został założony w marcu 1990 r. przez kompozytora Jurija Kasparowa, który został jego dyrektorem artys-tycznym. Celem działań artystycznych zespołu jest szeroka popularyzacja rosyjskiej muzyki dwudziestego wieku za granicą oraz współczes-nej muzyki Zachodu w Rosji.
Zespół w swej strukturze reprezentuje wszystkie sekcje współczes-nej orkiestry symfonicznej, każdą
w osobie jednego muzyka. Jest to jedyny rosyjski profesjonalny zespół solistów specjalizujący się wyłącznie w wykonawstwie muzyki XX i XXI w.
Zespół może poszczycić się ponad 400 prawykonaniami, które dał w ciągu 15 lat swojej działalności. Muzyka rosyjskiej awangardy lat 20. i 30. dwudziestego wieku zajmuje specjalne miejsce w działalnoś-ci koncertowej grupy, obok dzieł kompozytorów byłego Związku Radzieckiego, reprezentujących tzw. galaktykę lat sześćdziesiątych.
Moscow Contemporary Music Ensemble przywrócił rosyjskiemu życiu muzycznemu utwory Mikołaja Rosławca i Aleksandra Mosołowa, prezentując portrety tych twórców. W koncertach monograficznych Alfreda Sznittkego oraz Edisona Denisowa wykonywał także suity z filmów oraz muzykę do produkcji teatralnych. Po raz pierwszy w Rosji zespół przedstawił też portrety takich twórców, jak Edgard VarŹse, Iannis Xenakis, Wolfgang Rihm, Theo Loevendie, György Kurtág, MichaĎl Jarrell, Anatol Vieru i in.
Okresowo zespół wykonuje oraz nagrywa transkrypcje utworów Debussy’ego, Ravela, Prokofiewa
i Szostakowicza, jak również światowe dzieła muzyki kameralnej. Ponadto regularnie zapoznaje szeroką publiczność z najnowszymi tendencjami w muzyce współczes-nej, włączając do swych programów utwory kompozytorów
z Francji, Niemiec, Szwajcarii, Włoch, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Danii, Holandii, Stanów Zjednoczonych, Kanady, Korei, Japonii, Turcji i in. krajów.
Moscow Contemporary Music Ensemble nagrał ponad 40 cds dla takich wytwórni płytowych, jak brytyjska Olympia, francuska Harmonia Mundi czy japoński Triton.
Zespół odnosił sukcesy, uczestnicząc w wielu prestiżowych międzynarodowych festiwalach muzycznych, jak: Lerchenborg Musikdage (Dania, 1992), Tage für Neue Musik Zürich (1992), Radio France Présences (Paryż, 1993), Fliessende Grenzen (Hamburg, 1993), Tokyo Summer Festival (1994), Ijsbreker Concerts (Amsterdam, 1995), Melos-Ethos (Bratysława, 1995), Europe–Asia (Kazań, 1996), Warszawska Jesień (1997), Zilele Internazionale ale Muzicii Contemporani (Rumunia, 1998), Kryptonale (Berlin, 1999), Musica Humana (Ukraina, 2000), Finestre sue Novecento (Włochy, 2002), Gaudeamus Music Week (Amsterdam, 2003), Aberdour Festival (Szkocja, 2004), Dresdner Tage der zeitgenössischen Musik (2004) i in.
został założony w marcu 1990 r. przez kompozytora Jurija
Kasparowa, który został jego dyrektorem artys-tycznym. Celem działań
artystycznych zespołu jest szeroka popularyzacja rosyjskiej muzyki
dwudziestego wieku za granicą oraz współczes-nej muzyki Zachodu w
Rosji.
Zespół w swej strukturze reprezentuje wszystkie sekcje współczes-nej
orkiestry symfonicznej, każdą
w osobie jednego muzyka. Jest to jedyny rosyjski profesjonalny zespół
solistów specjalizujący się wyłącznie w wykonawstwie muzyki XX
i XXI w.
Zespół może poszczycić się ponad 400 prawykonaniami, które dał
w ciągu 15 lat swojej działalności. Muzyka rosyjskiej awangardy
lat 20. i 30. dwudziestego wieku zajmuje specjalne miejsce w działalnoś-ci
koncertowej grupy, obok dzieł kompozytorów byłego Związku
Radzieckiego, reprezentujących tzw. galaktykę lat sześćdziesiątych.
Moscow Contemporary Music Ensemble przywrócił rosyjskiemu życiu
muzycznemu utwory Mikołaja Rosławca i Aleksandra Mosołowa,
prezentując portrety tych twórców. W koncertach monograficznych
Alfreda Sznittkego oraz Edisona Denisowa wykonywał także suity z
filmów oraz muzykę do produkcji teatralnych. Po raz pierwszy w
Rosji zespół przedstawił też portrety takich twórców, jak
Edgard VarŹse, Iannis Xenakis, Wolfgang Rihm, Theo Loevendie, György
Kurtág, MichaĎl Jarrell, Anatol Vieru i in.
Okresowo zespół wykonuje oraz nagrywa transkrypcje utworów
Debussy’ego, Ravela, Prokofiewa
i Szostakowicza, jak również światowe dzieła muzyki kameralnej.
Ponadto regularnie zapoznaje szeroką publiczność z najnowszymi
tendencjami w muzyce współczes-nej, włączając do swych programów
utwory kompozytorów
z Francji, Niemiec, Szwajcarii, Włoch, Hiszpanii, Wielkiej
Brytanii, Danii, Holandii, Stanów Zjednoczonych, Kanady, Korei,
Japonii, Turcji i in. krajów.
Moscow Contemporary Music Ensemble nagrał ponad 40 cds dla takich
wytwórni płytowych, jak brytyjska Olympia, francuska Harmonia
Mundi czy japoński Triton.
Zespół odnosił sukcesy, uczestnicząc w wielu prestiżowych międzynarodowych
festiwalach muzycznych, jak: Lerchenborg Musikdage (Dania, 1992),
Tage für Neue Musik Zürich (1992), Radio France Présences (Paryż,
1993), Fliessende Grenzen (Hamburg, 1993), Tokyo Summer Festival
(1994), Ijsbreker Concerts (Amsterdam, 1995), Melos-Ethos (Bratysława,
1995), Europe–Asia (Kazań, 1996), Warszawska Jesień (1997),
Zilele Internazionale ale Muzicii Contemporani (Rumunia, 1998),
Kryptonale (Berlin, 1999), Musica Humana (Ukraina, 2000), Finestre
sue Novecento (Włochy, 2002), Gaudeamus Music Week (Amsterdam,
2003), Aberdour Festival (Szkocja, 2004), Dresdner Tage der zeitgenössischen
Musik (2004) i in.
|