HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Wolfgang Rihm

 ur. 1952 w Karlsruhe, studiował teorię i kompozycję u Eugena Wernera Veltego w tamtejszej Hochschule für Musik. Od 1970 r. uczestniczył w kursach darmsztadzkich. Ponadto studiował kompozycję u Karlheinza Stockhausena (1972-73) i Klausa Hubera (1973-74) oraz muzykologię u Hansa Heinricha Eggebrechta. W latach 1973-78 uczył teorii i kompozycji w Hochschule für Musik w Karlsruhe; w 1985 r. objął katedrę kompozycji tej uczelni po E. W. Veltem. Od 1978 r. wykłada na kursach darmsztadzkich. Jest laureatem wielu nagród artys-tycznych, m.in. Berliner Kunstpreis, Reinhold-Schneider-Preis, Kranichsteiner Musikpreis, Rolf Liebermann-Preis, Nagrody Kompozytorskiej Fundacji Księcia Pierre de Monaco, Jacob Burckhardt-
-Preis Fundacji Goethego, Nagrody Bachowskiej Miasta Hamburga i Beethovenowskiej Miasta Bonn. W 2001 r. Minister Spraw Zagranicznych Francji przyznał Wolfgangowi Rihmowi tytuł Officier dans l'Ordre des Arts et des Lettres, a Royal Philharmonic Society - swoją nagrodę za utwór Jagden und Formen. W 2003 r. kompozytor otrzymał Nagrodę Fundacji Ernsta von Siemensa. Jest także doktorem hono-
ris causa berlińskiego Freie Universität, konsultantem artystycznym Deutsche Oper i członkiem zarządów Niemieckiej Rady Muzycznej
i Stowarzyszenia gema.
W sezonie 2001-2002, z okazji pięćdziesiątej rocznicy urodzin artys-ty, liczne europejskie festiwale i towarzystwa koncertowe poświęciły serie koncertów twórczości Wolfganga Rihma, przygotowując wiele prawykonań jego utworów.

Ważniejsze utwory (od 1985): Aufzeichnung: Dämmerung und Umriß na wielką orkiestrę (1985), Die Hamletmaschine, opera wg Heinera Müllera (1983-86), Klangbeschreibung I-III (1982-87), Chiffre I-VIII na zespół kame-ralny (1982-87), Oedipus, opera wg Sofoklesa w przekł. Hölderlina (1986-
-87), Unbenannt I-III na orkiestrę (1986-88), Die Eroberung von Mexico, opera wg Artauda (1987-91), La Lugubre gondola / Das Eismeer na dwie grupy orkiestrowe i fortepian (1991), Gesungene Zeit, muzyka na skrzyp-ce i orkiestrę (1991), Quartettsatz. Kwartet smyczkowy nr 9 (1993), Musik in memoriam Luigi Nono, 5 esejów na orkiestrę (1990-92/rew. 94), Séraphin, teatr muzyczny (1994), in-schrift na orkiestrę (1995), Pol-Kolchis-
-Nucleus na zespół kameralny (1991-96), Maximum est unum na głosy solowe, chór, organy i orkiestrę, do tekstów Mistrza Eckhardta i Mikołaja Kuzańczyka (1996), X Kwartet smyczkowy (1997), Styx und Lethe na wiolonczelę i orkiestrę (1997-98), Sotto voce (Notturno) na fortepian
i orkiestrę (1999), Spiegel und Fluss na orkiestrę (1999), Vers une symphonie fleuve I-V na orkiestrę (1992-2000), Deus Passus na głosy solowe, chór i orkiestrę (1999-2000), Concerto (Dithyrambe) na kwartet smycz-kowy i orkiestrę (2000), Vier Male na klarnet (2000), Rilke: Vier Gedichte na tenor i fortepian (2000), Auf einem anderen Blatt na fortepian (2000), Jagden und Formen na orkiestrę (1995-2001), Die Stücke des Sängers na harfę i orkiestrę (2000-01), Lavant-Gesänge na alt i fortepian (2000-01), Bonus na zespół kameralny (2001), Astralis (Über die Linie III) na chór, wiolonczelę i kotły (2001), Sechs Gedichte von Friedrich Nietzsche na baryton i fortepian (2001), Aria/Ariadne na sopran i zespół instrumentalny (2001), Das Lesen der Schrift na orkiestrę (2001-02), Trio na skrzypce, klarnet i fortepian (2003).

Pol - Kolchis - Nucleus
Nie ma z pewnością żadnego biletu na podróż z Pol do Nucleus, z Kolchis po drodze. Czy jednak w ogóle chcemy być tam prowadzeni lub wiezieni? Trzy krótkie utwory: tryptyk. Obrazy (skończone, nieskończone - kto wie?), stłoczone niechcący razem w pokoju artysty na poddaszu, mogą niekiedy na krótki moment ujawnić możliwość bliskich odniesień. Zestawienie trzech implikuje natychmiast "ołtarz" (Klaus Lankheit pisał o tryptyku jako "formule patosu"). Niemniej jednak, nieustannie postępujący marsz czasu w muzyce uniemożliwia ustanowienie jakiejkolwiek świadomej świętości. Trzy krótkie utwory: każdy ze swą własną historią.
Pol powstał jako prezent z okazji 90. urodzin Paula Sachera, w wersji na sześć instrumentów. Dla celów tryptyku instrumentalne barwy zostały przerobione na 13 instrumentów, składających się na obsadę Nucleus. Nucleus w całości zawdzięcza swe powstanie przypadkowi Badenweiler1: ukłon dla Pierre'a Bouleza. Jest to potencjalny zalążek dalszego wzrostu, efekt uboczny i metastaza. Podobnie jak nawarstwianie w Pol, harmonia otaczających części krystalizuje się w partii fortepianu i staje się niemal ewidentna: w Pol tworzyło to gęstą, statyczną tkaninę, skomponowaną z różnych włókien.
Kontrastujące Nucleus pomyślane jest w bardziej zintegrowany, może bardziej organiczny sposób. Całe brzmienie staje się "wizualizowanym" ruchem. W istocie, słyszymy cały proces tak, jakbyśmy postrzegali rzeźbę w czasie. Przez długi czas był to jeden z moich celów w muzyce i słuchaniu. Lecz tutaj horyzontalny ruch harmoniczny jest kształtowany przez wertykalne bloki akordowe, rozkładające na czynniki pierwsze - podobnie jak w przypadku oznaczeń artykulacyjnych - płynącą narrację przez wiązanie i rozluźnianie, spinanie i rozładowywanie; ale nigdy tak wyraźne, jak w interpunkcji. Harmoniczna dychotomia ruchu i artykulacji ma swoje źródło w składni odzewu słuchacza, w przekształcaniu napięcia i - last but not least - w wymaganiach, które oddźwięk zmysłowy zasadniczo stawia mi zawsze: Durs Grünbein mówił kiedyś o "poetykach, które naśladują naturalną nerwowość". To, do czego się odwoływał, to "odbicia niczym pioruny w niektórych tekstach... dana precyzja struktury i dodatkowo - kołysząca się pajęcza sieć" (w liście do mnie z 26.04.1996). Mogę zastosować ten temat do własnych celów
i twórczych aspiracji, modelując dźwięk. Grünbein odnosił się do własnych tekstów. To po prostu zbiegło się z moimi poglądami i ideałami dotyczącymi formy i formowania.
Kolchis, utwór centralny, przeznaczony na pięć instrumentów, dedykowany jest Kurtowi Kocherscheidtowi. Został wykonany podczas jego ostatniej wielkiej wystawy w Wiedniu (w Secession). Tytuł, The Boys from Kolchis (Chłopcy z Kolchis), był napisany na ścianie pod jego podobiznami. Kocherscheidt zmarł tego samego 1992 roku. Zawdzięczam wiele impulsów zmysłowej złośliwości oraz złowrogiej urodzie jego dzieł.
Możliwe jest słuchanie tych trzech małych utworów jako jednej formy, artykułującej jedną falę połączonej energii, na którą składa się wiele bodźców. Pytajnik i dwukropek współistnieją.

Josef Häusler poprosił mnie o napisanie tekstu o moich utworach. Zna mnie od 25 lat i wie bardzo dobrze, jak nienawidzę tworzenia podobnych tekstów, zmuszając się jednocześnie do ich pisania - często wyłącznie jako gest dla przyjaciół. Bardzo chciałbym przeczytać jego odpowiedź na moje notatki - w końcu jest tym, który najlepiej zna moje artystyczne możliwości i ograniczenia. Ale czas był zbyt krótki. Miecz Damoklesa, mający objaśnić muzykę w słowach, wciąż wznosi się ponad muzykę, podczas gdy ona nieustannie zmienia swą pozycję. Czy miecz powinien spaść i ściąć złego pisarza, czy raczej nieudolną wciąż interpretację? Ale może to węzeł gordyjski stał się w międzyczasie celem miecza....

Wolfgang Rihm