dyrygent, kompozytor i pianista, ur. w
Londynie. Wśród jego nauczycieli i mentorów byli: Arthur Hutchings,
Rudolf Schwartz, Franco Ferrara, Goffredo Petrassi, Leonard
Bernstein, Erich Leinsdorf i Maurice Abravanel.
Obecnie jest chyba najbardziej znany i ceniony ze względu na bogaty
dorobek dyskograficzny (jest jednym z pierwszych dyrygentów, którzy
podpisali umowę na wyłączność z wytwórnią Naxos, w 1993 r.),
obejmujący dzieła tak różnorodne jak komplet utworów Igora
Markevitcha i George’a Rochberga (nominacja do nagród Grammy w 1998
i 2004) oraz dzieła Edgarda VarŹse’a nagrane z katowicką nospr,
wielokrotnie nagradzane płyty z muzyką Respighiego, zarejestrowane z
Australijską Orkiestrą Kameralną, a także płyty z muzyką
Szostakowicza, R. Straussa i Strawińskiego. Nagrane pod jego
dyrekcją płyty otrzymywały tytuły Grammophone Editor’s Choice,
Penguin Guide to Compact Discs (pięciokrotnie) oraz Critic’s Choice
magazynu „Fanfare”.
W ciągu dwunastoletniego pobytu w Australii Christopher Lyndon-Gee
pracował jako główny dyrygent orkiestry Pro Arte w Canberze, z którą
zorganizował festiwale muzyki A. Sznittkego i R. Szczedrina, dał
australijskie premiery utworów A. Pärta (Miserere i Wenn Bach Bienen
bezüchtet hätte),
P. Bouleza (Le Marteau sans maĒtre), Rachmaninowa (Dzwony i
Całonocne czuwanie), P. Maxwella-Daviesa (Symphony Concertante) i w.
in.
W 1993 r. otrzymał tytuł Artysty Roku Narodowego Koła Krytyków w
Australii, a w 1994 r. miano Najlepszego Dyrygenta gildii krytyków
Teatru i Opery w Sydney za poprowadzenie światowej premiery opery
The Golem Larry’ego Sitsky’ego na scenie tamtejszej opery.
W ostatnich latach był pierwszym dyrygentem gościnnym Orkiestry
Filharmonicznej w Arnhem (Holandia) oraz Radiowej Orkiestry
Symfonicznej w Saarbrücken (Niemcy); regularnie występuje z
orkiestrami w Niemczech, Włoszech, Anglii, Szwecji, Holandii,
Polsce, Australii, Nowej Zelandii, Rosji, Stanach Zjednoczonych i
in. krajach.
Od 2002 r. jest profesorem i szefem wydziału muzyki w Adelphi
University w Nowym Jorku, będąc równocześnie dyrygentem i dyrektorem
artystycznym orkiestry Adelphi Symphony, złożonej głównie
z muzyków najlepszych orkiestr Rosji i Ukrainy, którzy wyemigrowali
do Nowego Jorku. W repertuarze zespołu znajdują się utwory P. Vasksa,
D. Szostakowicza (XIII Symfonia „Babi Jar”), L. Andriessena (De
Staat), A. Sznittkego (Koncert na altówkę oraz Concerto grosso nr
I), jak również prawykonania nowych utworów amerykańskich.
Christopher Lyndon-Gee jest też uznanym pianistą, specjalizującym
się w repertuarze współczes-nym. W latach 70. i 80. napisano dla
niego ponad 200 utworów. Wspólnie z kompozytorem Lorenzem Ferrero
założył zespół muzyki współczesnej Fase Seconda w Turynie, jest
również założycielem Oxford Sinfonietty i Telford Sinfonii. Jest
również laureatem wielu nagród kompozytorskich – m.in. Fundacji
Onassisa za utwór baletowy Il Poeta muore (2001), Adolf Spivakovsky
Prize, nagrody „Sounds Australian” (trzykrotnie) oraz dwukrotnie
MacDowell Fellowships. Jego utwory są wykonywane w wielu krajach, a
zamówienia u niego złożyli m.in. Kreutzer Quartet z Londynu i Forte
Quartet z Nowego Jorku oraz John Armitage Memorial Trust.
|