ur. 1971 w Kluang, Johor
w Malezji. Studiował teorię muzyki i kompozycję w Malezyjskim
Instutucie Sztuk Performatywnych w Kuala Lumpur (1990-93), gdzie
następnie nauczał (1995-97). W 1995 r. uzys-kał bakalaureat w
dziedzinie sztuki Konserwatorium Muzycznego
w Xi'an w Chinach, w klasie Da-Long Zhanga i Yu-Yan Rao. Od 1997 r.
kontynuował studia w Królewskich Flamandzkim Konserwatorium
Muzycznym w Brukseli pod kierunkiem Jana Van Landeghema.
W 2001 r. uczęszczał do klasy muzyki elektroakustycznej Petera
Swinnena. W tym samym roku uzyskał dyplom z kompozycji z najwyższym
wyróżnieniem brukselskiego Konserwatorium. Uczestniczył w
licznych kursach i seminariach kompozytorskich, prowadzonych m.in.
przez Briana Ferneyhougha i Salvatore Sciarrina w Brukseli, Zoltana
Janeya i Petera Eötvösa w Paryżu, Henriego Pousseura
w Szwajcarii, jak również w forum kompozytorów malezyjskich
Malezyjskiej Orkiestry Filharmonicznej oraz kursach kompozytorskich
w Boswil w Szwajcarii. Jest laureatem wielu nagród kompozytorskich,
jak "Prix Marcel Hastir" belgijskiej Królewskiej Akademii
Nauk, Literatury i Sztuk Pięknych (dwukrotnie: 1999 i 2003), I
nagrody na konkursie icoms 2000 w Turynie, II nagrody oraz nagrody
specjalnej VIII Międzynarodowego Konkursu Mozartowskiego
w Salzburgu (2001), I nagrody na Konkursie im. Panufnika w Krakowie
(2002), głównej nagrody na konkursie w Seulu (2003), I nagrody na
konkursie im. Maxa Regera w Weiden (Niemcy, 2004) i in., jak również
zwycięzcą Forum Kompozytorów Malezyjskich (2002-04) i zdo-bywcą
Międzynarodowej Nagrody Kompozytorskiej Malezyjskiej Orkiestry
Filharmonicznej (2004).
Pisał utwory na zamówienie takich zespołów, jak Het Collectief
(Belgia), Ictus, Orkiestra Kameralna w Brukseli, Nieuw Amsterdam
Sinfonietta, Quartet Danel (Francja/Belgia), Interensemble (Włochy),
Nou-vel Ensemble Contemporain (Szwajcaria), Malezyjska Orkiestra
Filharmoniczna i in., jak również szeregu solistów z Europy, Azji
i Stanów Zjednoczonych. W czerwcu 2004 r. uzyskał pierwszą nagrodę
w dziedzinie kompozycji Królewskiego Konserwatorium Muzycznego
(sekcja francuska) w Brukseli. Jego utwór Mourning the murder of an
old Banyan tree reprezentowal Malezję podczas festiwalu Światowe
Dni Muzyki mtmw "Trans-it" w Szwajcarii w 2004 r.
Najnowsze za-mówienia obejmują trzeci kwartet smyczkowy dla
Spiegel Quartett (2005), kompozycję dla Tria Perkusyjnego "Triatu"
(2005) oraz dwa utwory dla Malezyjskiej Orkiestry Filharmonicznej
(2005-06).
Ważniejsze utwory: Enigma I na skrzypce i fortepian (1993), Enigma
II na kwintet dęty (1994), I Kwartet smyczkowy "Huang tu"
(1994, rew. 2002), Space of loneliness na dwa tradycyjne instrumenty
chińskie: san-xian i da-di, perkusję i orkiestrę smyczkową
(1995), Batterie na fortepian (1998, rew. 2000), II Kwartet
smyczkowy "Scar" (1999), The Echoed Dream na 11 instrumenów
smyczkowych (1999, rew. 2000), Invisible Cell na flet prosty,
perkusję i taśmę (2000), SI na flet solo (2000), YI na trio
smyczkowe (2000-01), Metamorphosis III na fortepian (2001),
Metamorphosis IV na dwóch muzyków i taśmę (2001), Four Short
Laments for X. na flet, klarnet basowy, perkusję i trio smyczkowe
(2001), Ye Huo na alówkę i 12 smyczków lub orkiestrę smyczkową
(2001), Mourning the murder of an old Banyan tree na flet (także
flet altowy, gong tajski i tam-tam), klarnet (także klarnet
basowy), skrzypce, wiolonczelę (amplifikowaną) i fortepian
(amplifikowany) (2002), Ye Huo II na flet
i 11 smyczków (2002), Aubade na dwie grupy smyczków (2002), Il
silenzio dell'Ancestrale na dyrygenta (perkusję), klarnet, altówkę,
fortepian
i dwóch perkusistów (2002) Abandoned heart na obój (także rożek
angielski) i kwartet smyczkowy (2003), Epitaphe sans mots na trio
fortepianowe (2003), Wu Yan dla sześciu perkusistów (2003), The
starry night's ripples na orkiestrę (2003, rew. 2004), Monodrama na
obój solo, zespół i elektronikę (2004), Splattered landscape na
fortepian (2005), Silence cosmos na kwartet smyczkowy (2005).
Silence cosmos
Od dłuższego czasu interesuje mnie muzyka, literatura, poezja,
malarstwo i kaligrafia dawnej dynastii Tang (ad 618-907), co skłoniło
mnie do eksperymentowania z "abstrakcyjną formą Qi" chińskiej
kaligrafii, aby zaprezentować w muzyce "obraz" i
"ruch" ciszy. W moich utworach interpretuję spokój i
ruch jako abstrakcyjną przestrzeń, gdzie każdy punkt i linia,
jasność i ciemność, siła i słabość, milczenie i akcja wpływają
na siebie i powodują wzajemne przekształcenia, ujawniając
ezoteryczne odczucie przestrzeni oraz wewnętrzną siłę
jednoczenia przeciwieństw, jak w świecie natury. W tym krótkim
kwartecie inspiracją dla mnie był głęboki spokój i przytłaczająca
emocja poetyckich wersów Chen Zianga (689-740, dynastia Tang), który
w bezkresnej przestrzeni ukrył własny poetycki milczący kosmos.
I see no one before me.
I see no one after me:
All alone, overwhelmed by the tought of
the eternity of heaven and earth,
My tears fall.
Chciałbym dedykować ten utwór kwartetowi Kairos z wyrazami wdzięczności
za wykonanie go podczas festiwalu Warszawska Jesień 2005.
Kee-Yong Chong
|