HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Joji Yuasa

ur. 1929 w Koriyamie (Japonia), w dziedzinie kompozycji jest samoukiem. Podczas studiów medycznych na Uniwersytecie Keio
w Tokio poznał Toru Takemitsu i muzykologa Kuniharu Akiyamę,
z którymi w 1952 r. założył grupę Jikken-kobo (Warsztat eksperymentalny), poświęcając się odtąd muzyce, a zakres jego zainteresowań kompozytorskich okazał się bardzo szeroki: od muzyki instrumentalnej
i wokalnej po multimedia .
Korzystał ze stypendiów Japan Society Fellowship (1968-69), Berlińskiego Programu Artystycznego daad (1976-77), Konserwatorium Nowej Południowej Walii w Sydney (1980), Uniwersytetu w Toronto (1981) oraz ircam (1987), pełnił funkcję kompozytora-rezydenta w Center for Music Experiment Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego (1976). Pisał na zamówienie m.in. Fundacji Kusewickiego, Orkiestry Symfonicznej Radia Saary, Orkiestry Filharmonicznej w Helsinkach, Japońskiej Orkiestry Filharmonicznej, Orkiestry Symfonicznej nhk, Canada Council, Suntory Music Foundation, ircam i National Endowment for the Arts of the u.s.a.
Jako kompozytor i wykładowca współpracował m.in. z Festival of the Arts of This Century na Hawajach (1970), New Music Concerts w Toronto (1980), Ligą Kompozytorów Azjatyckich w Hongkongu (1981), Asia Pacific Festival w Nowej Zelandii (1984), Dniami Muzyki w Lerchenborgu (1986, 1988) i Pacific Music Festival w Sapporo (1990), brał udział w sympozjum "Music of Japan Today: Tradition and Innovation"
w nowojorskim Hamilton College (1992), prowadził warsztaty kompozytorskie w Amsterdamie (1984) i Darmstadcie (1988), brał udział
w tournée koncertowym Contemporary Music Network, organizowanym przez British Arts Council (1981). W latach 1981-94 pracował na Uniwersytecie Kalifornii w San Diego (obecnie professor emeritus), od 1981 r. wykładał gościnnie w Tokyo College of Music, od 1993 prowadził też kursy podyplomowe na Uniwersytecie Nihon.
Za swoje kompozycje otrzymał m.in. Nagrodę Specjalną Jury Festiwalu Filmowego w Berlinie (1961), Prix Italia (1966, 1967), Złotego Lwa św. Marka (1967), trzykrotnie Otaka Prize (za Chronoplastic na orkiestrę, 1973, Revealed Time na altówkę i orkiestrę, 1988, i za Koncert skrzypcowy, 1996), dwukrotnie Grand Prix Japońskiego Festiwalu Sztuk (za Chronoplastic na orkiestrę, 1973 i za A Perspective na orkiestrę 1983), Hida Furukawa Music Award Grand Prix i Kyoto Music Award Grand Prix (za Piano Concertino, 1994) oraz Suntory Music Award i Japońską Nagrodę Zachęty Sztuk (1996).

Ważniejsze utwory (od 1970): Projection na kwartet smyczkowy (1970), Chronoplastic na orkiestrę (1972), Performing Poem "Calling Together" na głos solo (1973), Projection on Basho's Haiku na chór mieszany i wibrafony (1974), Not I, but the wind na saksofon altowy (1976), Mai-Bataraki from Ritual for Delphi na shakuhachi i perkusję (1979), Projection Onomatopoetic na chór mieszany (1979), Requiem na orkiestrę (1980), Clarinet Solitude na klarnet solo (1980), Scenes from Basho na orkiestrę (1980), Ishibutai Ko na ryuteki, shakuhachi, koto i mały zespół (1981), A Perspective na orkiestrę (1983), Towards "The Midnight Sun" na taśmę (1984), Cosmos Haptic II na fortepian (1986), Revealed Time na altówkę i orkiestrę (1986), Nine Levels by Ze-Ami na mały zespół i komputer (1988), To the Genesis na shô solo (1988), Scenes from Basho II na orkiestrę (1989), Homage ą Sibelius na orkiestrę (1991), Piano Concertino na fortepian i orkies-trę kameralną (1994), Responsorium na orkiestrę (1995), Viola Locus na altówkę solo (1995), Projection II na kwartet smyczkowy (1996), Koncert skrzypcowy (1996), Cosmic Solitude na baryton, chór mieszany i orkiestrę (1997), Solitude in Memoriam T.T. na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1997), Cosmos Haptic IV na wiolonczelę i fortepian (1997), In Memory of Toru Takemitsu na skrzypce i orkiestrę (1997).