HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Helena Tulve

ur. 1972 r. w Estonii. Studiowała kompozycję u Erkki-Sven Tüüra
w Estońskiej Akademii Muzycznej, a później u J. Charpentiera w Konserwatorium w Paryżu, które ukończyła z pierwszą nagrodą w 1994 r. W latach 1993-96 uzupełniała studia muzyczne w zakresie śpiewu gregoriańskiego. Brała także udział w letnich kursach kompozytorskich u G. Ligetiego i M. Stroppy. W 2000 r. otrzymała nagrodę kompozytorską im. Heino Ellera, została także zaproszona jako gość specjalny Biennale Arte Emergente w Turynie. Jesienią 2000 r. podjęła pracę pedagogiczną w Estońskiej Akademii Muzycznej.
W 1998 r. jej utwór ą travers otrzymał rekomendację Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów unesco w Paryżu w kategorii twórczości młodych kompozytorów. W 2001 r. otrzymała zamówienie Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni. W sezonie 2001/02 była kompozytorem-rezydentem Chóru Kameralnego Filharmonii Estońskiej, a zamówiona przez ten zespół opera kameralna będzie miała swoją premierę
w niedalekiej przyszłości. W 2002 r. H. Tulve brała udział w kursie muzyki elektronicznej w ircam.
Utwory Heleny Tulve były wykonywane w wielu krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, na licznych festiwalach muzyki współczesnej, jak nyyd w Tallinie, big w Turynie, Music of Friends
w Moskwie, Les Boréales w Caen, MaerzMusik w Berlinie, Klangspuren w Tyrolu, Icebreaker w Seattle, Warszawska Jesień, Vancouver New Music i in.
W styczniu 2005 r. Radio Estońskie uhonorowało ją tytułem Muzyka Roku.
Ważniejsze utwory: Öö na kwartet saksofonowy (1997), ą travers dla
12 wykonawców (1998), Sinine dla 14 wykonawców (1998), Sula na didjeridoo i orkiestrę (1999), Vertige na fortepian (2000), Traces na zespół kameralny (2000), Cendres na zespół (2001), Valvaja na obój solo (2002), lumineux/opaque na skrzypce, wiolonczelę, fortepian i trzy kieliszki do wina (2002), delta na taśmę (2003), lijnen na sopran i zespół (2003), abysses na flet i zespół (2003).

Sula (Odwilż) tutaj oznacza proces przekształcania idei, materiałów, brzmień i dźwięków z jednego stanu w inny. Utwór częściowo został zainspirowany aktualnym tematem globalnego ocieplenia, obrazem topniejącej kolosalnej góry lodowej. Podobnie jak ta góra, pojawia się on na horyzoncie początkowo zimny i promieniejący, równocześnie eteryczny i w jakimś sensie nierealny; następnie stopniowo się zbliża, w końcu - w wyniku długotrwałego procesu rozpadu - zamienia się
w potworną masę buzującej wody, której energia i siła destrukcyjna pozostają niezgłębione. A przy tym, co może jeszcze dostrzec oko uciekającego obserwatora, widoczny jest w tym potężnym ruchu wyraźny kierunek oraz niemożliwy do kontrolowania porządek.

Helena Tulve