została założona tuż po II wojnie (1945) przez skrzypka i
dyrygenta Stefana Rachonia. Początkowo wykonywała głównie
repertuar popularny, dając koncerty i dokonując nagrań
(radiowych, potem także telewizyjnych). W połowie lat 70. w
profilu artystycznym orkiestry zaszły istotne zmiany. Rozpoczął
je Włodzimierz Kamirski, dyrektor artystyczny orkiestry w latach
1976–80, który stopniowo wprowadzał nowy repertuar, dążąc
do przekształcenia zespołu w orkiestrę symfoniczną. Po nim nową
politykę artystyczną kontynuowali: Jan Pruszak (1980–88),
Mieczysław Nowakowski (1988–90) i Tadeusz Strugała
(1990–93). Za czasów Strugały orkiestra uzyskała dzisiejszą
nazwę
i przeniosła się do nowej siedziby przy ul. Woronicza, zaczęła
nagrywać i występować w nowej sali koncertowej Polskiego Radia
(obecnie noszącej nazwę Studia Koncertowego pr im. Witolda Lutosławskiego).
W 1993 r. szefem artystycznym Polskiej Orkiestry Radiowej został
Wojciech Rajski, który odnowił zespół, organizując przesłuchania
i wprowadzając wielu młodych, utalentowanych muzyków.
Do obowiązków orkiestry należą nagrania archiwalne dla Polskiego
Radia oraz koncerty publiczne
w Studiu im. Lutosławskiego.
Polska Orkiestra Radiowa ma też na koncie liczne podróże
artystyczne. Gościła między innymi we Francji, w Szwajcarii,
Szwecji, Holandii, Austrii, Hiszpanii, we Włoszech, w Niemczech i
Czechach, grając w tak renomowanych salach, jak Concertgebouw w
Amsterdamie, mediolańska La Scala
i frankfurcka Alte Oper.
8 maja 1995 r. zespół wziął udział
w galowym koncercie w Darmstadcie
z okazji 50. rocznicy zakończenia
II wojny światowej, prezentując
z niemieckimi solistami i połączonymi chórami z Polski i Niemiec
Pasję według Św. Łukasza Pendereckiego.
Repertuar Polskiej Orkiestry Radiowej stale się rozszerza, co
znajduje odzwierciedlenie w wy-dawnictwach płytowych Polskiego
Radia oraz tak znanych firm, jak emi Classic, koch i Olympia.
Orkiestra nagrywa również muzykę filmową. Koncertowała pod
dyrekcją Maurice’a Jarre’a, Michaela Kamena, Ennia
Morricone
i Michela Legranda, wykonując ich kompozycje.
|