HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Isao Matsushita

ur. 1951 w Tokio. Studiował kompozycję w Tokyo National University of Fine Arts and Music najpierw u Hiroaki Minami (1973-77),
a następnie u Toshiro Mayuzumi (1977-79). W latach 1979-86 doskonalił swe umiejętności pod kierunkiem Isanga Yuna w Hochschule für Musik w Berlinie.
Jest laureatem licznych nagród, m.in. I nagrody na konkursie w Mönchengladbach (1985, za Toki-no-ito - Threads of Time) oraz Irino Prize (1986). Jego muzyka była wykonywana w Australii, Austrii, Danii, Estonii, w Niemczech, Japonii, Stanach Zjednoczonych, jak również podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Nagano (1998).
Działa również jako dyrygent - był dyrektorem muzycznym Ensemble Kochi w Berlinie (1982-86) i Tokio (od 1999), zespołu Camerata Nagano (od 1990) oraz Bunkyo Civic Orchestra w Tokio (od 1993), występuje też jako gościnny dyrygent w Niemczech i Japonii.
Jest aktywnym organizatorem życia muzycznego - brał udział w organizowaniu takich festiwali, jak Asian Arts Festival of the Agency for Cultural Affairs of Japan (1999), Asian Music Week w Yokohamie (2000), Nagano Music Festival (2000) oraz Asian Music Festival w Tokio (2003).
Od 1997 r. pełni funkcję wiceprezesa Japońskiej Federacji Kompozytorów, a w latach 1999-2004 był przewodniczącym Azjatyckiej Ligi Kompozytorów.
Od 1987 r. naucza kompozycji w Tokyo National University of Fine Arts and Music, a od 2003 r. daje wykłady z zakresu m.in. azjatyckiej muzyki współczesnej w Performing Arts Center w Tokio.

Ważniejsze utwory (od 1990): Chikugo, poemat symfoniczny na wielką orkiestrę (1990), Sea Space na 13-strunowe koto, skrzypce i fortepian (1990), Optical Scope 1 na organy elektryczne i perkusję (1990), Black Landscape, concertino na chór żeński i fortepian do tekstu Katsue Kitazono (1991), Grand Atoll na cztery saksofony i wielką orkiestrę (1992), Kwintet na obój, róg, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1992), Toki-no-ito 3 na wielką orkiestrę (1993), Hi-ten-yu (Fly-Heaven-Play) na wadaiko (japońska perkusja) i zespół (1993) (także wersja na wadaiko
i wielką orkiestrę - 1994), Yume-no-shirabe-ni - To the Air of a Dream na altówkę i małą orkiestrę (1995), Boufuri - Mosquito Larva, opera kyogen (tradycyjny teatr komiczny) do libr. Kyusei Miyake Tokuro na obsadę kyogen i małą orkiestrę (1995), Southern Picture Book na chór żeński do tekstu Kunio Kishida (1996), Shinano-no-kuni - Zenkoji Story, opera
w 3 aktach do libr. Jun Maeda (1997), Yume-no-omoi-ni - For the Love of
a Dream na wiolonczelę i fortepian (1998), Concerto na saung gauk (rodzaj harfy) i wielką orkiestrę (1999), Concerto na tsugaru shamisen (3-strunowa lutnia) i wielką orkiestrę (2000), Kaze-no-utage - Festival of the Wind na dowolną liczbę yokobue (japońska rodzina fletów; 2000), Fantastic Dream na zespół kameralny (2000), Tenjiku shokei, oratorium do tekstów z sutr buddyjskich na shomyo (śpiewak buddyjski), recytatora, chór mieszany, chór dziecięcy i wielką orkiestrę (2000), Mantra na skrzypce (2001), Dhammapada 1 na harfę, skrzypce, perkusję i ikebanę (2001), Dhammapada 2 na harfę, skrzypce, perkusję i kohdoh (rytuał perfum) (2002), Dhammapada 3 na harfę, skrzypce, perkusję i ceremonię parzenia herbaty (2002), Dharani - Time for Prayer, symfonia na kaligrafa ad lib. i małą lub wielką orkiestrę (2002), Minasoko-no-kan, balet tradycyjny na tancerzy noh i małą orkiestrę (2002), Dhammapada 4 na harfę, skrzypce, perkusję i kaligrafię (2003), Kisaragi-ni - To February na nohkan (flet bambusowy) i małą orkiestrę (2003), Togakushi Story, balet (2004), Mantra of Flame na cztery perkusje (2004), Gassho - A Prayer, symfonia do tekstów z sutr buddyjskich na shomyo i małą orkiestrę (2004), Minaduki no oto - Sounds of June na wibrafon (2005), A Time for Prayer, koncert na dwoje skrzypiec i orkiestrę (2005).
Koncert perkusyjny "Hi-Ten-Yu" (Fly-Heaven-Play)
"Wadaiko", tradycyjny japoński instrument perkusyjny, bywa niekiedy wykorzystywany w "matsuri", oryginalnym rytuale japońskim, i odgrywa tam istotną rolę w łączeniu nieba z ziemią. Jego pełne wigoru brzmienie to jakby lot do nieba, przeobrażający się w swobodny, delikatny ton,
a z drugiej strony spadanie w dół do dna ziemi i odbicie do ponownego wzlotu.
Fly-Heaven-Play składa się z trzech części. Jego motywem jest "wzlatywanie do nieba i granie tam". Utwór ten w głównej mierze charakteryzuje swobodna część "wadaiko", a brzmieniowy rozwój całości przechodzi od spokoju do ruchu. Moim dążeniem było tutaj harmonijne połączenie dwóch elementów: swobodnej wrażliwości i intuicji wykonawcy oraz logicznego konstruktywizmu muzyki kameralnej, Hi-Ten-Yu wykonała po raz pierwszy Berlińska Orkiestra Filharmoniczna latem 2000 r. w Berlinie.