HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Xiao-song Qu:

ur. 1952 w płd.-zach. Chinach, podczas Rewolucji Kulturalnej został zesłany na prowincję, gdzie pracował jako robotnik rolny.
Po pewnym czasie nauczył się gry na skrzypcach i został skrzypkiem oraz altowiolistą Orkiestry Opery Pekińskiej.
Ukończył Centralne Konserwatorium Muzyczne w Pekinie w 1983 r., a w 1989 został zaproszony w charakterze visiting scholar na uniwersytet Columbia w Nowym Jorku, dzięki stypendium Cultural Council. Konsekwencją pracy na uniwersytecie była decyzja o osiedleniu się
w Nowym Jorku.
Xiao-song Qu pisał na zamówienie Holland Festival, Swedish Folkopera, Kunsten Festival of Arts, Hibiki Hall Festival (Japonia), The Hong Kong Instrumental Orchestra, Musica Viva w Bostonie, Nieuw En-semble i in. Uprawia różne gatunki muzyczne - od utworów solowych do dzieł orkiestrowych i oper.
Jego opera kameralna The Test została zamówiona przez Biennale
w Monachium i Operę Współczesną w Berlinie i wystawiona w obu tych miastach w maju 2004 r. Z kolei opera Life on a String powstała na zamówienie Kunsten Festival w Brukseli, festiwalu Paryska Jesień oraz Marstall w Monachium, które następnie wystawiły ją w 1998
i 1999 r.; kolejne wykonania tego dzieła miały miejsce w Amsterdamie, Lizbonie i Edynburgu. Również dwie wcześniejsze opery kompozytora - Oedipus i The Death of Oedipus - spotkały się z dużym uznaniem, a wykonano je w Sztokholmie (1993) i Amsterdamie (1994).

Ważniejsze utwory (od 1985): Koncert wiolonczelowy (1985), Huan na orkiestrę (1985), I Symfonia (1986), Cleaving the Coffin, kantata na sopran, dwa tenory, chór mieszany i orkiestrę, sł.: Gao Xingjian (1987), Ji #1 "Still Valley" na flet, klarnet, skrzypce, altówkę, kontrabas, fortepian i perkusję (1990), Mist na sopran, baryton i zespół kameralny, sł. kompozytor wg wiersza Cai Wenji (1991), Xi dla sześciu perkusis-tów (1991), Oedipus, opera w 2 aktach na 12 śpiewaków, chór chłopięcy, chór mieszany i orkiestrę (1992-93), Ji #2 "Floating Clouds" na shakuhachi/flet altowy, klarnet, fortepian i perkusję (1994), Ji #4 "Bare Land" na perkusję i taśmę (1995), Ji #5 "Broken Stone" na koto lub gitarę, shô lub harmonijkę ustną i kwartet smyczkowy (1995), Fang Yan Kou na głos męski, chór męski, trzech perkusistów i orkiestrę smyczkową, sł. kompozytor wg rytualnych tekstów buddyjskich (1996), Life on a String, opera kameralna w jednym akcie na głos basowy, dyrygenta i 14 muzyków (1998), Weisst du wie der Regen klingt.../Rain na chór mieszany, zespół kameralny i taśmę (1999), The Test (Versuchung), opera w jednym akcie na sopran, bas, tradycyjnego chińskiego aktora oraz tradycyjną chińską aktorkę i orkiestrę kameralną, libr. Lan Wu (2003-04).