ur. 1952 w płd.-zach.
Chinach, podczas Rewolucji Kulturalnej został zesłany na prowincję,
gdzie pracował jako robotnik rolny.
Po pewnym czasie nauczył się gry na skrzypcach i został
skrzypkiem oraz altowiolistą Orkiestry Opery Pekińskiej.
Ukończył Centralne Konserwatorium Muzyczne w Pekinie w 1983 r., a
w 1989 został zaproszony w charakterze visiting scholar na
uniwersytet Columbia w Nowym Jorku, dzięki stypendium Cultural
Council. Konsekwencją pracy na uniwersytecie była decyzja o
osiedleniu się
w Nowym Jorku.
Xiao-song Qu pisał na zamówienie Holland Festival, Swedish
Folkopera, Kunsten Festival of Arts, Hibiki Hall Festival (Japonia),
The Hong Kong Instrumental Orchestra, Musica Viva w Bostonie, Nieuw
En-semble i in. Uprawia różne gatunki muzyczne - od utworów
solowych do dzieł orkiestrowych i oper.
Jego opera kameralna The Test została zamówiona przez Biennale
w Monachium i Operę Współczesną w Berlinie i wystawiona w obu
tych miastach w maju 2004 r. Z kolei opera Life on a String powstała
na zamówienie Kunsten Festival w Brukseli, festiwalu Paryska Jesień
oraz Marstall w Monachium, które następnie wystawiły ją w 1998
i 1999 r.; kolejne wykonania tego dzieła miały miejsce w
Amsterdamie, Lizbonie i Edynburgu. Również dwie wcześniejsze
opery kompozytora - Oedipus i The Death of Oedipus - spotkały się
z dużym uznaniem, a wykonano je w Sztokholmie (1993) i Amsterdamie
(1994).
Ważniejsze utwory (od 1985): Koncert wiolonczelowy (1985), Huan na
orkiestrę (1985), I Symfonia (1986), Cleaving the Coffin, kantata
na sopran, dwa tenory, chór mieszany i orkiestrę, sł.: Gao
Xingjian (1987), Ji #1 "Still Valley" na flet, klarnet,
skrzypce, altówkę, kontrabas, fortepian i perkusję (1990), Mist
na sopran, baryton i zespół kameralny, sł. kompozytor wg wiersza
Cai Wenji (1991), Xi dla sześciu perkusis-tów (1991), Oedipus,
opera w 2 aktach na 12 śpiewaków, chór chłopięcy, chór
mieszany i orkiestrę (1992-93), Ji #2 "Floating Clouds"
na shakuhachi/flet altowy, klarnet, fortepian i perkusję (1994), Ji
#4 "Bare Land" na perkusję i taśmę (1995), Ji #5 "Broken
Stone" na koto lub gitarę, shô lub harmonijkę ustną i
kwartet smyczkowy (1995), Fang Yan Kou na głos męski, chór męski,
trzech perkusistów i orkiestrę smyczkową, sł. kompozytor wg
rytualnych tekstów buddyjskich (1996), Life on a String, opera
kameralna w jednym akcie na głos basowy, dyrygenta i 14 muzyków
(1998), Weisst du wie der Regen klingt.../Rain na chór mieszany,
zespół kameralny i taśmę (1999), The Test (Versuchung), opera w
jednym akcie na sopran, bas, tradycyjnego chińskiego aktora oraz
tradycyjną chińską aktorkę i orkiestrę kameralną, libr. Lan Wu
(2003-04).
|