2002. Wcześniej kierował zespołami: Filharmonii Pomorskiej (1974-77), Orkiestry
i Chóru Polskiego Radia i tv
w Krakowie (1977-83), Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (1983-2000), Orquesta Filarmónica de Gran Canaria (1987-92). Wymienione zespoły zaliczają czas jego kierownictwa do okresów intensywnego rozwoju artystycznego i największej świetności. Z krakowską orkiestrą
i chórem dokonał wielu znaczących dla muzyki polskiej nagrań i koncertów, odbył liczne tournées we Włoszech, w Niemczech, Anglii, Francji, Hiszpanii. W historii nospr (do lutego 1999 r. wospr) zapisał się jako najdłużej prowadzący zespół dyrektor naczelny i artystyczny. Z zespołem tym rozpoczął regularne nagrania płyt, zagraniczne wyjazdy, koncerty tv, nagrania muzyki filmowej. W nagraniach archiwalnych i koncertach symfonicznych i oratoryjnych poczesne miejsce zajmowała muzyka polska. Artysta wykonywał, często po raz pierwszy, wiele utworów Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Kilara i innych.
Krakowianin z urodzenia, tu zdobył wykształcenie muzyczne (studia dyrygentury u Henryka Czyża i kompozycji u Krzysztofa Pendereckiego w pwsm) i prawnicze na Uniwersytecie Jagiellońskim. Studia muzyczne pogłębiał
u Nadii Boulanger w Paryżu.
W latach 1967-69 był asystentem Witolda Rowickiego w Filharmonii Narodowej w Warszawie.
II nagroda na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Herberta von Karajana w Berlinie
w 1971 r. otworzyła artyście drogę do międzynarodowej kariery. Dyrygował niemal we wszystkich najważniejszych ośrodkach Europy, obu Ameryk, Bliskiego i Dalekiego Wschodu, występując z czołowymi zespołami symfonicznymi (m.in. Berliner Philharmoniker, Staatskapelle Dresden, Tonhalle-Orchester Zürich, Royal Philharmonic, bbc Symphony Orchestra, Orchestre Symphonique de Montréal, nhk Symphony Orchestra/Tokyo).
Nagrał ponad 100 płyt dla wytwórni emi-hmv, cbs, Naxos, nvs Arts, Pony Canyon, Polskie Nagrania i in. Stabat Mater Szymanowskiego utrwalone dla emi krytycy angielscy zaliczyli do najlepszych płyt 1985 roku. Komplet koncertów fortepianowych Prokofiewa (solista Kun Woo Paik), wydany przez Naxos, otrzymał nagrodę Diapason d'Or i Grand Prix du Disque de la Nouvelle Académie du Disque w 1993 r., a nagranie symfonii Turangal?la Messiaena zdobyło prestiżową Classical Award (Midem Classique 2002). Dla tej samej firmy płytowej artysta zarejes-trował z nospr wszystkie dzieła symfoniczne Lutosławskiego. Pierwsze nagranie płytowe Antoniego Wita z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej (Lutosławski, Meyer, Penderecki), zrealizowane przez cd Accord, zostało wyróżnione nagrodą Fryderyk 2002. W czerwcu 2003 r. z tą samą orkiestrą dokonał nagrania wszystkich dzieł na fortepian i orkiestrę Chopina (solista Kun Woo Paik) dla wytwórni Decca, we wrześniu zaś światowego prawykonania dedykowanej mu September Symphony Wojciecha Kilara (cd Accord).
W roku 2004 nagranie Pasji wg św. Łukasza K. Pendereckiego pod dyrekcją Antoniego Wita (zarejes-trowane w 2002 r. dla wytwórni naxos) otrzymało Classical Internet Award oraz nominację do nagrody Grammy.
Za najlepsze wykonania utworów polskich na Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień dwukrotnie otrzymał nagrodę krytyków "Orfeusz" (1984, 1996). "Za wybitne kreacje artystyczne, rozsławianie muzyki polskiej
w kraju i za granicą oraz przybliżanie jej milionom słuchaczy na całym świecie" został uhonorowany przez Polskie Radio Diamentową Batutą (1998).
Antoni Wit prowadzi także działalność pedagogiczną - jest profesorem dyrygentury Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie.