ur. 1967 w Fukushima w Japonii. Ukończył Kunitachi College
of Music w Tokio, gdzie studiował teorię muzyki pod kierunkiem
Yuzuru Shimaoka oraz kompozycję u Toshimitsu Tanaka.
W 1992 r. otrzymał stypendium rządu holenderskiego, dzięki któremu
odbył kurs sonologii w Konserwatorium Królewskim w Hadze oraz
studia kompozycji w Konserwatorium im. Sweelincka w Amsterdamie u
Theo Loevendiego. Uczestniczył w warsztatach kompozytorskich oraz
brał lekcje m.in. u Gerharda Stäblera, Gerarda Brophy'ego i
Christiana Lauby.
W 1995 r. jego utwór Spin Out na flet i kontrabas został
wyselekcjonowany do nagrody Gaudeamus i był wykonany podczas
Gaudeamus Week. W 1996 r. Kazuhiko Suzuki zdobył I nagrodę na
Spotkaniach Młodych Kompozytorów w Apeldoorn i otrzymał zamówienie
od zespołu De Ereprijs. W 1998 r. jego utwór Hinge na zespół również
został wyselekcjonowany i wykonany podczas Gaudeamus Week,
a Hinge III na harfę solo znalazł się w programie Akiyoshidai
International Music Festival w Japonii. W 1999 r. kompozytor otrzymał
zamówienie Yokohama Culture Foundation, a w 2001 jego utwór został
wybrany przez mtmw do programu Światowych Dni Muzyki 2001.
Ponadto skomponował utwór dla Telewizji Holenderskiej vpro, która
wyemitowała go 2002 r. W tym samym roku muzyka kompozytora zabrzmiała
na festiwalu Klangspuren w Schwaz (Austria).
Utwory u niego zamawiali tacy wykonawcy, jak m.in. Abbie de Quant,
The Brisk Recorder Quartet, Naomi Matsui, Gen Ensemble oraz duo
Mayumi Miyata & Stefan Hussong.
Kazuhiko Suzuki mieszka w Amsterdamie oraz naucza muzyki
w Szkole Japońskiej w Rotterdamie.
Ważniejsze utwory: Spin Out na flet i kontrabas (1994), Hinge na
zespół kameralny (1996), Hinge II na zespół dęty (1996), Ten-Pa
Gesso na cztery rodzaje harf (saul, kugo, irlandzka i wielka) obsługiwane
przez jednego muzyka oraz pięć odtwarzaczy cd (1998), Hinge III na
harfę i taśmę (1998), Trees (scent) na zespół kameralny (1999),
Mural na wielkie organy (2000), Wine Glass and Silver Bowl na shô i
akordeon (2000), stella maris na shô i kugo (starożytna harfa japońska)
(2001), Dripper na flet, harfę i perkusję (2002), Dust Breeding na
14 instrumentów (2002-03), Molds na shô (2004); muzyka do
spektakli teatralnych i produkcji telewizyjnych.
Molds
Utwór inspirowany jest ideą "inframince" ("infra
thin"), ulotnie opisaną przez Marcela Duchampa.
Przeniosłem jego idee na teren muzyki, koncentrując się na
przekształceniu ich w inny wymiar. Uznałem, że dźwięk shô
zrealizuje ten pomysł ze względu na swoje transcendentalne możliwości
najsubtelniejszego różnicowania delikatnych barw i tonów. Przywołuje
ono wszystkie zmysły (jak zmysł wzroku, słuchu, wrażliwość na
temperaturę), które budzą uwagę naszej świadomości.
Utwór został napisany na zamówienie Mayumi Miyaty i jest jej
dedykowany.
Kazuhiko Suzuki
|