HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Kee-Yong Chong

ur. 1971 w Kluang, Johor w Malezji. Studiował teorię muzyki i kompozycję w Malezyjskim Instutucie Sztuk Performatywnych w Kuala Lumpur (1990-93), gdzie następnie nauczał (1995-97). W 1995 r. uzys-kał bakalaureat w dziedzinie sztuki Konserwatorium Muzycznego
w Xi'an w Chinach, w klasie Da-Long Zhanga i Yu-Yan Rao. Od 1997 r. kontynuował studia w Królewskich Flamandzkim Konserwatorium Muzycznym w Brukseli pod kierunkiem Jana Van Landeghema.
W 2001 r. uczęszczał do klasy muzyki elektroakustycznej Petera Swinnena. W tym samym roku uzyskał dyplom z kompozycji z najwyższym wyróżnieniem brukselskiego Konserwatorium. Uczestniczył w licznych kursach i seminariach kompozytorskich, prowadzonych m.in. przez Briana Ferneyhougha i Salvatore Sciarrina w Brukseli, Zoltana Janeya i Petera Eötvösa w Paryżu, Henriego Pousseura
w Szwajcarii, jak również w forum kompozytorów malezyjskich Malezyjskiej Orkiestry Filharmonicznej oraz kursach kompozytorskich
w Boswil w Szwajcarii. Jest laureatem wielu nagród kompozytorskich, jak "Prix Marcel Hastir" belgijskiej Królewskiej Akademii Nauk, Literatury i Sztuk Pięknych (dwukrotnie: 1999 i 2003), I nagrody na konkursie icoms 2000 w Turynie, II nagrody oraz nagrody specjalnej VIII Międzynarodowego Konkursu Mozartowskiego
w Salzburgu (2001), I nagrody na Konkursie im. Panufnika w Krakowie (2002), głównej nagrody na konkursie w Seulu (2003), I nagrody na konkursie im. Maxa Regera w Weiden (Niemcy, 2004) i in., jak również zwycięzcą Forum Kompozytorów Malezyjskich (2002-04) i zdo-bywcą Międzynarodowej Nagrody Kompozytorskiej Malezyjskiej Orkiestry Filharmonicznej (2004).
Pisał utwory na zamówienie takich zespołów, jak Het Collectief (Belgia), Ictus, Orkiestra Kameralna w Brukseli, Nieuw Amsterdam Sinfonietta, Quartet Danel (Francja/Belgia), Interensemble (Włochy), Nou-vel Ensemble Contemporain (Szwajcaria), Malezyjska Orkiestra Filharmoniczna i in., jak również szeregu solistów z Europy, Azji i Stanów Zjednoczonych. W czerwcu 2004 r. uzyskał pierwszą nagrodę
w dziedzinie kompozycji Królewskiego Konserwatorium Muzycznego (sekcja francuska) w Brukseli. Jego utwór Mourning the murder of an old Banyan tree reprezentowal Malezję podczas festiwalu Światowe Dni Muzyki mtmw "Trans-it" w Szwajcarii w 2004 r. Najnowsze za-mówienia obejmują trzeci kwartet smyczkowy dla Spiegel Quartett (2005), kompozycję dla Tria Perkusyjnego "Triatu" (2005) oraz dwa utwory dla Malezyjskiej Orkiestry Filharmonicznej (2005-06).

Ważniejsze utwory: Enigma I na skrzypce i fortepian (1993), Enigma II na kwintet dęty (1994), I Kwartet smyczkowy "Huang tu" (1994, rew. 2002), Space of loneliness na dwa tradycyjne instrumenty chińskie: san-xian i da-di, perkusję i orkiestrę smyczkową (1995), Batterie na fortepian (1998, rew. 2000), II Kwartet smyczkowy "Scar" (1999), The Echoed Dream na 11 instrumenów smyczkowych (1999, rew. 2000), Invisible Cell na flet prosty, perkusję i taśmę (2000), SI na flet solo (2000), YI na trio smyczkowe (2000-01), Metamorphosis III na fortepian (2001), Metamorphosis IV na dwóch muzyków i taśmę (2001), Four Short Laments for X. na flet, klarnet basowy, perkusję i trio smyczkowe (2001), Ye Huo na alówkę i 12 smyczków lub orkiestrę smyczkową (2001), Mourning the murder of an old Banyan tree na flet (także flet altowy, gong tajski i tam-tam), klarnet (także klarnet basowy), skrzypce, wiolonczelę (amplifikowaną) i fortepian (amplifikowany) (2002), Ye Huo II na flet
i 11 smyczków (2002), Aubade na dwie grupy smyczków (2002), Il silenzio dell'Ancestrale na dyrygenta (perkusję), klarnet, altówkę, fortepian
i dwóch perkusistów (2002) Abandoned heart na obój (także rożek angielski) i kwartet smyczkowy (2003), Epitaphe sans mots na trio fortepianowe (2003), Wu Yan dla sześciu perkusistów (2003), The starry night's ripples na orkiestrę (2003, rew. 2004), Monodrama na obój solo, zespół i elektronikę (2004), Splattered landscape na fortepian (2005), Silence cosmos na kwartet smyczkowy (2005).

Silence cosmos
Od dłuższego czasu interesuje mnie muzyka, literatura, poezja, malarstwo i kaligrafia dawnej dynastii Tang (ad 618-907), co skłoniło mnie do eksperymentowania z "abstrakcyjną formą Qi" chińskiej kaligrafii, aby zaprezentować w muzyce "obraz" i "ruch" ciszy. W moich utworach interpretuję spokój i ruch jako abstrakcyjną przestrzeń, gdzie każdy punkt i linia, jasność i ciemność, siła i słabość, milczenie i akcja wpływają na siebie i powodują wzajemne przekształcenia, ujawniając ezoteryczne odczucie przestrzeni oraz wewnętrzną siłę jednoczenia przeciwieństw, jak w świecie natury. W tym krótkim kwartecie inspiracją dla mnie był głęboki spokój i przytłaczająca emocja poetyckich wersów Chen Zianga (689-740, dynastia Tang), który w bezkresnej przestrzeni ukrył własny poetycki milczący kosmos.

I see no one before me.
I see no one after me:
All alone, overwhelmed by the tought of
the eternity of heaven and earth,
My tears fall.

Chciałbym dedykować ten utwór kwartetowi Kairos z wyrazami wdzięczności za wykonanie go podczas festiwalu Warszawska Jesień 2005.

Kee-Yong Chong