HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Pierre Boulez

ur. 1925 w Montbrison, studiował pod kierunkiem Oliviera Messiaena, René Leibowitza i Andrée Vaurabourg-Honegger. W 1946 r. zainicjował w teatrze Jeana-Louisa Barraulta koncerty "Domaine Musical". W 1955 r. wielkim sukcesem kompozytora stało się prawykonanie Le Marteau sans ma?tre na festiwalu mtmw w Baden-Baden. W latach 1955-1960 wykładał na kursach w Darmstadcie, gdzie w 1957 r. wykonano jego III Sonatę.
Kolejne ważne premiery miały miejsce w 1958 r. w Hamburgu (m. in.
Improvisation sur Mallarmé). W latach 60. aktywność Pierre'a Bouleza coraz wyraźniej zaczyna skupiać się na działalności dyrygenckiej i pedagogicznej, m.in. od 1960 kompozytor prowadził kursy analizy, kompozycji oraz dyrygentury w Bazylei, w 1963 gościnnie wykładał kompozycję na Uniwersytecie Harvarda. W latach 1971-75 był głównym dyrygentem bbc Symphony Orchestra, w latach 1971-77 - New York Philharmonic Orchestra, a w latach 1967-72 regularnie dyrygował również Cleveland Orchestra. W 1975 r. zakłada Ensemble InterContemporain, zaś w 1977 otwiera podwoje projektowanego od kilku lat ircam. W 1976 r. po raz pierwszy prowadzi w Bayreuth Wagnerowski Pierścień w inscenizacji Patrice'a Chéreau.
W 1991 otrzymał honorowy doktorat Uniwersytetu we Frankfurcie, w 1992 - nagrodę im. Adorna w tymże mieście, a w 1998 doktorat honoris causa Connecticut College. Jest również laureatem nagrody Ernsta von Siemensa (1979) oraz Grawemayer Award (2001). W roku 2000, w związku z 75. rocznicą urodzin kompozytora, w wielu stolicach odbyły się koncerty z jego muzyką, m.in. w Londynie (seria koncertów London Symphony Orchestra pod jego dyrekcją), Nowym Jorku, Paryżu i Wiedniu. W tym samym roku Boulez otrzymał nagrodę Grammy w kategorii klasycznej muzyki współczesnej za utwór Répons, jak również Israeli Wolf Prize for the Arts. W 2001 r. zainaugurował Rok Węgierski we Francji serią wykonań utworów Bartóka, z udziałem m.in. Maurizia Polliniego, Gila Shahama i Ensemble InterContemporain. W roku 2002 został kompozytorem-rezydentem festiwalu w Lucernie, prowadził warsztaty dyrygentury oraz koncerty z bbc Symphony, Filharmonikami Berlińskimi i Ensemble InterContemporain. W tym samym roku odbyło się prawykonanie nowej wersji jego Dérive 2.

Ważniejsze utwory: Sonatina na flet i fortepian (1946), 12 Notations na fortepian (1946), I Sonata fortepianowa (1946), Structures I na dwa fortepiany (1952), Le Marteau sans ma?tre na głos żeński i sześć instrumentów (1955),
III Sonata fortepianowa (1957), Pli selon pli, portrait de Mallarmé na sopran i orkiestrę (1958), Structures II na dwa fortepiany (1961), Figures - Doubles - Prismes na orkiestrę (1964), Éclat na orkiestrę (1965), Domaines na klarnet i orkiestrę (1969), Domaines na klarnet (1969), ...explosante-fixe... na zespół i live-electronics (1974), Rituel in memoriam Bruno Maderna na orkiestrę (1975), Messagesquisse na wiolonczelę i sześć wiolonczel (1977), Notations I-IV na orkiestrę (1978), Répons na sześciu solistów, zespół kameralny, dźwięki komputerowe i live electronics (1981), Dérive 1 na zespół (1984), Mémoriale (...explosante-fixe... Originel) na flet i zespół kameralny (1985), Dérive 2 na 11 instrumentów (1988/2001), Anth?mes 1 na skrzypce (1991-92), ...explosante-fixe... na flety (midi), zespół i live electronics (1991/93), Incises na fortepian (1994/2001), sur Incises na trzy fortepiany, trzy harfy i trzech perkusistów (1996/98), Anth?mes 2 na skrzypce i live electronics (1997), Notations VII na orkiestrę (1997).

Notations I-IV, VII
Boulez skomponował Notations na fortepian w 1945 r., mając 21 lat, jeszcze jako student Oliviera Messiaena w Paryskim Konserwatorium. Dwanaście krótkich utworów o dwunastu jednostkach każdy (liczba 12 - manifest tamtych czasów) to skondensowane, w najwyższym stopniu dopracowane etiudy, z których każda prezentuje w sposób precyzyjny i zwarty jedną muzyczną ideę. I choć Boulez wkrótce przeszedł do zmagań z większymi wyzwaniami, utwory te zajmują ważne miejsce w historii nowej muzyki.
Latem 1976 r. Boulez powrócił myślą do owych drobnych kompozycji, pragnąc skomponować utwór, który byłby odbiciem jego doświadczeń z pracy dyrygenckiej: "Pragnąłem zawrzeć moje doświadczenie orkiestrowe w utworze, w którym nie miałbym nic do skomponowania, a tylko pracę nad pomysłami" - powiedział później w rozmowie w Danielem Barenboimem, nagranej na wideo w Niemczech w 1991 r. Pierwszy pomysł sprowadzał się po prostu do transkrypcji.

"Ale jako że zostało to pomyślane na wielką orkiestrę - kontynuuje Boulez - utwory na fortepian okazały się o wiele za krótkie. Nie można zaprząc potężnej orkiestry do utworów, które trwają zaledwie dwadzieścia czy trzydzieści sekund. Pierwszy szkic był zwykłą orkies-tracją. Ale kończąc instrumentować czwarty czy piąty utwór, pomyślałem: to nie wystarczy, muszę naprawdę rozbudować pierwotne pomysły. Jeśli wolno mi poczynić porównanie, w tym samym czasie przeczytałem, że znalezione w niektórych grobowcach egipskich nasiona kukurydzy po wsadzeniu do ziemi i wody ponownie wzeszły. Myślę, że trochę podobny proces zachodzi tutaj: nasiona pochodziły z daleka, wydobyłem je i zacząłem przygotowywać do nowego myślenia, do nowego rozwoju. I tak się zaczęło".

Boulez ukończył pierwsze cztery Notations na orkiestrę w 1978 r.; ich premiera odbyła się 18 czerwca 1980 r. w Paryżu, grała Orchestre de Paris, dyrygował Daniel Barenboim. Kolejne utwory noszą następujące oznaczenia: I. Modéré - Fantasque; II. Rhythmique; III. TrŹs modéré; IV. TrŹs vif. Strident. Pierwszy i trzeci mają chwiejne tempo i zmienną fakturę, drugi i czwarty cechuje ustalona pulsacja i raczej homofoniczne traktowanie rytmiki, ostatni ożywia kalejdoskopowo zmienna partia perkusji. Boulez zmienił kolejność w stosunku do oryginału fortepianowego, zamieniając numer czwarty z drugim.
Notations VII powstały w 1997 r. Jest to pierwszy z kolejnego zestawu czterech utworów, zamówionych przez Chicago Symphony Orchestra (kolejne na razie nie zostały ukończone). W wersji orkiestrowej trwa ok. 8 min. Kompozytor zachował oryginalne oznaczenie utworu - Hiératique, co oznacza, że powinien on być grany powoli, dostojnie, uroczyście.

(wg not programowych Phillipa Huschera oraz Benjamina Folkmana )