ur.1946, studiował w Państwowym
Konserwatorium im. Czajkowskiego w Moskwie (dyplom 1970/71). W 1973
r. zaczął pracować w studiu muzyki elektronicznej przy Muzeum
Skriabina, gdzie spotykała się ówczesna rosyjska awangarda:
Denisow, Gubajdulina, Sznitke, Niemtin i in. Powstała tam również
grupa rockowa Bumerang, której Martynow był współtwórcą i dla
której napisał rock-operę The Seraphic Visions of St. Francis of
Assisi (1978).
Zainteresowania muzyką ludową skłoniły go do wypraw badawczych
po Rosji, na Kaukaz i do Tadżykistanu. Jako muzykolog pod koniec
lat siedemdziesiątych rozpoczął badania nad wokalną muzyką
religijną dawnej Rosji, był także redaktorem edycji muzyki dawnej
zachodniej - Isaaca, Machauta, Gabrielego, Dunstable'a i Dufaya. W
tym okresie został wykładowcą Instytutu Teologicznego, a w latach
1980-83 komponował głównie muzykę cerkiewną.
Obecnie pisze operę Vita Nuova na zamówienie Teatru Maryjskiego.
Ważniejsze utwory (od 1984): Come in! na dwoje skrzypiec, czelestę
i smyczki (1984), Opus post I na fortepian (1984), Twelve Victories
of King Arthur na siedem fortepianów (1990), Apocalypse na solistów
i dwa chóry a cappella (1991), The Lamentation of Jeremiah na chór
mieszany
a cappella (1992), Magnificat quinti toni na kontratenor, skrzypce i
smycz-ki (1994), Stabat Mater na chór mieszany i zespół smyczkowy
(1994), Autumn Ball of the Elves na orkiestrę smyczkową (1994),
Kali-Yuga Dances na fortepian (1995), Music for Tatyana and America
na skrzypce solo (1995), Requiem na chór mieszany, solistów i
smyczki (1995), Night in Galicia na rosyjski chór ludowy i smyczki
(1996), Opus post II na fortepian (1996), Games of Angels and Humans
na cztery chóry mieszane, chór chłopięcy, solistów, skrzypce
solo i zespół instrumentalny (1997), Folk Dance na fortepian
(1997), Exercises and dances of Guido, opera (1997), Litanies to the
Virgin na trzy głosy kobiece i zespół (1999), The Afternoon of
Bach na orkiestrę smyczkową (2000), The Well-Tempered Beauty na
skrzypce, obój i orkiestrę kameralną (2000), Song of Songs
(2001), Folk Dance na kwartet smyczkowy (2002), For it would be
better if the Liturgy were musically performed na pięć instrumentów
(2003), Death of Wild Warrior na fortepian i zespół (2005); muzyka
do ponad 50 filmów.
Utwór For it would be better if the Liturgy were musically
performed oparty jest na tekście Christophera Smarta -
osiemnastowiecznego angielskiego twórcy poezji religijnej.
|