ur. 1951 w Baden-Baden,
kompozytor i dyrygent. W 1971 r. studiował u Wofganga Fortnera, a w
1973 u Karheinza Stockhausena. W 1977 r. ukończył dyrygenturę w
klasie F. Travisa. W latach 1978-79 był stypendystą
Heinrich-Strobel-Stiftung i przez dłuższy czas mieszkał
w Stanach Zjednoczonych. W 1980 r. odbył kurs muzyki komputerowej w
ircam, wówczas rozpoczął również działalność jako dyrygent.
W 1981 r. otrzymał nagrodę Fundacji gema, w 1982 stypendium
mias-ta Kolonia oraz Kranichstein Music Award, a w 1983 nagrodę
Ensemblia Mönchengladbach. W 1984 r oraz w latach 1986-94 wykładał
na letnich kursach nowej muzyki w Darmstadcie.
W 1985 r. został laureatem konkursu "Young Generation in
Europe", co zaowocowało wykonaniami jego muzyki w Kolonii,
Wenecji i Paryżu. W 1987 r. otrzymał Nagrodę Bernda Aloisa
Zimmermanna, w roku 1990 pełnił funkcję kompozytora-rezydenta w
Villa Serbelloni (Fundacja Rockefellera) oraz profesora kompozycji w
Konserwatorium
w Maastricht, a w 1992 r. na zaproszenie Fundacji Japońskiej gościł
w Japonii.
Jako dyrygent pracował m.in. z Ensemble Avanti, Ensemble 2e2m,
Ensemble Modern, Radiową Orkiestrą Symfoniczną w Kolonii, w
Baye-rische Staatsoper w Monachium, wystąpił też na takich
festiwalach, jak Musik der Zeit (wdr Kolonia), Musica Strasbourg,
Rencontres Metz, Donaueschingen, Holland Festival, Salzburger
Festspiele, Helsinki Festival, Huddersfield, Akiyoshidai i in.
Jego teksty o muzyce ukazały się nakładem wydawnictwa Feedback
Studio Verlag w Kolonii.
Mieszka w Kolonii.
Ważniejsze utwory: Steine na dwa fortepiany (1989, rew. 1992-93),
Grenzgänge Steine na sopran, dwa fortepiany solo i orkiestrę do sł.
Heinza Kattnera (1989, rew. 1992-93), Rezital na flety i taśmę
(1993), Tôku/Nah na orkiestrę instrumentów dętych i trzy
perkusje (1994), Dense na flet, wiolonczelę i fortepian (1994),
Dense (Echo I) na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian
(1994-96), Andere Räume na czterech perkusistów i taśmę
(1994-96), Echo II na skrzypce i fortepian solo oraz zespół dęty
i perkusję (1995), Weiter na orkiestrę (1995-
-96), Turm na orkiestrę (1996), Charm na skrzypce i shô (1996-98),
Strange Charm (z cyklu up down strange charm) na klarnet (klarnet
basowy), perkusję, harfę, skrzypce i shô (1996-98), Main Fleur
(Echo III) na saksofon, perkusję, fortepian i live electronics
(1997, także wersja na zespół i live electronics - 1998), Down (z
cyklu up down strange charm) na klarnet, róg, fagot i kwintet
smyczkowy (1998), Senko-hanabi. In Yoshitake's Garden na shô lub
fortepian lub akordeon (1998), Spazio... (Echo V) na róg, trąbkę
i puzon (1998), Tau na kwartet smyczkowy (1999).
|