HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Fausto Romitelli

Fausto Romitelli (1963-2004)
ur. w Gorizii, ukończył kompozycję w Konserwatorium im. G. Verdiego w Mediolanie, brał też udział w kursach sieneńskiej Accademia Chigiana i mediolańskiej Scuola Civica. W 1991 r. udał się do Paryża, by studiować informatykę muzyczną w ircam, z którym współpracował w latach 1993-95 jako "compositeur en recherche".
Po sukcesach w międzynarodowych konkursach w Amsterdamie, Frankfurcie, Grazu, Mediolanie, Sztokholmie i Sienie (I nagroda
w konkursie im. Caselli w 1989) muzyka Romitellego grywana była na festiwalach takiej rangi, jak Musica w Strasburgu, Présences Radia Francuskiego, Ars Musica w Brukseli, a także podczas sezonów ircam-InterContemporain, na weneckim Biennale i festiwalu Milano Musica. Wśród wykonawców jego kompozycji były zespoły Ictus, L'Itinéraire, Court-circuit, InterContemporain, Musiques Nouvelles, ensemble recherche oraz Narodowa Orkiestra Symfoniczna rai
i Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin. Pisał utwory na zamówienie m.in. Ministerstwa Kultury Francji, Musiques Nouvelles, zespołu Ictus, Radia France, ircam, Fundacji Gulbenkiana i festiwalu w Royaumont.
Fausto Romitelli zmarł 27 czerwca 2004 r. w wieku 41 lat.

Ważniejsze utwory: Kű dla 14 wykonawców (1989), Natura morta con fiamme na kwartet smyczkowy i elektronikę (1991), EnTrance na sopran, zespół i elektronikę (1995), Domeniche alla periferia dell'impero. Prima domenica na cztery instrumenty (1995-96), The Nameless City na orkiestrę (1997), Professor Bad Trip: Lessons I-III na zespół instrumentalny i elektronikę (1998-2000), Blood on the Floor, Painting 1986 na zespół instrumentalny (2000), Domeniche alla periferia dell'impero. Seconda domenica: hommage ą Gérard Grisey na cztery instrumenty (2000), Flowing down too slow na orkiestrę i live electronics (2001), Amok Koma na smyczki, perkusję i elektronikę (2001), Dead City Radio. Audiodrome na orkiestrę (2003), An Index of Metals, wideoopera do tekstów Kenki Lekovich (2003).

"Moje komponowanie oparte jest na pojmowaniu dźwięku jako materiału, w który zagłębiam się, by ustalić jego fizyczną i percepcyjną charakterystykę: ziarno, grubość, porowatość, jaskrawość, gęstość
i elastyczność. Tu zaczyna się rzeźba dźwiękowa, synteza instrumentalna, przekształcenie, przeobrażanie spektralnej morfologii i ciągła zmienność gęstości, zniekształcenia i zakłócenia osiągane dzięki technologiom elektroakustycznym. Coraz większe znaczenie przywiązuję do brzmień nurtu nieakademickiego i brudnych, agresywnych dźwięków głównie metalicznego pochodzenia, wykorzystywanych przez muzykę rockową i techno".