HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Christopher Lyndon-Gee

dyrygent, kompozytor i pianista, ur. w Londynie. Wśród jego nauczycieli i mentorów byli: Arthur Hutchings, Rudolf Schwartz, Franco Ferrara, Goffredo Petrassi, Leonard Bernstein, Erich Leinsdorf i Maurice Abravanel.
Obecnie jest chyba najbardziej znany i ceniony ze względu na bogaty dorobek dyskograficzny (jest jednym z pierwszych dyrygentów, którzy podpisali umowę na wyłączność z wytwórnią Naxos, w 1993 r.), obejmujący dzieła tak różnorodne jak komplet utworów Igora Markevitcha i George’a Rochberga (nominacja do nagród Grammy w 1998 i 2004) oraz dzieła Edgarda VarŹse’a nagrane z katowicką nospr, wielokrotnie nagradzane płyty z muzyką Respighiego, zarejestrowane z Australijską Orkiestrą Kameralną, a także płyty z muzyką Szostakowicza, R. Straussa i Strawińskiego. Nagrane pod jego dyrekcją płyty otrzymywały tytuły Grammophone Editor’s Choice, Penguin Guide to Compact Discs (pięciokrotnie) oraz Critic’s Choice magazynu „Fanfare”.
W ciągu dwunastoletniego pobytu w Australii Christopher Lyndon-Gee pracował jako główny dyrygent orkiestry Pro Arte w Canberze, z którą zorganizował festiwale muzyki A. Sznittkego i R. Szczedrina, dał australijskie premiery utworów A. Pärta (Miserere i Wenn Bach Bienen bezüchtet hätte),
P. Bouleza (Le Marteau sans maĒtre), Rachmaninowa (Dzwony i Całonocne czuwanie), P. Maxwella-Daviesa (Symphony Concertante) i w. in.
W 1993 r. otrzymał tytuł Artysty Roku Narodowego Koła Krytyków w Australii, a w 1994 r. miano Najlepszego Dyrygenta gildii krytyków Teatru i Opery w Sydney za poprowadzenie światowej premiery opery The Golem Larry’ego Sitsky’ego na scenie tamtejszej opery.
W ostatnich latach był pierwszym dyrygentem gościnnym Orkiestry Filharmonicznej w Arnhem (Holandia) oraz Radiowej Orkiestry Symfonicznej w Saarbrücken (Niemcy); regularnie występuje z orkiestrami w Niemczech, Włoszech, Anglii, Szwecji, Holandii, Polsce, Australii, Nowej Zelandii, Rosji, Stanach Zjednoczonych i in. krajach.
Od 2002 r. jest profesorem i szefem wydziału muzyki w Adelphi University w Nowym Jorku, będąc równocześnie dyrygentem i dyrektorem artystycznym orkiestry Adelphi Symphony, złożonej głównie
z muzyków najlepszych orkiestr Rosji i Ukrainy, którzy wyemigrowali do Nowego Jorku. W repertuarze zespołu znajdują się utwory P. Vasksa, D. Szostakowicza (XIII Symfonia „Babi Jar”), L. Andriessena (De Staat), A. Sznittkego (Koncert na altówkę oraz Concerto grosso nr I), jak również prawykonania nowych utworów amerykańskich.
Christopher Lyndon-Gee jest też uznanym pianistą, specjalizującym się w repertuarze współczes-nym. W latach 70. i 80. napisano dla niego ponad 200 utworów. Wspólnie z kompozytorem Lorenzem Ferrero założył zespół muzyki współczesnej Fase Seconda w Turynie, jest również założycielem Oxford Sinfonietty i Telford Sinfonii. Jest również laureatem wielu nagród kompozytorskich – m.in. Fundacji Onassisa za utwór baletowy Il Poeta muore (2001), Adolf Spivakovsky Prize, nagrody „Sounds Australian” (trzykrotnie) oraz dwukrotnie MacDowell Fellowships. Jego utwory są wykonywane w wielu krajach, a zamówienia u niego złożyli m.in. Kreutzer Quartet z Londynu i Forte Quartet z Nowego Jorku oraz John Armitage Memorial Trust.