HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Xu Yi

 ur. w Nanjing w Chinach. Edukację muzyczną rozpoczęła od nauki gry na chińskich skrzypcach - erhu. W wieku 17 lat podjęła studia kompozytorskie w Konserwatorium Muzycznym w Szanghaju, a po pięciu latach została pedagogiem tej uczelni.
W 1988 r. wyjechała do Francji, gdzie studiowała na kursach kompozycji i muzyki komputerowej w ircam (1990-91), jak również w Konserwatorium Paryskim (u Gérarda Griseya i Ivo Malca), które ukończyła w 1994 r., otrzymując I nagrodę.
Była pierwszą chińską kompozytorką, która otrzymała Prix de Rome, dzięki czemu w latach 1996-98 przebywała w Villi Medicich w Rzymie.
W latach 2001-03 była profesorem kompozycji w Narodowym Konserwatorium Muzycznym w Cergy-Pontoise. Obecnie mieszka w Pekinie.
Otrzymywała zamówienia kompozytorskie od Rządu Francuskiego, Radia France oraz licznych festiwali i zespołów. Jest autorką ponad 30 utworów, które wykonywane były na licznych festiwalach, jak również emitowane przez stacje radiowe w Chinach, Japonii, Europie, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. We Francji i Włoszech zorganizowano monograficzne koncerty jej muzyki, a płyta cd z jej utworami, nagrana dla mfa-Radio France w 1999 r., jest dystrybuowana przez wytwórnię Harmonia Mundi. Wydawcą wielu jej utworów jest wydawnictwo Editions Henry Lemoine w Paryżu.

Ważniejsze utwory: Empty Valley na flet chiński, zheng i zestaw gongów (1984), Han-shan Temple na sopran, qin, zhonghu i xiao (1985), Symphonietta na orkiestrę (1986), Poetical Spirit, koncert na erhu i chińską orkiestrę (1983-88), Miroir/ Poussi?re na altówkę solo i dziewięć instrumentów (1992), Le Roi des arbres (Król drzew), opera mówiona w jednym akcie na dyrygenta, trzech aktorów, flet, dwa klarnety, dwie perkusje, skrzypce, wiolonczelę i kontrabas, tekst: Franćois CervantŹs (1993), Huntun na pięć grup instrumentalnych rozmieszczonych przestrzennie (1994), Xiao-Yao-You na 12 instrumentów i ośmiokanałową projekcję dźwięku (1994-95), Gu Yin na flet i perkusję (1995), Tian Yun, melodramat na narratora i osiem instrumentów (1996), Le Plein du vide na
14 instrumentów i ośmiokanałową projekcję dźwięku (1996-97), Crue d'automne, poemat sceniczny na recytatora, wideo, sześciu muzyków
i ośmiokanałową projekcję dźwięku (1998), Da gui (pamięci Gérarda Griseya) na flet, klarnet, perkusję, skrzypce i wiolonczelę (1999), Dialogue d'amour na sopran, chór dziecięcy i 13 instrumentów (2000), Variation on the Theme of y.g.s.d., concertino na pipę i osiem instrumentów (2002), Interior traval na flet, klarnet, perkusję, fortepian, skrzypce, wiolonczelę i ośmiokanałową projekcję dźwięku (2002), Da Xu na zheng, flet, klarnet, perkusję, skrzypce i wiolonczelę (2004), 1+1=3 na perkusję solo i dwie grupy perkusji (2004), Tai na zheng i orkiestrę (2005).

Gu Yin
Tekst, do którego odnosi się tytuł utworu, wspomina nadzwyczaj spokojną reakcję taoistowskiego filozofa Zhuang-zi na wieść o śmierci jego małżonki. Jednocześnie tytuł ten przywołuje instrumenty mu-zyczne taoistowskich ceremonii: różne rodzaje bębnów, wśród nich gu i dzwony świątynne dobaci, oraz flet. Ten ostatni instrument na początku utworu reprezentuje yin, śpiewając, zawodząc, recytując
i szepcząc. Później doznaje transformacji, dołączając do perkusyjnego uniwersum yang, z jego brzmieniami i rytmami. Ów dualny charakter fletu jest punktem zbieżnym pomiędzy fletem zachodnim
a jego chińskim odpowiednikiem.

Martin Laliberté

Utwór powstał na zamówienie Radia Francuskiego, jego prawykonanie miało miejsce podczas festiwalu Présences w Paryżu w lutym 1996 r., grali: C. Daroux, flet oraz F. Verly, perkusja.