HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Misato Mochizuki

 ur. 1969 w Tokio, po studiach na wydziale sztuk pięknych i muzyki Uniwersytetu Narodowego (dyplom w 1992 r.) podjęła studia w konserwatorium w Paryżu u Paula Méfano i Emmanuela Nunesa. Uzupełnieniem jej edukacji był w latach 1996-97 kurs kompozycji komputerowej w ircam, głównie pod kierunkiem Tristana Muraila.
Od 1997 r. współpracuje jako autorka z czasopismami muzycznymi
i kulturalnymi, w tym z "ExMusica" i "Asahi Simbun".
W 1995 r. uzyskała Japońską Nagrodę Muzyczną za Passage en failles, w 1998 - nagrodę (fellowship) Międzynarodowych Kursów Wakacyjnych w Darmstadcie. W 1999 r. jej La chambre claire otrzymała rekomendację Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów unesco w Paryżu. Kompozytorka uhonorowana została także Nagrodą im. Akutagawy dla najlepszego japońskiego utworu orkiestrowego roku za Camera lucida (2000), a w 2002 r. została laureatką Nagrody Publiczności na festiwalu Ars Musica w Brukseli za Chimerę.
Jej kompozycje wykonywane są na licznych festiwalach międzynarodowych zarówno w Japonii (Akiyoshidai, Tokio), jak i w ośrodkach europejskich i pozaeuropejskich (Amsterdam, Berlin, Bruksela, Caracas, Darmstadt, Donaueschingen, Düsseldorf, Frankfurt, Graz, Kolonia, Londyn, Nowy Jork, Paryż, Perpignan, Royaumont, Schwaz, Wiedeń, Witten).

Ważniejsze utwory: Rain, steam and speed na skrzypce, wiolonczelę
i kontrabas (1994), Passages en failles na zespół (1994-95), One Glance
in Spiros' backyard na zespół (1995), Ceneri na mezzosopran i zespół (1995-96), All that is including me na flet basowy, klarnet i skrzypce (1996), Voilages, sekstet (1996), Dérivation na flet, perkusję i fortepian (1996), En arcades na klarnet i elektronikę (1997), Si bleu, si calme na zespół kameralny (1997), Intermezzi na flet i fortepian amplifikowany (1998), Intermezzi I na flet i fortepian (1998), La chambre claire na zespół kameralny (1998), Camera lucida na orkiestrę (1999), Chimera na zespół kameralny (2000), Pas ą pas na fagot i akordeon (2000, także wersja na klarnet i akordeon - 2002), Cloud Nine na orkiestrę, Homebox, koncert podwójny na fortepian i skrzypce z orkiestrą (2001), Noos na orkies-trę (2001), Ecoute na pięć wiolonczel (2002), Intermezzi II na koto (2002), Météorites na orkiestrę (2002), Omega Project na orkiestrę (2002), Wise Water na zespół (2002-03), Moebius-Ring na fortepian (2003), Ima, koko na orkiestrę (2004).

Kompozycja All that is including me miała swą premierę 26 lutego 1997 r. w Tokio. Tytuł zaczerpnięty jest z improwizowanej poezji Buckminstera Fullera: "Environment to each must be All that including me Universe in turn must be All that including me".
Odkryłam ten fragment w książce Return from space japońskiego dziennikarza Takashi Tachibana, w której ok. dwudziestu astronautów amerykańskich opisuje swe podróże w przestrzeń kosmiczną
w latach sześćdziesiątych. Byłam poruszona siła duchową ich doświadczeń, zwłaszcza świadomością religijną.
Równocześnie literatura naukowa dotycząca kosmosu dostarczyła mi technicznych pomysłów do pracy nad utworem: głównie były to idee przyciągania, odpychania, rozrzedzenia, zagęszczenia i rotacji.
W utworze trzy instrumenty wykonują różne figury rytmiczne, rozpoczynając od krótkich, podobnych motywów do przetwarzanych repetycji i elementów dyminucji względnie augmentacji. Każdy instrument ma własną płynność i tempo, podczas gdy jako zespół poruszają się w systemie jak gdyby rotacyjnym, pełnym fluktuacji. Te przesunięcia prowadzą do powstawania cieni i zmiennych proporcji światła, co z kolei staje się źródłem ekspansji i kontrakcji czasu trwania.

Misato Mochizuki