ur. 1927 w Los Angeles,
obronił doktorat na Uniwersytecie Kalifornii Południowej (1957),
gdzie jego głównymi nauczycielami byli Leon Kirchner i Ingolf Dahl.
Był profesorem kompozycji w Yale University (1960-68) i University
of Maryland, gdzie wciąż naucza i która to uczelnia w 1982 r.
uhonorowała go Distinguished Scholar/Teacher Award.
Lawrence Moss komponował na zamówienie takich instytucji, jak
m.in. Fromm Commission, Stowarzyszenie Muzyki Kameralnej w
Baltimore, Fundacja Kindlera i National Endowment for the Arts.
Dwukrotnie uzyskał grant Fundacji Guggenheima, był również
stypendystą Fullbright Association.
Jego utwory były wykonywane przez tak znanych artystów, jak
Phyllis Bryn-Julson, Harry Sparnaay i Esther Lamneck. Wśród zespołów
warto wymienić: Baltimore Symphony, Theater Chamber Players of
Kennedy Center, Continuum, Speculum Musicae i The New Julliard
Ensemble z Nowego Jorku, jak również Monday Evening Concerts
z Los Angeles i San Francisco Contemporary Music Players.
Opera L. Mossa The Brute reprezentowała Stany Zjednoczone podczas
20. Międzynarodowego Festiwalu Młodzieży w Bayreuth w 1971 r., a
on sam był gościem m.in. Festiwalu Muzyki Elektronicznej w Bourges
(1989), Festiwalu Muzyki Amerykańskiej organizowanego przez
brytyjską Royal Academy (1990) oraz Centrum Rockefellera w Bellagio
(Włochy).
Ważniejsze utwory: From Dawn to Dawn na baryton, obój i orkiestrę
do pięciu poematów z okresu chińskiej dynastii Tang w przekł.
kompozytora (1996), Rivermusic na kwartet saksofonowy (1996),
Racconto na fortepian solo (1996), Into the Woods na flet i taśmę
(1996), Conversations na obój i trio smyczkowe (1997), Lifelines na
klarnet i taśmę (1998), Dao Ditties na klarnet, skrzypce, perkusję
i fortepian (1998), A Bird...,
A Sleep..., A Thought... na chór i fortepian (1998), Harried na
klarnet basowy i taśmę (1999), Three Chinese Poems na wiolonczelę
i sopran (1999), Korea na taśmę (1999), The Swan na skrzypce i
wiolonczelę (2000), Chiaroscuro na klarnet i fortepian (2001),
Nature Studies na fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2001), New
Dawn, poemat symfoniczny na orkiestrę (2001), Another Dawn na
sopran i duży zespół kameralny (2002), Suite for Flute, Clarinet
and Piano (2002), Flutepaths na flet i taśmę (2003), East/West na
zhong hu, klarnet, wiolonczelę i fortepian (2004), Ancient Voices
of China na klarnet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, fortepian i
perkusję (2005), Korea for Kwartludium na skrzypce, klarnet,
perkusję i fortepian (2005).
Korea bazuje na zsamplowanych różnych typach koreańskiej muzyki
etnicznej, poddanych obróbce cyfrowej i wykonywanych na
syntezatorze Kurzweila. Wszystkie dźwięki pochodzą z akustycznych
instrumentów koreańskich, a całość została zaaranżowana tak,
aby uformować kompozycję, która, mam nadzieję, może oddać -
jak nazwał to jeden z moich studentów - "koreański
klimat" ("a Korean feeling"). Jako że nigdy tam nie
byłem, byłaby to Korea serca lub umysłu, podobnie jak Ameryka w
cudownej powieści Kafki Amerika.
Korea for Kwartludium jest wersją Korei przerobioną na klarnet,
skrzypce, perkusję i fortepian - które tworzą zespół
Kwartludium - stąd tytuł utworu. Mimo, iż K. for K. wzięła swój
początek w dokładnej transkrypcji utworu na taśmę, szybko zaczęła
żyć własnym życiem. Zostało to najprawdopodobniej spowodowane
określonym zachodnim smakiem instrumentów dostępnych dzięki
Kwartludium.
Jakikolwiek jest powód, Korea for Kwarludium to zasadniczo utwór
za-chodni - jak mogłoby być inaczej, biorąc pod uwagę moje
pochodzenie? - który czerpie inspirację ze Wschodu, w szczególności
z dawnych brzmień instrumentalnych koreańskiej improwizacji.
Wykonywana po Korei na taśmę, mam nadzieję, że zainteresuje słuchaczy
jako ekscytująca współczesna improwizacja na temat wiecznie młodej
muzyki Korei. Kraju, który - ze względów politycznych - bywa
nazywany "Polską Dalekiego Wschodu".
Lawrence Moss
|