HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Zbigniew Bargielski

ur. 1937 w Łomży; w latach 1954-57 studiował prawo na umcs
w Lublinie. Od 1958 r. studiował kompozycję w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie pod kierunkiem Tadeusza Szeligowskiego, a po jego śmierci - u Bolesława Szabelskiego w pwsm w Katowicach. W latach 1966-67 doskonalił swe umiejętności u Nadii Boulanger w Paryżu, a w 1972 r. - w Hochschule für Musik w Grazu. W 1986 r. był stypendystą daad (Darmstadt).
Jest laureatem licznych nagród na konkursach kompozytorskich;
w 1981 r. został wyróżniony, a w 1995 r. nagrodzony na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów unesco w Paryżu. Jest również laureatem nagród państwowych.
Jego utwory były wykonywane w wielu krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Australii i Ameryce Południowej. Mieszka w Wiedniu, jest profesorem kompozycji w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.

Ważniejsze utwory (od 1980): Jeszcze noc, jeszcze dźwięk na głos i orkies-trę (1980), II Kwartet smyczkowy "Wiosenny" (1980), Ptak ze snów na akor-deon i perkusję (1980), Ikar na klarnet basowy lub saksofon altowy
i marimbę lub wibrafon (1981), Dolina zapomnianej pamięci na fortepian improwizowany i zespół kameralny (1981), Epitaphium na dwoje skrzypiec (1982), Sonnenlieder na mezzosopran, baryton, bas, chór i zespół kameralny (1983), Zatopiony płomień na skrzypce, wiolonczelę i akor-deon (1985), III Kwartet smyczkowy "Martwa natura z krzykiem" (1985-86), Labirynt na wiolonczelę i akordeon (1987), Po drugiej stronie lustra na klarnet i kwartet smyczkowy (1988), Ziemia niczyja, oratorium (1989), Cha-ord na orkiestrę (1990), Requiem na orkiestrę (1991-92), Koncert
na trąbkę i orkiestrę (1992), Trigonalia na gitarę, akordeon, perkusję
i orkiestrę kameralną (1994), Concertino na fortepian i orkiestrę kame-
ralną (1995), Zagubione-odnalezione na skrzypce solo (1996), W poszukiwaniu zagubionego dźwięku na flet solo (1996), Tango na zespół kameralny (1997), Slapstick na orkiestrę kameralną (1997), IV Kwartet smyczkowy "Płonący czas" (1998), V Kwartet smyczkowy "Czas, który minął" (2001), Płonący kryształ na klawesyn i taśmę (2002), Jeux ą troix na trzy akor-deony (2003), List do Mileny na sopran, skrzypce i fortepian (2005).

Jeszcze noc, jeszcze dźwięk jest swego rodzaju balladą na głos i orkiestrę, napisaną w 1980 r. na zamówienie Festiwalu Muzyki Współczesnej Steirischer Herbst w Grazu i tamże w następnym roku wykonaną
(P. Lipińska, orf-Symphonieorchester Wien, L. Segerstam).
Jest to kompozycja jednoczęściowa, oparta na tekście abstrakcyjnym, złożonym z pojedynczych sylab, ich zbitek, neologizmów oraz tzw. wokalizy. Tylko dwa słowa można w nim zidentyfikować -
w środku utworu: "miłość" oraz w zakończeniu: "śpiew - śpiewać" ("chanter"). Budowa kompozycji jest segmentowa, łatwo uchwytna dla słuchaczy.

Zbigniew Bargielski