HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Christoph Delz

Christoph Delz (1950-1993)
ur. w Bazylei, bardzo wcześnie rozpoczął edukację muzyczną, którą uzupełniał w latach 1974-81, studiując u Aloysa Kontarsky'ego (fortepian), Karlheinza Stockhausena i Henriego Pousseura (kompozycja) oraz Volkera Wangenheima (dyrygentura). W latach 80. pracował w studiu elektronicznym konserwatorium w Kolonii, studiując jednocześnie germanistykę i filozofię. Występował jako pianista, szczególnie chętnie grając utwory Schumanna, Liszta, Musorgskiego, Debussy'ego i Schönberga; często przygotowywał prawykonania utworów współczesnych, m.in. Klarenza Barlowa, Mauricia Kagela, Claude'a Viviera i Gérarda Zinsstaga. W 1989 r. przeniósł się do Riehen k. Bazylei, gdzie zmarł 13 września 1993 r.
Wszystkie jego dzieła chóralne i większość orkiestrowych wykonywały zespoły bbc Singers i bbc Symphony Orchestra. Utwory Christopha Delza grane były na Almeida Festival, Donaueschinger Musiktage, Międzynarodowych Dniach Muzyki mtmw i weneckim Biennale, często nadawane na antenie Radia Zachodnioniemieckiego. Ensemble InterContemporain prezentował jego kompozycje w Paryżu oraz na festiwalach w Lucernie i Zurychu.

Ważniejsze utwory: Die Atmer der Lydia op. 5 na orkiestrę (1979-80), Im Dschungel. Ehrung für Rousseau den Zöllner op. 6 (1981-82), Kwartet smyczkowy op. 7 (1982), Arbeitslieder op. 8 na głosy solowe, chór, fortepian amplifikowany i kwintet dęty (1983-84), I Koncert fortepianowy op. 9 (1984-85), Solde. Lecture d'aprŹs Lautréamont op. 10 na głos solowy, chór i perkusję (1985-86), 2 Nokturny op. 11 na fortepian i orkiestrę (1986), Pory roku op. 12 na fortepian i małą orkiestrę (1988-89), Joyce-Fantasie op. 13 na sopran, chór, dwa fortepiany i fisharmonię (1990-91), Istanbul op. 14 na fortepian, sopran, bas, chór i orkiestrę (1992-93).

2 Nocturnes
W czerwcu 1986 r. oglądałem w Kunsthaus w Zurychu prace Markusa Raetza, które mnie zafascynowały. Artysta ten tematyzuje samo widzenie i podejmuje grę ze wzrokowymi przyzwyczajeniami.
W moich utworach, jak chóralny Solde, lecture d'aprŹs Lautréamont oraz 2 Nocturnes podjąłem podobną próbę: przełamania i uświadomienia odbiorcy przyzwyczajeń słuchowych.
Niezwykłe połączenia znanych elementów mogą prowadzić do nowych doświadczeń słuchowych (John Cage: happy new ears). Krytyczny dyskurs z tradycją stał się wobec dzisiejszej mnogości ofert szczególnie ważny. Tytuł Nocturnes wskazuje, nieco ironicznie, na tę właśnie tendencję.

1. Nocturne "Ostatnie cygaro Antona Weberna" jest muzyką niedramatyczną, wbrew sugestii zawartej w nie pozbawionym arogancji tytule. (Webern został w 1945 omyłkowo zastrzelony przez żołnierza z amerykańskich wojsk okupacyjnych, gdy przed domem swego zięcia Mattela chciał zapalić "czarne" - co oznaczało też czarnorynkowe - cygaro).
Odniesienia do muzyki Weberna dostrzegam w znaczeniu ciszy oraz w koncentracji, dzięki której jeden dźwięk może wywołać cały łańcuch skojarzeń. Instrumentacja podkreśla fragmentaryczność: 1. Nocturne jest w zasadzie utworem fortepianowym, długie łańcuchy akordów
są sporadycznie "podkolorowywane" akwarelowo przez instrumenty dęte, smyczkowe czy oszczędnie użytą perkusję. Powstaje w ten sposób wrażenie zbliżone do rysunku z pojedynczymi plamkami barwnymi. Akordy są odłamkami tradycji. Analogicznie można postrzegać użycie tradycyjnych harmonii w utworach Debussy'ego, np.
w preludiach fortepianowych Canope i La terrasse des audiences du clair de lune.
W 2. Nocturne, "Andante ritardando", krótkie fragmenty muzyki klasycznej zderzają się z typowymi sposobami gry tzw. nowej muzyki.
W owych historycznych gestach nie chodzi mi o ponowne wykorzystanie klasycyzmu, romantyzmu czy ekpresjonizmu. Dzięki cezurom zostaje zachowany dystans, a słuchacz zostaje zmuszony do bardzo gwałtownych zmian w postrzeganiu. W tych fragmentach nie występują zresztą cytaty, lecz skomponowane przeze mnie "ćwiczenia stylistyczne".
Wraz z rozwojem muzyki elektronicznej nastąpiła w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ekspansja nowych technik gry i zarazem możliwości brzmieniowych tradycyjnych instrumentów, np. efekty perkusyjne na instrumentach smyczkowych, wielodźwięki na dętych, skrajne pozycje itp., które odnaleźć można także w wielu współczesnych utworach, często w formie "klisz". W 2. Nocturne są one tak agresywne, by podkreślić kontrast wobec gestów klasyczno-romantycznych i nie dopuścić, by utworzyły z nimi treściowo-dramaturgiczny związek.

Christoph Delz
(przekład: Piotr Maculewicz)