HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Georg Friedrich Haas

ur. 1953 w Grazu, po ukończeniu tamtejszej Musikhochschule
w zakresie kompozycji (Gösta Neuwirth, Ivan Eröd), fortepianu (Doris Wolf) i pedagogiki muzycznej, do 1997 r. wykładał na macierzystej uczelni kontrapunkt, współczesne techniki kompozytorskie, analizę muzyczną i muzykę mikrotonalną. Jednocześnie kontynuował studia kompozytorskie u Friedricha Cerhy w Wiedniu (1981-83), uczestniczył także w kursach darmsztadzkich (1980, 88, 90) i stażu informatyki muzycznej w paryskim ircam (1991).
Był stypendystą m.in. Festiwalu w Salzburgu (1992-93) i Ministerstwa Kultury i Nauki Austrii (1995), jest laureatem Sandoz Prize (1992), Nagrody Miasta Wiednia im. Ernsta Křeneka (za operę kameralną Nacht - 1998), Nagrody Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów (2000, za Koncert skrzypcowy) oraz przyznawanej w Grazu nagrody kompozytorskiej im. Andrzeja Dobrowolskiego (2004). W 1999 r. jego muzykę prezentowano podczas Festiwalu w Salzburgu w serii "Next Generation Composer", w 2001 r. był kompozytorem-rezydentem przy Collegium Novum Zürich.
Komponował m.in. na zamówienie festiwali w Stuttgarcie, Bregenz, Witten i Donaueschingen, Fundacji Albana Berga, Festiwalu Klangspuren w Schwazu (Tyrol), monachijskiego Biennale i Musica Viva, jego utwory grane były na festiwalach: Wien Modern, Musikprotokoll Graz, Ars Musica w Brukseli, Insel Musik Berlin, Akiyoshidai (Japonia), Huddersfield Festival, Musica Nova w Helsinkach i Musik der Zeit w Kolonii, we frankfurckiej Alte Oper, na Letnich Kursach
w Darmstadcie, weneckim Biennale, Festival d'Automne w Paryżu oraz w Zurychu, Sewilli, Barcelonie, Royaumont, Oslo i Nowym Jorku. Jego kompozycje wykonywane były m.in. przez Berlińską Orkiestrę Symfoniczną, Klangforum Wien, Kairos Quartet, orkiestry radiowe w Baden-Baden (swr), Kolonii (wdr) i Monachium (Orkies-tra Symfoniczna Radia Bawarskiego).
Georg Friedrich Haas jest autorem prac o muzyce Luigiego Nona, Ivana Wyschnegradskiego, Aloisa Háby i Pierre'a Bouleza. W 2002 r. ponownie podjął pracę dydaktyczną na Uniwersytecie Artystycznym w Grazu, obecnie mieszka w Wiedniu.

Ważniejsze utwory: Monodie na 18 instrumentów (1988, rew. 1999), ...sodass ich's hernach mit einem Blick gleichsam wie ein schönes Bild... im Geist übersehe na orkiestrę smyczkową (1991), ...aus freier Lust... verbunden... na różne instrumenty (1994), Nacht, opera kameralna do tekstów Friedricha Hölderlina (1995-96), Koncert skrzypcowy (1998), Torso na orkiestrę, wg Sonaty fortepianowej C-dur D840 Franciszka Schuberta (1999-2000), Blumenstück na chór, tubę basową i kwintet smyczkowy (2000), in vain na 24 instrumenty z projekcją świetlną (2000),
de terrae fine na skrzypce solo (2001), flow and friction na fortepian mikrotonowy na cztery ręce (2001), tria ex uno, sekstet na skrzypce, wiolonczelę, flet, klarnet, fortepian i perkusję (2001), In iij Noct. - III Kwartet smyczkowy (2001), Die schöne Wunde, opera kameralna do teks-tów Franza Kafki i Edgara Allana Poe (2002-03), Natures mortes na wielką orkiestrę (2003), IV Kwartet smyczkowy z live electronics (2003), Koncert na wiolonczelę i orkiestrę (2003-04), Opus 68 na orkiestrę, wg
IX Sonaty fortepianowej Aleksandra Skriabina (2004), Haiku na baryton i 10 instrumentów (2004), Ritual - Freiluftmusik na 12 bębnów i trzy orkiestry dęte (2004).

Monodie
"...ów monodyczny śpiew, który swe artystyczne apogeum osiąga
w operach i madrygałach Monteverdiego, jest naśladownictwem afektowanej, uduchowionej, kunsztownie upozowanej włoskiej mowy: te-atralna gestykulacja recytatora, który natchniony treścią wygłaszanego tekstu stara się wyrazić uczucia tak, jakby przepełniały jego samego, aby zarazem wzbudzić te uczucia w słuchaczu". (Hans Heinrich Eggebrecht, art. Monodie w leksykonie Musik in Geschichte und Gegenwart; dołączony przez G. F. Haasa jako objaśnienie do partytury.)

"Śpiew jednogłosowy", tyle oznacza dosłowne tłumaczenie greckiego terminu "monodia". W tak zatytułowanej kompozycji Georga Friedricha Haasa nie chodzi oczywiście o rekonstrukcję tego, co Grecy śpiewali z towarzyszeniem liry, a florentyńczycy z generałbasem. Nie ma tu także żadnego instrumentu solowego, który by wyróżniał się na tle mniej lub bardziej profilowanego akompaniamentu. Monodią jest tu raczej subtelna, czerwona nić, wpleciona w tkaninę wirtuozowsko zainscenizowanego brzmienia zespołowego.
Owa czerwona nić powstaje przede wszystkim dzięki sukcesywnemu nakładaniu akcentów dynamicznych: w continuum brzmienia zespołu fazy nabrzmiewania instrumentów są względem siebie przesunięte, tak że struktura akordowa en passant przekłada się zarazem na horyzontalną - w rezultacie powstaje "współbrzmienie", w którym konturowo (melodycznie) zarysowane narracyjne historie tworzą różnorako rozseparowaną monodię barw dźwiękowych. Pojedyncze instrumenty raz pozostają w tle, innym razem stają się "heroes for a second", gdy na bardzo krótką chwilę znajdują się poza obszarem brzmieniowego continuum, sterując w ten sposób ku śpiewowi monodycznemu - "nie z intencją dramatyczną, nie w formie wejścia z ekspresyjnym gestem, lecz na podobieństwo echa, jak gdyby oglądano je pod lupą czasu..." (Georg Friedrich Haas). Wznoszące pochody skalowe z wyróżniającymi się trytonami są w ten sposób przeprowadzane przez orkiestrę, lecz także wędrują imitacyjnie w pojedynczych głosach.
Inną metodę wkomponowywania wirtualnego instrumentu solowego w par-tię orkiestry wykorzystuje Haas w cz. II. Wszystkie instrumenty grają ten sam dźwięk, a więc akcenty dynamiczne nie tworzą tu melodii, lecz rytmiczną fakturę, która wzbogaca się interwałowo, by po chwili znów spotykać się w unisonie. Obszary glissandowe, które rozwadniają osiągniętą w pewnym momencie mikrotonalność, są kształtowane według podobnej zasady, a z filigranowo rzeźbionych i różnorako pulsujących struktur wydobywają się również harmonie czysto tonalne. Na końcu pojawia się ostentacyjna apoteoza wznoszącej gamy, którą żegna gasnący epilog smyczków.

Horst A. Scholtz
(przekład: Piotr Maculewicz)
Prawykonanie utworu odbyło się 17 marca 1999 r. w Filharmonii Berlińskiej, grał Ensemble Modern pod dyr. Petera Rundela.