HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Tadeusz Wielecki

ur. 1954 w Warszawie. Studiował w Akademii Muzycznej w Warszawie - kompozycję u Włodzimierza Kotońskiego oraz grę na kontrabasie. W 1986 r. otrzymał stypendium Witolda Lutosławskiego, dzięki któremu w latach 1986-87 kontynuował studia kompozytorskie u Isanga Yuna w Berlinie Zachodnim i Klausa Hubera w Instytucie Nowej Muzyki we Fryburgu Bryzgowijskim. Jako kontrabasista występuje we współczesnym repertuarze solowym. Koncertował w wielu krajach Europy, w Azji i Stanach Zjednoczonych. Zajmuje się propagowaniem muzyki współczesnej i edukacją artystyczną. W Polskim Radiu prowadził cykle audycji dla dzieci i młodzieży poświęcone nowej muzyce: Przeboje muzyki współczesnej, Coś z niczego i Dźwiękowdzięki. Współpracował też z poznańskim Ośrodkiem Sztuki dla Dziecka. W 1992 r. przewodniczył Komitetowi Artystycznemu Światowych Dni Muzyki mtmw w Warszawie. Od 1999 r. jest dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. W 2004 r. został zaproszony jako wykładowca na kursy w Darmstadcie oraz wystąpił tam z prawykonaniem zamówionego przez ten ośrodek utworu Szmer półtonów.
W lutym 2005 r. wykładał w Uniwersytecie Stanowym w Tallahassee na Florydzie. Na wrzesień br. festiwal Klangspuren w Schwazu zaplanował prawykonanie jego najnowszego utworu orkiestrowego Ławice, zamówionego specjalnie na tę okazję.

Ważniejsze utwory (od 1985): Trio na skrzypce, kontrabas i fortepian (1985), Muzyka recytatywna na perkusję, fortepian, skrzypce, altówkę i kontrabas (1985), Collage-Tango na fortepian (1985; wersja na orkiestrę kameralną - 1995), Dukt na małą orkiestrę smyczkową i klawesyn (1985), Poemat kameralny na dwoje skrzypiec, kontrabas i fortepian (1986), Liczne odnogi rozgałęzionych splotów na klarnet, fortepian i wioloncze-
lę (1987), Opened Series V na kontrabas (1988), Gesty duszy na organy, akordeon, syntezator, gitarę i perkusję (1989), Ballada metafizyczna na orkiestrę kameralną (1990), Przędzie się nić... na wiolonczelę (1991), Przędzie się nić... II na skrzypce (1992), Przędzie się nić... III na kontrabas (1992), Opened Series VI na kontrabas (1993), Z głębokości śpiewam... na instrumenty dęte, strunowe i perkusję (1993), Ballada dziadowska na zespół kameralny (1994), Poemat egocentryczny na fortepian amplifikowany i taśmę (1994-95), Id na orkiestrę (1995-96), Studium gestu I na klarnet, fortepian i wiolonczelę (1995), Studium gestu II na fortepian (1997), Koncert ą rebours na skrzypce i orkiestrę (1998), Thesis na flet solo (2000), Studium gestu III na klarnet, puzon, fortepian, wiolonczelę i kontrabas (2000), Credo, quia absurdum na taśmę i tancerkę (2001), Czas kamieni na zespół kameralny i kontrabas amplifikowany (2002), Tafle na orkiestrę (2002), Kwartet smyczkowy (2004), Szmer półtonów na kontrabas i zespół kameralny (2004), Ławice na orkiestrę symfoniczną (2005).

W Taflach, utworze zamówionym przez Filharmonię Poznańską
i w Poznaniu wykonanym po raz pierwszy przez José Marię Florencio Júniora podczas wieczoru zamykającego sezon 2002, zresztą wykonanym razem z koncertami fortepianowymi Liszta; grał z wielką energią malutki Nelson Goerner i pamiętam, że... ale przepraszam, zapomniałem się, odbiegam od tematu... to nic, zresztą dobrze się składa, bo to zapominanie się trafnie właśnie oddaje sytuację, w jakiej znajduję się, kiedy tworzę w technice komponowanego trylu, siedząc przy fortepianie, niegdyś pełnym świetności, lecz dziś już jedynie
o trzech klawiszach i improwizując przepyszne melodie, jak jakiś
właśnie żeglarz na pełnym morzu, więc wychodzą melodie zmniejszone... zaraz, czy nie użyłem przed chwilą już po raz drugi słowa "właśnie"? No tak, użyłem. Ktoś zauważył, że "właśnie" to takie dziwaczne słowo na wszystkie okazje: jak się nie wie co powiedzieć, to zawsze można powiedzieć "właśnie"...

Tadeusz Wielecki