HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Isang Yun

Isang Yun (1917-1995)
ur. w Korei, uczył się gry na wiolonczeli oraz kompozycji w rodzinnym kraju i w Japonii. W czasie II wojny światowej więziony za udział w walce przeciw japońskim okupantom, po wojnie uczył muzyki w koreańskich szko-łach średnich i wyższych. Po 1956 r. studiował w Paryżu i Berlinie (u Borisa Blachera), brał też udział w kursach darmsztadzkich. W 1964 r. zamieszkał w Berlinie Zachodnim, skąd w 1967 został porwany przez południowokoreański reżim Parka, uwięziony, poddany torturom i skazany na śmierć.
W więzieniu napisał na podłodze celi operę Die Witwe des Schmetterlings.
Uwolniony w 1969 r. dzięki akcji międzynarodowej społeczności kompozytorów i naciskom dyplomatycznym, kontynuował aktywność polityczną na rzecz demokratyzacji rodzinnego kraju, uczył
w hanowerskiej Hochschule für Musik, objął też klasę kompozycji
w berlińskiej Hochschule der Künste, której profesorem był w latach 1970-85. W 1971 r. przyjął obywatelstwo rfn.
Był członkiem Akademii Sztuk w Hamburgu i Berlinie i członkiem honorowym mtmw, honorowym doktorem Uniwersytetu w Tybindze, członkiem Academiae Scientiarum et Artium Europaeae w Salzburgu i laureatem niemieckich odznaczeń państwowych. Zmarł 3 listopada 1995 r. w Berlinie.

Ważniejsze utwory: Fluktuationen na orkiestrę (1964), Der Traum des Liu-Tung, opera wg dramatu chińskiego z XIV w. (1965), Réak na orkies-trę (1966), Die Witwe des Schmetterlings (Butterfly Widow), opera wg teks-tów chińskich z XVI w. (1968), Geisterliebe, opera do libr. Haralda Kunza (1969-70), Piri na obój solo (1971), Sim Tjong, opera wg koreańskiej legendy (1971-72), Koncert wiolonczelowy (1976), Koncert fletowy (1977), Koncert podwójny na obój, harfę i orkiestrę kameralną (1977), Oktet (1978), Koncert klarnetowy (1981), Exemplum in memoriam Kwangju na orkies-trę (1981), trzy koncerty skrzypcowe (1981, 1983-86, 1992), dwa Koncerty kameralne (1990), pięć symfonii: I (1983), II (1984), III (1985), IV "Im dunkeln singen" (1986), V na baryton i orkiestrę (1987), Kwartet na flety (1986), dwie Symfonie kameralne (1987, 1989), Kwartet na flet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1988), IV Kwartet smyczkowy (1988), Konturen na orkiestrę (1989), V Kwartet smyczkowy (1990), Espace I na wiolonczelę
i fortepian (1992), Together na skrzypce i kontrabas (1990), VI Kwartet smyczkowy (1990), Espace II na wiolonczelę, harfę i obój ad lib. (1993), Kwartet na obój, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1994).

Espace I to utwór skomponowany w 1992 r. i w tym samym roku wykonany po raz pierwszy. Należy do najbardziej przystępnych dzieł Yuna z ostatniego okresu twórczości (potem powstało jeszcze tylko siedem utworów), może nawet być interpretowany jako poruszająca medytacja oparta na tonie głównym cis. Wychodząc od tego dźwięku, pierwsza część utworu buduje ogromny łuk napięciowy, który zagarnia wszystkie oderwane dźwięki jak potężny nurt. Po kilkunastu gwałtownych wybuchach muzyka przechodzi w ośmiotaktowy fragment pianissimo oparty na dźwięku cis; ten poziom spokoju utrzymuje się do końca utworu, gasnąc w zmierzchu.
To tak, jakby Isang Yun w historii o pojedynczym dźwięku raz jeszcze opowiadał o siłach yin i yang, pradawnych zasadach taoizmu, mówiąc nam o porządku wszechświata - bezkresnego, nieskończonego, wciąż uwikłanego w proces zmian, który jednakże jako całość pozostaje niezmienny i stały.