HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Aleksander Raskatow

 ur. 1953, ukończył w 1978 r. Konserwatorium Moskiewskie. W 1998 r. został członkiem Stowarzyszenia Muzyki Współczesnej w Rosji.
Realizował zamówienia na nowe utwory od Gidona Kremera, Sabine Meyer Wind Ensemble, Netherlands Wind Ensemble, Hilliard Ensemble, Schoenberg Ensemble i in. Otrzymał liczne wyróżnienia, nagrody
i stypendia; m.in. był kompozytorem-rezydentem Stetson University w Stanach Zjednoczonych (1990), stypendystą Fundacji Arno Schmidta i Bielajewa w Niemczech (1994) oraz francusko-amerykańskiej fun-dacji "La Napoule" (1996 i 1998). W 1997 r. został zaproszony do udziału w klasie mistrzowskiej w Cité de la Musique (Paryż), a w 1998 r. Wielkanocny Festiwal w Salzburgu przyznał mu nagrodę kompozytorską. W tym samym roku otrzymał stanowisko kompozytora-rezydenta w Lockenhaus.
Mieszka w Niemczech i Francji.

Ważniejsze utwory (od 1985): Book of Spring na tenor i orkiestrę kameralną (1985), Sentimental sequences na 13 wykonawców (1986), Path na dwie wiolonczele i klawesyn (1987), Stabat Mater na głos wysoki i organy (1988), Consolation na fortepian (1989), Let there be night na kontratenor i trio smyczkowe (1989), Glosses na fagot (1989), 66 na sopran
i 12 instrumentów (1990), Dolce far niente na wiolonczelę i fortepian (1991), Xenia na orkiestrę kameralną (1991), Commentary on a vision na perkusję solo i orkiestrę (1991), Kyrie eleison na wiolonczelę solo (1992), Miserere dla altowiolisty (grającego także na skrzypcach), wiolonczeli
i orkiestry (1992), Misteria brevis na fortepian i perkusję (1992; II wersja 1995), Koncert na obój i 15 smyczków (1993), Madrigal in Metal dla pięciu perkusistów (1993), Eco perpetuo na fagot solo, klarnet basowy, puzon, perkusję, harfę, fortepian, wiolonczelę i kontrabas (1993), Seven stages of "Hallelujah" na sopran (z wykorzystaniem perkusji) i fortepian (1993), ...I will see a rose at the end of the path... na kwartet smyczkowy (1994), Litania dla 15 wykonawców (1994), xcos na wiolonczelę i akordeon (1994), Pas de deux na sopran (z użyciem dzwonów rurowych) oraz saksofon sopranowy i tenorowy (1994), Farewell from the Birds of Passage na saksofon altowy, perkusję i smyczki (1994), Primal Song na altówkę i 15 instrumentów smyczkowych (1995), Credo in Byzantinum na klawesyn lub fortepian (1995), Songs of Sunset na mezzosopran, altówkę i fortepian (1995), Gebet na sopran i kwartet smyczkowy (1996), Resurrexit na sopran, mezzosopran i orkiestrę kameralną (1996-
-97), Blissful Music na wiolonczelę i orkiestrę kameralną (1997), Quasi Hamlet na sopran i zespół kameralny (1997), Swinging the dream pendulum na skrzypce i zespół instrumentalny (1998), Ritual na głos i perkus-ję (1997), Ritual II na cztery saksofony, perkusję, fortepian i smyczki (1998-99), Paradise lost? na zespół instrumentów dętych (1999), Pro-
-Kofiev et Contra-Kofiev na instrumenty dęte i perkusję (1999), Before Thy Throne... na skrzypce i perkusję (1999), Circle of singing-2 na baryton
i fortepian (2000), Praise na cztery głosy męskie i dzwony kościelne (2000), In nomine na osiem głosów, instrumenty dęte i perkusję (2001), Voices of Frozen Land na siedem głosów, instrumenty dęte i perkusję (2001).

Kyrie eleison to utwór ze śpiewem i elementami teatru instrumentalnego. Napisany został dla Aleksandra Iwaszkina.