HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Andrzej Krzanowski

Andrzej Krzanowski (1951-1990)
ur. w Bielsku-Białej kompozytor, akordeonista, pedagog. Studiował w pwsm w Katowicach, kompozycję pod kierunkiem H. M.Góreckiego (dyplom z wyróżnieniem) i grę na akordeonie u J. Pichury. Po ukończeniu studiów pracował jako pedagog w tej uczelni.
Laureat licznych konkursów kompozytorskich, m. in. Konkursu Młodych zkp (1976), Konkursu im. A. Malawskiego (1976,1980), Międzynarodowego Konkursu im. C. M. Webera w Dreźnie (1978,1979), konkursów w Digne-les-Bains (1981,1987) i w Anconie (1986). W latach 1984-90 prowadził klasę współczesnego akordeonu podczas Międzynarodowych Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki w Darmstadcie, w 1987 na międzynarodowych kursach Letniej Akademii "Time of Music" w Viitasaari w Finlandii. Na zamówienie Krzysztofa Pendereckiego skomponował II Symfonię na smyczki na festiwal w Lusławicach w 1984 roku (utworem tym, w wykonaniu orkiestry Sinfonia
Varsovia pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, została zainaugurowana Warszawska Jesień 1991). W 1986 r. Andrzej Krzanowski był stypendystą Witolda Lutosławskiego, w 1988 - Scottish Art Council w Glasgow. Po spektakularnym debiucie podczas festiwalu "Młodzi Muzycy Młodemu Miastu" w Stalowej Woli, interpretowanym jako manifestacja nowej generacji kompozytorskiej w polskiej muzyce, wymieniany był jako jedna z głównych (obok Eugeniusza Knapika i Aleksandra Lasonia) postaci "pokolenia Stalowej Woli", "rocznika 1951" i "nowej szkoły śląskiej".

Ważniejsze utwory: Nokturn, preludium i fuga na kwintet akordeonowy (1971-75), Trzy utwory na obój i trąbkę (1972), Szkice na klarnet (1972), Sonata na akordeon (1972), Kanon na akordeon (1973), Studium I-V na akordeon (1973-78), Partita na obój, klarnet i fagot (1974), Trzy etiudy na sop-ran (19774-76), I Symfonia (1975), Canti di Wratislavia na orkiestrę (1976), I Kwartet smyczkowy (1976), II Kwartet smyczkowy (1978), Sześć Audycji na głosy recytujące i zespoły instrumentalne (1973-82), Transpainting, spektakl audiowizualny (1977), Sonata na tubę (1978), Con vigore, koncert dla ośmiu wykonawców (1978), Concerto na orkiestrę (1978-81), Sonatina na akordeon (1979) Trzy medytacje na akordeon (1979), Chorał, Cztery Bagatele, Katedra na akordeon (1979), Trzy utwory na kwintet akordeonowy (1980), Alkagran na kwintet akordeonowy (1980), Wiatr echo niesie po polanie na dwa akordeony, wersja A (1981), Mała partita na skrzypce solo (1981), Salve Regina na chór chłopięcy lub żeński (1981), Reminiscencje na akordeon, klarnet, skrzypce i wiolonczelę (1983), Capriccio na akordeon (1983), Impresje wiosenne na akordeon (1983), Relief I, II na akordeon (1984, 1985), Impresje lata na flet, klarnet i akordeon (1984), II Symfonia na 13 instrumentów smyczkowych (1984), Relief III na organy (1985), Relief IV na sopran i dzwony rurowe (1985), Gdzie kończy się tęcza na perkusję i klarnet basowy (1985), Trzy etiudy na akordeon (1985), Relief V na wiolonczelę (1985), Relief VI na akordeon basowy (1986), Impresje jesienne na akordeon basowy (1986), Divertimento na akordeon (1986), II Sonata na akordeon (1987), Cztery nowele na akordeon (1987), Nokturn na dwa akordeony (1987), III Kwartet smyczkowy (1988), Relief VIII na taśmę i akordeon (1989), Relief IX na kwartet smyczkowy i taśmę (1988), Sonata na gitarę (1990).