HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Liza Lim

ur. 1966 w Australii, studiowała filozofię i muzykę na uniwersytetach Queensland i Melbourne oraz w Victorian College of the Arts. Jej nauczycielami kompozycji byli Richard Hames, Riccardo Formosa
i Ton de Leeuw. Tworzy muzykę w wielu gatunkach, od opery, przez dzieła orkiestrowe, po instalacje. Jest laureatką najbardziej prestiżowej australijskiej nagrody kompozytorskiej, Paul Lowin Award oraz apra Classical Music Award 2002 za najlepszą kompozycję, była stypendystką Young Australian Creative Fellowship i Australia Council Fellowship. Pisała na zamówienie Los Angeles Philharmonic, Sydney Symphony, bbc Symphony, Ensemble Modern, Ensemble InterContemporain, Kwartetu Arditti, elision Ensemble i paryskiego Festival d'automne. Realizowała duże projekty dla festiwali w Melbourne, Adelaide i Perth oraz niemieckich orkiestr radiowych - wdr i swr.
W 2003 r. była bohaterką festiwali Musica Nova w Helsinkach i "09(03) Festival of New Zealand"; koncerty monograficzne z jej utwora-
mi zorganizowały także Radio Brema, Radio Zachodnioniemieckie
i Ensemble für Neue Musik Zürich. Jej muzyka pojawiała się w programach sezonów koncertowych, m.in. w paryskim ircam i w Filharmonii Kolońskiej, na weneckim Biennale, na festiwalach Wien Modern, Huddersfield, Milano Musica, Donaueschinger Musiktage, Musikmonat w Bazylei i Ars Musica w Brukseli. Jej opera Moon Spirit Feasting (YuŹ Lďng Jié) prezentowana była na festiwalach w Adelaide (2000), Melbourne (2001) oraz w berlińskim Hebbel Theater, zurys-kim Theater Spektakel i Saitama Arts Centre w Japonii (2003). Wraz
z Domenikiem De Clario i Judith Wright przygotowywała instalacje multimedialne, od 1986 r. współpracuje stale z członkami Elision Ensemble.
Prowadziła zajęcia podczas letnich kursów w Darmstadcie, na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego, Cornell University, w Getty Research Institute i podczas ircam Agora Festival. W 1991 r. wykładała kompozycję na uniwersytecie w Melbourne.
Ostatnio (2005-07) pełni funkcję kompozytora-rezydenta orkiestry Sydney Symphony, pisząc na wspólne zamówienie tego zespołu i Orkiestry Radia Bawarskiego. W planach tegorocznego Festival d'automne jest prezentacja trzech jej nowych utworów, także Festiwal w Salzburgu zamówił u niej utwór dla Klangforum Wien. Realizuje zamówienie Fundacji Fromma dla San Francisco Chamber Music Players, pracuje też
z Judy Watson nad instalacją dla festiwalu w Brisbane.

Ważniejsze utwory: Garden of Earthly Desire na 11 instrumentów (1988-89), Voodoo Child na sopran i siedem instrumentów (1989), Diabolical Birds na sześć instrumentów (1990), The Oresteia, opera wg Ajschylosa (1991-93), hell na kwartet smyczkowy (1992), Koto na osiem instrumentów (1993), Bar-do'i-thos-grol (The Tibetan Book of the Dead), instalacja-performance (1994-95), Street of Crocodiles na dziewięć instrumentów (1995), The Alchemical Wedding na orkiestrę kameralną (1996), The Heart's Ear na flet, klarnet i kwartet smyczkowy (1997), YuŹ Lďng Jié (Moon Spirit Feasting), chińska rytualna opera uliczna (1997-99), Sonorous Bodies, wideo-instalacja z koto (1999), Machine for Contacting the Dead na 27 instrumentów (1999-2000), The Tree of Life na orkiestrę (2001), Ecstatic Architecture na orkiestrę (2002-04), In the Shadow's Light na kwartet smyczkowy (2004), Immer Fliessender (Ever Flowing) na wielką orkiestrę (2004), The Quickening na sopran i qin (2004-05), songs found in dream dla ośmiu wykonawców (2005).

hell: po angielsku "piekło". Po niemiecku "hell" znaczy "jasny", "hell-seher" - "jasnowidz", "hellhörig" - "spostrzegawczy".
We wczesnych latach 90. w swojej pracy kompozytorskiej skupiałam się na fizyczności wykonania, na relacjach zachodzących między ciałem muzyka a instrumentem. W hell muzyka jest próbą zbadania, jak najdokładniejszego "usłyszenia" przestrzeni kontaktu palca ze struną, nacisku ciała i prędkości przekazywanej przez wibrujące włosie i drewno, i skomponowania zachowań dźwięku w konstelacje działań. Niehomogeniczne traktowanie gry uwypukla przejściowe, delikatne i niestabilne brzmienia oraz nieprzewidywalne odgłosy - alikwoty, zniekształcenia i zbędne szmery.
hell nie jest kwartetem smyczkowym w sztywnym, "klasycznym" rozumieniu. Brak tu "wyraźnego rozwiązania"; zamiast tego można zaobserwować analogię z łamigłówkami w rodzaju owych chińskich, bogato zdobionych pudełek, które przekręca się i obraca we wszystkich kierunkach, nie znajdując sposobu ich otwarcia. Tu także wszelkie "rozwiązania" okazują się iluzją.

Liza Lim