IRCAM - institut de
recherche et coordination acoustique musique.
Założony w 1969 r. przez Pierre’a Bouleza i związany z
Centre Pompidou, jest instytutem poświęconym badaniom nad muzyką
i tworzeniem. Od 2002 r. dyrektorem Instytutu jest filozof Bernard
Stiegler.
Działając pod auspicjami Minis-terstwa Kultury i Komunikacji,
ircam jest miejscem spotkań nau-kowców i kompozytorów i wspiera
ich wspólne badania nad innowacyjnymi formami tworzenia muzyki.
badania
ircam prowadzi fundamentalne badania nad możliwościami
wykorzystania matematyki, akustyki i wiedzy komputerowej w tworzeniu
muzyki. Tego typu działalność pociąga za sobą regularną wymianę
z uniwersytetami i międzynarodowymi centrami badawczymi. Poza
rozwojem narzędzi oprogramowania i „materiału”
muzycznego dostępnego kompozytorom, praca badawcza prowadzona jest
na wielu różnych polach, często z uwzględnieniem świata
industrialnego: sieci, telefonii, samochodów...
Dzięki Forum Online muzycy
i technicy pracujący poza instytutem mogą mieć dostęp do programów
rozwijanych przez ircam.
kreacja
Studia Instytutu regularnie zapraszają kompozytorów na staże
badawcze (tzw. composer-in-
-research), aby rozwijali własną pracę twórczą wspólnie z
naukowcami. W rezultacie co roku powstaje około dziesięciu nowych
utworów – repertuar, który jest następnie
prezentowany publicznie podczas dorocznych koncertów ircam
lub w ramach międzynarodowych tournées.
edukacja
ircam oferuje kilka programów edukacyjnych, w tym Masters in
Science and Technology oraz jednoroczny Cursus Program, bazujący na
kompozycji i muzyce komputerowej, przeznaczony dla wybranych dziesięciu
młodych kompozytorów ze świata. Ostatnio zainicjowany Post-Cursus
przewiduje bardziej długofalową formę współpracy z tymi młodymi
muzykami. Liczne warsztaty, konferencje
i debaty są otwarte dla publiczności. W uzupełnieniu nauczania
badacze i studenci mają do dyspozycji bibliotekę multimedialną ze
zbiorami dzieł muzyki XX wieku.
i jeszcze dwie atrakcje
Co roku w czerwcu ircam organizuje własny festiwal Agora, trwający
ponad dwa tygodnie i łączący twórczość muzyczną z innymi
dyscyplinami sztuki.
Wywodząca się z lat poprzednich Międzynarodowa Konwencja
Technologii Muzycznych Reso-
nances skupia uwagę na aktualnym stanie muzycznej ewolucji oraz
dokonaniach artystyczno-indus-trialnych. Jako miejsce wymiany
i podstawowy teren spotkań środowiska naukowego, wydarzenie to
obejmuje również tzw. Open-house Weekend, z koncertami,
warsztatami, wykładami i instalac-jami otwartymi dla szerokiej
publiczności.
ircam
1, place Igor Stravinsky
75004 Paris
tel. 00 33 (0) 1 44 78 48 43
fax. 00 33 (0) 1 44 78 48 06
www.ircam.fr
|