ur. 1955 w Pekinie, gdzie w latach 1980-85 studiował grę na
skrzypcach i kompozycję. Studia kontynuował u György Ligetiego w
Hamburgu.
Jego europejski debiut kompozytorski miał miejsce w 1987 r. w
Donaue-schingen, gdzie Auryn Quartet wykonał jego I Kwartet
smyczkowy.
W 1992 r. Xiaoyong Chen otrzymał nagrodę Forum Młodych Kompozytorów
Radia Zachodnioniemieckiego za kompozycję Yün, której
prawykonanie przygotował Ensemble Modern pod dyr. Petera Eötvösa;
w tym samym roku odbyła się premiera utworu Dyeh…,
napisanego dla radia w Baden-Baden. Od 1994 r. ściśle współpracował
z Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, dla której napisał trzy
utwory: Warp (1994), Evapora (1996) i Invisible Landscapes (1998); w
1999 r. orkies-tra nagrała płytę z jego kompozycjami (we współpracy
z Radiem Brema), która otrzymała najwyższą notę w recenzji
"Neue Zeitschrift für Musik".
Na zamówienie Fundacji Calouste Gulbenkiana Chen napisał utwór
Interlaced Landscapes (1999), wykonywany przez Orquesta Gulbenkian
pod batutą Muhai Tanga w Portugalii i Chinach. W 2000 r. powstała
kompozycja Fusion, zamówiona przez wiolonczelistę Yo-Yo Ma do jego
Silk Road Project. Dwa lata później miała miejsce premiera utworu
XI - Fusion III, zamówionego przez Instytut Azji i Afryki
Uniwersytetu w Hamburgu.
Xiaoyong Chen należy do wąskiej grupy chińskich kompozytorów, którzy
ostatnio osiągnęli międzynarodową renomę. Jego utwory
wykonywane były na wszystkich kontynentach, na ważniejszych
festiwalach Europy, Ameryki i Azji, przez Orkiestrę Radia w
Baden-Baden, kbs Symphony Orchestra w Seulu, Orchestre
Philharmonique de Radio France, Państwową Orkiestrę Filharmoniczną
w Hamburgu, Narodową Orkiestrę Symfoniczną Tajwanu, Gulbenkian
Symphony Orches-tra, Ensemble Modern, London Sinfonietta, Ensemble
2e2m Paris, Ensemble work in progress Berlin, Nieuw Ensemble
Amsterdam, Silk Road Ensemble New York, Auryn Quartet, Arditti
String Quartet, Kairos Quartet i in. Kompozytor otrzymał Nagrodę
Christopha i Stephana Kaske (Monachium, 1993) oraz Stypendium
Bachowskie Miasta Hamburg (1995). Od 1997 r. wykładał na Tajwanie,
w Hongkongu
i w Chinach. Od 1987 Chen współpracuje z Instytutem Azji i Afryki
Uniwersytetu w Hamburgu, gdzie także mieszka i tworzy.
Ważniejsze utwory: Koncert skrzypcowy (1985), I Kwartet smyczkowy
(1986-
-87), San Jie, trzy utwory na orkiestrę chińską (1990-91), Yün
na sopran i 11 instrumentów do tekstów starochińskich (1991),
Dyeh… na orkies-trę (1988-92), Warp na orkiestrę kameralną
(1994), Evapora na flet, obój lub klarnet, fortepian, skrzypce i
wiolonczelę (1996), Volatine na klarnet, skrzypce, perkusję i
fortepian (1997), Invisible Landscapes na zheng, perkusję,
fortepian i zespół instrumentalny (1998), II Kwartet smyczkowy
(1998), Interlaced Landscapes na orkiestrę (1999), Fusion na zespół
instrumentalny (2000), XI - Fusion III na zheng, głos, sheng
i misy świątynne do tekstu Bai Pu (2002), Yang Shen na sopran,
trzy instrumenty chińskie i zespół instrumentalny (2002),
Speechlessness, Clearness and Ease na zespół instrumentalny
(2004).
|