ur. 1976 w Borszczewie na Ukrainie Zachodniej. W 1994 r. ukończył
Kolegium Muzyczne w Tarnopolu. Studiował kompozycję w Akademii
Muzycznej we Lwowie w klasie Mirosława Skoryka.
Jest laureatem II Nagrody Międzynarodowego Konkursu Kompozytorów
im. S. Prokofiewa (Ukraina, Mariopol, 2000), II Nagrody Narodowego
Ogólnoukraińskiego Konkursu Młodych Artystów start (Ukraina, Kijów,
2003) i Nagrody Państwowej im. L. Rewuckiego.
W 2003 jako stypendysta Ministra Kultury RP w ramach projektu Gaude
Polonia studiował w Krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie
Zbigniewa Bujarskiego. W tym samym roku na zamówienie Fundacji
Przyjaciół Warszawskiej Jesieni skomponował utwór Why is my
verse so barren of new pride dla Hilliard Ensemble. Prawykonanie
nastąpiło
w czasie festiwalu "Arvo Pärt - człowiek pogranicza" w
Sejnach w obecności Arvo Pärta.
Utwory Bohdana Sehina były wykonywane przez Lwowski Chór
Kame-ralny Gloria, Hilliard Ensamble, Chór Kameralny Cantus z Użhorodu,
orkiestrę kameralną Leopolis, pianistę Józsefa Örményego i in.
Od dwóch lat kompozytor współpracuje ze Lwowskim Narodowym
Teatrem Dramatycznym im. M. Zankoweckiej.
Ważniejsze utwory: Winter Music na dwa flety i fortepian (także
wersja na fortepian solo - 1998), Ru-umbárbar na dwa fortepiany i
perkusję (1998), In One Movement na orkiestrę symfoniczną (1999),
Postludium na fortepian solo (2000), Błażen Muż (Blessed is the
Man) na chór mieszany a cappella, sł. Psalm 1 (2000-03); *** na
flet, wiolonczelę i fortepian (2001, wersja na skrzypce, wiolonczelę
i fortepian - 2005), Dedication to… na organy solo (2002),
Alleluja na chór mieszany a cappella (2002-04), Stabat Mater na chór
mieszany i orkiestrę symfoniczną (2002-03), Why is my verse so
barren of new pride (dedykowane Arvo Pärtowi) na kontratenor, dwa
tenory, bas i siedem instrumentów do tekstów Sonetu 76 W.
Shakespeare'a (2003).
Utwór *** nawiązuje do diatoniki, obejmuje długie frazy odrębnych
konsonansowych współbrzmień w wyciszonej dynamice i zwięzłą
kulminację w części środkowej. Na początku rozwija się w dwóch
płaszczyznach - unisona smyczków i partii fortepianowej, które w
trak-cie rozwoju pierwotnych idei oddziałują jedna na drugą i w
końcu ulegają ujednoliceniu.
Utwór pierwotnie został skomponowany na flet, wiolonczelę i
fortepian w 2001 r. dla lwowskiego zespołu muzyki współczesnej
Pro et Contra. Po raz pierwszy został wykonany w Kijowie na Międzynarodowym
Forum Muzyki Młodych i we Lwowie na Międzynarodowym Festiwalu
Muzyki Współczesnej "Kontrasty". W 2005 r. przygotowałem
nową wersję tego utworu na skrzypce, wiolonczelę i fortepian dla
festiwalu muzyki współczesnej Dwa Dni i Dwie Noce Muzyki Nowej w
Odessie.
Bohdan Sehin
|