ur. 1937 w Łomży; w latach 1954-57 studiował prawo na umcs
w Lublinie. Od 1958 r. studiował kompozycję w Państwowej Wyższej
Szkole Muzycznej w Warszawie pod kierunkiem Tadeusza Szeligowskiego,
a po jego śmierci - u Bolesława Szabelskiego w pwsm w Katowicach.
W latach 1966-67 doskonalił swe umiejętności u Nadii Boulanger w
Paryżu, a w 1972 r. - w Hochschule für Musik w Grazu. W 1986 r. był
stypendystą daad (Darmstadt).
Jest laureatem licznych nagród na konkursach kompozytorskich;
w 1981 r. został wyróżniony, a w 1995 r. nagrodzony na Międzynarodowej
Trybunie Kompozytorów unesco w Paryżu. Jest również laureatem
nagród państwowych.
Jego utwory były wykonywane w wielu krajach Europy, w Stanach
Zjednoczonych, Australii i Ameryce Południowej. Mieszka w Wiedniu,
jest profesorem kompozycji w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Ważniejsze utwory (od 1980): Jeszcze noc, jeszcze dźwięk na głos
i orkies-trę (1980), II Kwartet smyczkowy "Wiosenny"
(1980), Ptak ze snów na akor-deon i perkusję (1980), Ikar na
klarnet basowy lub saksofon altowy
i marimbę lub wibrafon (1981), Dolina zapomnianej pamięci na
fortepian improwizowany i zespół kameralny (1981), Epitaphium na
dwoje skrzypiec (1982), Sonnenlieder na mezzosopran, baryton, bas,
chór i zespół kameralny (1983), Zatopiony płomień na skrzypce,
wiolonczelę i akor-deon (1985), III Kwartet smyczkowy "Martwa
natura z krzykiem" (1985-86), Labirynt na wiolonczelę i
akordeon (1987), Po drugiej stronie lustra na klarnet i kwartet
smyczkowy (1988), Ziemia niczyja, oratorium (1989), Cha-ord na
orkiestrę (1990), Requiem na orkiestrę (1991-92), Koncert
na trąbkę i orkiestrę (1992), Trigonalia na gitarę, akordeon,
perkusję
i orkiestrę kameralną (1994), Concertino na fortepian i orkiestrę
kame-
ralną (1995), Zagubione-odnalezione na skrzypce solo (1996), W
poszukiwaniu zagubionego dźwięku na flet solo (1996), Tango na
zespół kameralny (1997), Slapstick na orkiestrę kameralną
(1997), IV Kwartet smyczkowy "Płonący czas" (1998), V
Kwartet smyczkowy "Czas, który minął" (2001), Płonący
kryształ na klawesyn i taśmę (2002), Jeux ą troix na trzy
akor-deony (2003), List do Mileny na sopran, skrzypce i fortepian
(2005).
Jeszcze noc, jeszcze dźwięk jest swego rodzaju balladą na głos i
orkiestrę, napisaną w 1980 r. na zamówienie Festiwalu Muzyki Współczesnej
Steirischer Herbst w Grazu i tamże w następnym roku wykonaną
(P. Lipińska, orf-Symphonieorchester Wien, L. Segerstam).
Jest to kompozycja jednoczęściowa, oparta na tekście
abstrakcyjnym, złożonym z pojedynczych sylab, ich zbitek,
neologizmów oraz tzw. wokalizy. Tylko dwa słowa można w nim
zidentyfikować -
w środku utworu: "miłość" oraz w zakończeniu: "śpiew
- śpiewać" ("chanter"). Budowa kompozycji jest
segmentowa, łatwo uchwytna dla słuchaczy.
Zbigniew Bargielski
|