pochodzi z Krakowa.
Doktorantka i asystentka w University of Washing-ton, Seattle, gdzie
od 2001 r. jest związana z Center for Digital Arts and Experimental
Media. Tam też studiowała kompozycję elektroakustyczną u
Richarda Karpena (2001-2003), a obecnie kształci się w dziedzinie
filmu eksperymentalnego i video art (w klasie Shawn Brixey). Mając
za sobą studia w zakresie informatyki (Akademia Ekonomiczna w
Kra-kowie, 2000), pracuje również jako programistka i projektantka
stron internetowych. Przed wyjazdem do Stanów Zjednoczonych ukończyła
kompozycję w klasie Bogusława Schäffera w krakowskiej Akademii
Muzycznej (1999). Była współzałożycielką niezależnego
Stowarzyszenia Artystycznego "Apeiron" w Krakowie, a w
latach 1998-2000 współpracowała z Pracownią Filmu Animowanego
Akademii Sztuk Pięknych. Jej utwory były wykonywane i nagrywane w
Austrii, Holandii, Niemczech, Polsce i Stanach Zjednoczonych.
Ważniejsze utwory: Hortus conclusus na dwa soprany, kwartet
smycz-kowy i media elektroniczne (muzyka do filmu Portret we wnętrzu
Roberta Sowy, 1999), Aletheia na orkiestrę smyczkową (2000),
Augenblick na dwa fortepiany amplifikowane i dętą orkiestrę
symfoniczną (2001),
Il Fonte Adamantino na kwartet smyczkowy i wokalny zespół
eksperymentalny (1996-2002), Spinning Zone na trio perkusyjne i dźwięki
komputerowe (2002), Limbo (digital video, wspólnie z Adamem McDaid,
2003), Chordochromies na klawesyn i dźwięki komputerowe (2003),
Still Life (digital video, 2004), Curriculum Vitae (digital video,
2005), Minotaur
na róg i dźwięki otaczające (2005), *** na zespół instrumentów
dętych (2005).
Minotaur, dedykowany Josiahowi Boothby'emu, jest podróżą przez
mityczny labirynt dźwiękowych przestrzeni, których sekwencja
nasuwa na myśl filmowy scenariusz. Jednocześnie utwór ten jest częścią
mojego większego projektu - eksploracji instrumentów muzycznych w
ich "naturalnych" historycznych przestrzeniach. Utwór
zrealizowałam głównie poprzez cykl sesji nagraniowych we współpracy
z amerykańskim waltornistą Josiahem Boothbym, w sposób zbliżony
do produkcji filmowej. Większość materiału dźwiękowego nagrałam
w technologii ambisonics (B-format, full surround) z użyciem
mikrofonów Soundfield st-250 and Mark-V oraz deva-4 Zaxcom
(wielokanałowy cyfrowy rejestrator dźwięków), aby następnie
poddać ten materiał transformacji i nadać mu ostateczny kształt
w języku syntezy dźwięku Super-Collider-3.
Ewa Trębacz
|