HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Włodzimierz Kotoński

ur. w 1925 w Warszawie, utożsamiany z polską awangardą muzyczną lat 50. i 60. Profesor kompozycji i kierownik studia muzyki komputerowej Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (od 1995 - emerytowany), wychowawca wielu polskich kompozytorów. Guest professor w uczelniach Sztokholmu (1971), Buffalo (1978), Los Angeles (1982), Jerozolimy (1990) i Seulu (1994-95).
Autor pierwszego w Polsce utworu elektronicznego - Etiudy na jedno uderzenie w talerz (1959). Realizował kompozycje w studiach muzyki elektronicznej w Paryżu, Bourges, Sztokholmie, Fryburgu i Buffalo. Opublikował m.in. prace: Muzyka elektroniczna (1989 i 2002), Instrumenty perkusyjne we współczesnej orkiestrze (wyd. 1: 1963; tłumaczone na niemiecki, węgierski i ukraiński) oraz Leksykon współczesnej perkusji (1999). W latach 1974-75 był Naczelnym Redaktorem Muzycznym Polskiego Radia, 1983-89 - prezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej i jednym ze współtwórców Wakacyjnych Kursów dla Młodych Kompozytorów w Kazimierzu.
Kotoński jest laureatem dorocznej Nagrody Związku Kompozytorów Polskich (1976), Nagrody I stopnia Ministra Kultury i Sztuki (dwukrotnie: w 1989 i 2000) oraz "Prix Magisterium" w Bourges (1998).

Ważniejsze utwory (od 1980): Pieśń jesienna na klawesyn i taśmę (1981), Terra incognita na orkiestrę (1984), Sceny liryczne na 9 instrumentów (1986), Tlaloc na klawesyn i perkusję (1987), Ptaki na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1987), Bucolica na flet solo (1989), La gioia na orkiestrę smyczkową (1991), Podróż zimowa na zespół kameralny i taśmę (1995), Symfonia nr 1 (1995), Koncert na skrzypce i orkiestrę (1996), Sekstet na kwintet dęty i fortepian (1998), Northern Lights (Aurora Borealis) na klawesyn amplifikowany i warstwę elektroniczną (1998), Zmienne struktury na klarnet, puzon, fortepian i wiolonczelę (2000), Symfonia nr 2 (2001), I Kwartet smyczkowy (2002), Wilanowskie pejzaże na kwartet smyczkowy i flet (2002), Concerto per clarinetto e orchestra (2002-03), Madrygały polskie na sopran i zespół instrumentów dawnych do wierszy poetów staropolskich (2004); utwory elektroniczne: Etiuda konkretna na jedno uderzenie w talerz (1959), Mikrostruktury (1963), alea (1970), Eurydice (1970), Les ailes (Skrzydła, 1973), Zatarty ślad (1982), Antiphonae (1989), Tierra caliente (1992).

Musical Games (Gry muzyczne) na 5 wykonawców są przeznaczone
w zasadzie dla kwintetu instrumentów dętych w klasycznym składzie: flet, obój, klarnet, fagot i róg. Możliwe jest jednak wykonanie tego utworu również w innym składzie, z tym że w grę wchodzić mogą jedynie instrumenty przenośne.
Utwór nie posiada partytury. Materiał muzyczny zapisany częściowo w postaci nut, a częściowo w postaci graficznej, umieszczony jest na 15 ponumerowanych planszach, z których 8 przymocowanych jest do tablic, stojących na środku estrady, cztery umieszczone są w rogach estrady, dwie poza sceną, a jedna plansza kołowa przymocowana jest do podłogi na przodzie. Zapisy na planszach służą kolejno różnym muzykom, którzy w trakcie utworu przechodzą, grając, od planszy do planszy. Kolejność realizowania poszczególnych plansz ustalana jest dla każdego z muzyków drogą losowania.
Realizacja utworu odbywa się zgodnie z ustalonymi przez kompozytora regułami, które zawarte są w dołączonym do materiału nutowego "scenariuszu". Wskazuje on sposoby korzystania z plansz głównych, możliwości stosowania solowych improwizacji, możliwości pauzowania i korzystania z tablic "zapasowych", określa również
w sposób przybliżony ogólny przebieg utworu, np. dopuszczalne sposoby zaczęcia, miejsce przejścia do tablicy kołowej, sposób oraz miejsce zakończenia. Zachowanie muzyków na scenie uwarunkowane jest przez wykonywane aktualnie partie muzyczne. W zależności od wylosowanych kolejności plansz mogą więc nastąpić spotkania dwóch lub nawet wszystkich muzyków przy tej samej planszy, muzycy improwizujący partie solowe mogą wyjść na przód sceny, itd.
(z książki programowej wj 1974)