HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Lawrence Moss

ur. 1927 w Los Angeles, obronił doktorat na Uniwersytecie Kalifornii Południowej (1957), gdzie jego głównymi nauczycielami byli Leon Kirchner i Ingolf Dahl.
Był profesorem kompozycji w Yale University (1960-68) i University of Maryland, gdzie wciąż naucza i która to uczelnia w 1982 r. uhonorowała go Distinguished Scholar/Teacher Award.
Lawrence Moss komponował na zamówienie takich instytucji, jak m.in. Fromm Commission, Stowarzyszenie Muzyki Kameralnej w Baltimore, Fundacja Kindlera i National Endowment for the Arts. Dwukrotnie uzyskał grant Fundacji Guggenheima, był również stypendystą Fullbright Association.
Jego utwory były wykonywane przez tak znanych artystów, jak Phyllis Bryn-Julson, Harry Sparnaay i Esther Lamneck. Wśród zespołów warto wymienić: Baltimore Symphony, Theater Chamber Players of Kennedy Center, Continuum, Speculum Musicae i The New Julliard Ensemble z Nowego Jorku, jak również Monday Evening Concerts
z Los Angeles i San Francisco Contemporary Music Players.
Opera L. Mossa The Brute reprezentowała Stany Zjednoczone podczas 20. Międzynarodowego Festiwalu Młodzieży w Bayreuth w 1971 r., a on sam był gościem m.in. Festiwalu Muzyki Elektronicznej w Bourges (1989), Festiwalu Muzyki Amerykańskiej organizowanego przez brytyjską Royal Academy (1990) oraz Centrum Rockefellera w Bellagio (Włochy).

Ważniejsze utwory: From Dawn to Dawn na baryton, obój i orkiestrę do pięciu poematów z okresu chińskiej dynastii Tang w przekł. kompozytora (1996), Rivermusic na kwartet saksofonowy (1996), Racconto na fortepian solo (1996), Into the Woods na flet i taśmę (1996), Conversations na obój i trio smyczkowe (1997), Lifelines na klarnet i taśmę (1998), Dao Ditties na klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian (1998), A Bird...,
A Sleep..., A Thought... na chór i fortepian (1998), Harried na klarnet basowy i taśmę (1999), Three Chinese Poems na wiolonczelę i sopran (1999), Korea na taśmę (1999), The Swan na skrzypce i wiolonczelę (2000), Chiaroscuro na klarnet i fortepian (2001), Nature Studies na fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2001), New Dawn, poemat symfoniczny na orkiestrę (2001), Another Dawn na sopran i duży zespół kameralny (2002), Suite for Flute, Clarinet and Piano (2002), Flutepaths na flet i taśmę (2003), East/West na zhong hu, klarnet, wiolonczelę i fortepian (2004), Ancient Voices of China na klarnet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, fortepian i perkusję (2005), Korea for Kwartludium na skrzypce, klarnet, perkusję i fortepian (2005).

Korea bazuje na zsamplowanych różnych typach koreańskiej muzyki etnicznej, poddanych obróbce cyfrowej i wykonywanych na syntezatorze Kurzweila. Wszystkie dźwięki pochodzą z akustycznych instrumentów koreańskich, a całość została zaaranżowana tak, aby uformować kompozycję, która, mam nadzieję, może oddać - jak nazwał to jeden z moich studentów - "koreański klimat" ("a Korean feeling"). Jako że nigdy tam nie byłem, byłaby to Korea serca lub umysłu, podobnie jak Ameryka w cudownej powieści Kafki Amerika.

Korea for Kwartludium jest wersją Korei przerobioną na klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian - które tworzą zespół Kwartludium - stąd tytuł utworu. Mimo, iż K. for K. wzięła swój początek w dokładnej transkrypcji utworu na taśmę, szybko zaczęła żyć własnym życiem. Zostało to najprawdopodobniej spowodowane określonym zachodnim smakiem instrumentów dostępnych dzięki Kwartludium.
Jakikolwiek jest powód, Korea for Kwarludium to zasadniczo utwór za-chodni - jak mogłoby być inaczej, biorąc pod uwagę moje pochodzenie? - który czerpie inspirację ze Wschodu, w szczególności z dawnych brzmień instrumentalnych koreańskiej improwizacji. Wykonywana po Korei na taśmę, mam nadzieję, że zainteresuje słuchaczy jako ekscytująca współczesna improwizacja na temat wiecznie młodej muzyki Korei. Kraju, który - ze względów politycznych - bywa nazywany "Polską Dalekiego Wschodu".

Lawrence Moss