Andrzej Krzanowski
(1951-1990)
ur. w Bielsku-Białej kompozytor, akordeonista, pedagog. Studiował
w pwsm w Katowicach, kompozycję pod kierunkiem H. M.Góreckiego
(dyplom z wyróżnieniem) i grę na akordeonie u J. Pichury. Po ukończeniu
studiów pracował jako pedagog w tej uczelni.
Laureat licznych konkursów kompozytorskich, m. in. Konkursu Młodych
zkp (1976), Konkursu im. A. Malawskiego (1976,1980), Międzynarodowego
Konkursu im. C. M. Webera w Dreźnie (1978,1979), konkursów w
Digne-les-Bains (1981,1987) i w Anconie (1986). W latach 1984-90
prowadził klasę współczesnego akordeonu podczas Międzynarodowych
Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki w Darmstadcie, w 1987 na międzynarodowych
kursach Letniej Akademii "Time of Music" w Viitasaari w
Finlandii. Na zamówienie Krzysztofa Pendereckiego skomponował II
Symfonię na smyczki na festiwal w Lusławicach w 1984 roku (utworem
tym, w wykonaniu orkiestry Sinfonia
Varsovia pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, została
zainaugurowana Warszawska Jesień 1991). W 1986 r. Andrzej
Krzanowski był stypendystą Witolda Lutosławskiego, w 1988 -
Scottish Art Council w Glasgow. Po spektakularnym debiucie podczas
festiwalu "Młodzi Muzycy Młodemu Miastu" w Stalowej
Woli, interpretowanym jako manifestacja nowej generacji
kompozytorskiej w polskiej muzyce, wymieniany był jako jedna z głównych
(obok Eugeniusza Knapika i Aleksandra Lasonia) postaci
"pokolenia Stalowej Woli", "rocznika 1951" i
"nowej szkoły śląskiej".
Ważniejsze utwory: Nokturn, preludium i fuga na kwintet akordeonowy
(1971-75), Trzy utwory na obój i trąbkę (1972), Szkice na klarnet
(1972), Sonata na akordeon (1972), Kanon na akordeon (1973), Studium
I-V na akordeon (1973-78), Partita na obój, klarnet i fagot (1974),
Trzy etiudy na sop-ran (19774-76), I Symfonia (1975), Canti di
Wratislavia na orkiestrę (1976), I Kwartet smyczkowy (1976), II
Kwartet smyczkowy (1978), Sześć Audycji na głosy recytujące i
zespoły instrumentalne (1973-82), Transpainting, spektakl
audiowizualny (1977), Sonata na tubę (1978), Con vigore, koncert
dla ośmiu wykonawców (1978), Concerto na orkiestrę (1978-81),
Sonatina na akordeon (1979) Trzy medytacje na akordeon (1979), Chorał,
Cztery Bagatele, Katedra na akordeon (1979), Trzy utwory na kwintet
akordeonowy (1980), Alkagran na kwintet akordeonowy (1980), Wiatr
echo niesie po polanie na dwa akordeony, wersja A (1981), Mała
partita na skrzypce solo (1981), Salve Regina na chór chłopięcy
lub żeński (1981), Reminiscencje na akordeon, klarnet, skrzypce i
wiolonczelę (1983), Capriccio na akordeon (1983), Impresje wiosenne
na akordeon (1983), Relief I, II na akordeon (1984, 1985), Impresje
lata na flet, klarnet i akordeon (1984), II Symfonia na 13
instrumentów smyczkowych (1984), Relief III na organy (1985),
Relief IV na sopran i dzwony rurowe (1985), Gdzie kończy się tęcza
na perkusję i klarnet basowy (1985), Trzy etiudy na akordeon
(1985), Relief V na wiolonczelę (1985), Relief VI na akordeon
basowy (1986), Impresje jesienne na akordeon basowy (1986),
Divertimento na akordeon (1986), II Sonata na akordeon (1987),
Cztery nowele na akordeon (1987), Nokturn na dwa akordeony (1987),
III Kwartet smyczkowy (1988), Relief VIII na taśmę i akordeon
(1989), Relief IX na kwartet smyczkowy i taśmę (1988), Sonata na
gitarę (1990).
|