HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

George Crumb

ur. 1929 w Charleston (Wirginia Zachodnia), studiował na Uniwersytecie Illinois u Eugene'a Weigela, w berlińskiej Hochschule für Musik u Borisa Blachera i na Uniwersytecie Michigan u Rossa Lee Finneya. Był stypendystą fundacji: Elizabeth Croft w Berkshire Music Center (1955), Fullbrighta (1955-56), Rockefellera (1964), Guggenhei-ma (1967 i 1973), Fromma (1973) i Forda (1976), a także National Institute for Arts and Letters (1967). W latach 1964-65 współpracował jako kompozytor-rezydent z Buffalo Center for the Creative and Performing Arts. Od 1965 r. aż do przejścia na emeryturę w 1997 r. był profesorem Uniwersytetu Pensylwanii w Filadelfii.
Za działalność artystyczną i pedagogiczną uhonorowano go licznymi nagrodami, m.in. Nagrodą Pulitzera (za Echoes of Time and the River; 1968), Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów (1971), Koussevitzky Recording Award (1971), Cannes Classical Award (1998). W 2001 r. otrzymał nagrodę Grammy za najlepszą kompozycję współczesną (Star-Child), a w 2004 r. - tytuł Kompozytora Roku prestiżowego czasopisma "Musical America".
Od 1975 r. George Crumb jest członkiem National Institute of Arts and Letters, a także członkiem honorowym m.in. Deutsche Akademie der Künste i doktorem honoris causa sześciu uczelni.

Ważniejsze utwory (od 1985): An Idyll for the Misbegotten (Images III) na flet amplifikowany i perkusję (1986), Federico's Little Songs for Children na so-pran, flety i harfę (1986), Zeitgeist (Tableaux Vivants) na dwa fortepiany amplifikowane (1988), Easter Dawning na carillon (1991), Quest na gitarę
i zespół kameralny (1994), Mundus Canis na gitarę i perkusję (1998), Unto the Hills na sopran i zespół kameralny (2001), A Journey Beyond Time na sopran i zespół kameralny (2002), Eine Kleine Mitternachtmusik na fortepian (2002), Otherwordly Resonances na dwa fortepiany (2003), River of Life na sopran i zespół kameralny (2003), Winds of Destiny na sopran i zespół kameralny (2004).

An Idyll for the Misbegotten (Images III)
Antropocentryczna wizja natury jest oczywista w tej dziewięciominutowej kompozycji na flet amplifikowany i perkusję, napisanej w 1985 r. "Myślę, że słowo misbegotten (niewydarzony albo z nieprawego łoża) dobrze oddaje brzemienną w skutki, melancholijną kondycję gatunku homo sapiens w obecnym świecie", pisze kompozytor. Gatunek ludz-ki staje się coraz bardziej "nieuprawniony" w naturalnym świecie roślin i zwierząt. Dawna więź ze wszelkimi przejawami życia (tak przejmująco wyrażona przez św. Franciszka z Asyżu) stopniowo i nieuchronnie rozpada się, czyniąc nas władcami umierającego świata. Żyjemy z nadzieją, że ludzkość na nowo przyjmie "imperatyw moralny" natury.
Nadrzędną rolę odgrywa w utworze element teatralny. Crumb zaleca, niezbyt praktycznie, by muzyka była "słuchana z oddali, zza jeziora, w księżycowy sierpniowy wieczór". Użycie dwóch najstarszych instrumentów muzycznych wytwarza prymitywną, ponadczasową aurę; jest tu krótki cytat z Syrinx Debussy'ego, pojawiający się w chwili, gdy wykonawca ma wypowiedzieć - wciąż grając na instrumencie - słowa poety chińskiego z VIII wieku Ssu-K'ung Shu ("The moon goes down. There are shivering birds and withering grasses"). Na tle perkusyjnego tremola (pianissississimo) flet intonuje jakby pieśń bożka Pana, która stopniowo staje się coraz bardziej wzburzona. Perkusiści odpowiadają na stan emocji wyrażanych przez flecistę rozsadzając ramy tremola, podkreślając linię melodyczną prawie niekontrolowanymi wybuchami, podczas gdy flecista przemyka ulotną, rozedrganą fantazją. Histeria wkrótce opada, perkusja wycofuje się, w końcu pozostawiając sam flet w cichej medytacji pary trytonów - interwału diabelskiego. Czarne anioły nigdy nie opuszczają wszechświata George'a Crumba…

Michael Walsh (z płyty New World Records)