HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Mayumi Miyata

należy do pierwszych artystów, dzięki którym shô, tradycyjny instrument wschodni, stał się znany w świecie. Ukończywszy Kunitachi College of Music w klasie fortepianu, poświęciła się studiowaniu gagaku, japońskiej muzyki klasycznej, aby w 1979 r. rozpocząć pracę w zespole gagaku Japońskiego Teatru Narodowego. Od 1993 r. rozwija karierę solową, korzystając z rosnącego zainteresowania wykorzystaniem shô w mu-zyce współczesnej.
Współpracowała blisko z Johnem Cage’em, brała udział w prawykonaniach jego kompozycji: Two3 (Włochy, 1992), 108 na orkiestrę i shô (z Orkiestrą Symfoniczną wdr w Kolonii, 2000) i One9 na shô solo (2001), włączając ten ostatni utwór do programu cyklu swoich tokijskich recitali, obejmujących także japońską premierę Two3 i kompletną wersję suity gagaku Choshi. Wśród innych kompozytorów, z którymi pracowała, był Toru Takemitsu, którego Ceremonial – An Autumn Ode wykonywała z Saito Kinen Orchestra pod batutą Seiji Ozawy, oraz Toshio Hosokawa, którego utwór Utsurohi Nagi grała  z Orkiestrą wdr. W 1997 r. wzięła udział w prapremierze opery Helmuta Lachenmanna Das Mädchen mit den Schwefelhölzern w Operze Hamburskiej, a następnie w premierze japońskiej tego dzieła (2000) i jej wystawieniach w Stuttgarcie (pod kierunkiem Lothara Zagroska) i na festiwalu w Salzburgu (pod dyr. Sylvaina Cambrelinga). Przygotowywała też prawykonania utworów Paula Méfano, Klausa Hubera, Pierre’a-Yves’a Artauda, Zsigmonda Szathmáryego, Toshia Ichiyanagi, Maki Ishii i Joji Yuasy.
Brała udział w wykonaniu hymnu narodowego Japonii podczas inauguracji Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Nagano. Występowała z Orkiestrą Symfoniczną nhk podczas jej europejskiego tournée pod batutą Charlesa Dutoit, z Czeską Orkiestrą Filharmoniczną podczas trasy po Japonii pod kierunkiem Vladimira Ashkenazy’ego, z swr Sinfonieorchester Baden-Baden, Orchestre Symphonique de la Monnaie i New York Philharmonic, we frankfurckiej Alte Oper, Filharmonii Berlińskiej, w Sankt Petersburgu, Moskwie, Monachium, Paryżu, Amsterdamie, w nowojorskim Brooklyn Museum, mediolańskim Scala Piccolo Teatro i wiedeńskim Konzerthaus, na festiwalach w Awinionie, Berliner Festwochen, Donaueschinger Musiktage, Wien Modern, Octobre en Normandie, paryskim Festival d’Automne, Extasis w Genewie, Musica Viva w Monachium, Musik Aktive w Dortmundzie, podczas Międzynarodowego Tygodnia Muzyki w Orleanie, Międzynarodowego Seminarium i Festiwalu Muzyki Współczesnej Akiyoshidai oraz podczas Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki w Darmstadcie.