HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

John Cage

John Cage (1912-1992)
ur. w Los Angeles, uczęszczał do Pomona College w Claremont, grę na fortepianie studiował u F. Dillona w Los Angeles i L. Lévy'ego w Paryżu, jego pierwszym nauczycielem kompozycji był R. Buhling. W 1933-34 studiował u H. Cowella i A. Weissa w Nowym Jorku, następnie przez dwa lata u A. Schönberga w Los Angeles. W 1943 przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie podjął współpracę z M. Cunninghamem, w którego zespole tanecznym objął kierownictwo muzyczne. W latach 1949-51 był słuchaczem wykładów Daisetza T. Suzuki na temat buddyzmu zen, podjął też współpracę z malarzem Robertem Rauschenbergiem i pianistą Davidem Tudorem. W tym czasie skupił wokół siebie grupę młodych kompozytorów, do której należeli m. in. Morton Feldman, Christian Wolff i Earle Brown. W latach 1948-52 wykładał na wakacyjnych kursach w Black Mountain College, 1956-60 w New School of Music w Nowym Jorku. Jako uznany w międzynarodowym środowisku ekspert w dziedzinie mykologii, prowadził wykłady z tej dziedziny i był jednym z założycieli New York Mycological Society. W 1958 podczas Międzynarodowych Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki w Darmstadcie zaprezentował ideę muzyki opartej na procedurach przypadkowych. W 1968 został członkiem National Institute of Arts and Letters. Od 1960 działał przede wszystkim jako niezależny artysta, prywatnie nauczając kompozycji i wykładając na uniwersytetach.
Ważniejsze utwory: Imaginary Landscape No.1 na magnetofony (1939), First Construction (in Metal) na sekstet perkusyjny (1939), Bacchanale na fortepian preparowany (1940), Living Room Music na perkusję i kwartet mówiony (1940), The Wonderful Widow of Eighteen Springs na głos i zam-knięty fortepian (1942), In the Name of the Holocaust na fortepian preparowany (1942), Sonaty i interludia na fortepian preparowany (1948-50), Music of Changes, cztery tomy na fortepian (1951), Imaginary Landscape No. 4 na 12 radioodbiorników (1951), Seven Haiku na fortepian solo (1952), 4'33" (tacet) na dowolny instrument(y) (1952), Williams Mix na taśmę (1952), Water Music (1952), 59 1/2" for a String Player (1953), 34'46.776" dla pianisty (1954), 26'1.1499 na instrument smyczkowy (1955), 27'10.554" dla perkusisty (1956), Radio Music (1956), Fontana Mix na taśmę (1958), Koncert na fortepian i orkiestrę (1958), Electronic Music for Piano (1965), hpschd (z Lejarenem Hillerem Jr.) na klawesyny i taśmy (1967-69), Cheap Imitation na różne składy wykonawcze (1969), Song Books dla jednego lub kilku wykonawców (1970), Etudes Australes,
32 utwory w 4 księgach na fortepian (1974-75), Renga (1976), 49 Waltzes for the Five Boroughs (1977), Kwartety I-VIII na zespoły orkiestrowe (1976-78), Etudes Boreales I-IV na fortepian lub wiolonczelę (1978), Freeman Etudes na skrzypce (1977-80), Litany for the Whale na dwa głosy (1980), Thirty Pieces for Five Orchestras (1981), Thirty Pieces for String Quartet (1983), Music for... (1984), Perpetual Tango na fortepian (1984), Ryoanji, wersje na różne instrumeny (1983-85), Haikai na gamelan (1986), dwie opery Europeras I & II (1987), dwa teatry muzyczne Europeras III & IV (1990), One9 na shô solo (1991) .

One9
W wieku 80 lat John Cage widział siebie jako kompozytora, pisarza
i artystę, który zyskał złą sławę i rozpoznawalność na światową skalę. Podczas, gdy do tej pory tylko mały krąg wspaniałych wykonawców związany był z jego dziełem, teraz zespoły i soliści nagradzali go zamówieniami na wciąż nowe kompozycje. Aby nadążyć z wypełnianiem zamówień, Cage raz jeszcze zwrócił się o pomoc do swego długoletniego asystenta Adrew Culvera, który rozwinął nowy program komputerowy, dając kompozytorowi możliwość bardzo szybkiego pisania muzyki.
Nowe utwory, którym Cage poświęcił niemal całą swą uwagę w latach 1987-92, są znane jako "utwory liczbowe" ("number pieces"). Tytuł każdego z nich zawiera wyłącznie numer pisany słownie (One, Two, Fourteen, etc.), odnoszący się do liczby wykonawców dzieła.
Utwory liczbowe generalnie wykorzystują pojedyncze dźwięki, a nawet konwencjonalne akordy na przemian z niezrozumiałymi hałasami i dysonansami. Przejrzystość, cechująca większą część utworów serii, pozwala nawet zwrócić uwagę na sposób atakowania dźwięków, ich strojenie czy konkretny tembr brzmienia. Ogółem demonstrują one ciche pojednanie Cage'a z harmonią, którą teraz definiuje on jako "kilka dźwięków... notowanych w tym samym czasie".
Cage po raz pierwszy spotkał Mayumi Miyatę podczas swego historycznego powrotu w 1990 r. na kursy letnie do Darmstadtu; kompozytor był oczarowany brzmieniem jej instrumentu i napisał dla niej
w sumie trzy utwory. Swoim zwyczajem, zanim przystąpił do komponowania, pragnął poznać jak najwięcej możliwości tego instrumentu - wśród jego papierów zachowały się notatki z pojedynczymi dźwiękami i klasterami ("aitake"), zarówno znanymi, jak i nieznanymi, które można wykonać na shô. Kiedy miał zebrany taki materiał, mógł użyć operacji rachunku prawdopodobieństwa, aby ze wszystkich możliwości wybrać te, które staną się dźwiękami dla jego nowych utworów, tym samym tworząc rezultaty, które - miał nadzieję - zadziwią go i zainteresują, kiedy w końcu usłyszy je podczas wykonania.

Rob Haskins