HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Bettina Skrzypczak

 ur. 1962 w Poznaniu. Ukończyła studia w zakresie kompozycji (u A. Ko-szewskiego) oraz teorii muzyki w Akademii Muzycznej w Poznaniu.
W latach 1984-88 uczestniczyła w warsztatach kompozytorskich ptmw
w Kazimierzu, prowadzonych m.in. przez W. Lutosławskiego, L. Nona, H. Pousseura i I. Xenakisa. Swoje umiejętności doskonaliła następnie
w Akademii Muzycznej w Bazylei u T. Kesslera (muzyka elektroniczna)
i R. Kelterborna (kompozycja) oraz na Uniwersytecie we Fryburgu (muzyko-logia). W 1990 r. uczestniczyła w kursie muzyki komputerowej u K. Barlowa w Kolonii, w latach 1990-92 wchodziła w skład grupy wolnej improwizacji w Bazylei, prowadzonej przez W. Fähndricha. Od 1995 r. jest wykładowcą w Wyższej Szkole Muzycznej w Lucernie w zakresie teorii, historii i estetyki muzyki, w 2002 r. uzyskała tytuł profesora tej uczelni. Od 1996 r. wchodzi w skład Rady Głównej Fundacji Kulturalnej w Boswil. Dawała wykłady oraz prowadziła warsztaty kompozytorskie m.in. w Boswil (1999), Warszawie (Akademia Muzyczna, 2003) i Darmstadcie (2004).
Wśród instytucji zamawiających u niej utwory należy wymienić: Biennale Muzyczne w Wenecji, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Międzynarodową Fundację Balzan, festiwal w Lucernie, Operę Bawarską w Monachium, Francuskie Ministerstwo Kultury, szwajcarskie Radio drs, Fundację "Pro Helvetia", Towarzystwo Muzyki Kameralnej w Bazylei, Bazylejskich Madrygalistów, Kwartet Amar, Basel-Sinfoniettę, Tage für Neue Musik
w Zurychu, Migros-Genossenschaftsbund w Zurychu.
Jest laureatką wielu nagród, m.in. Konkursu dla Młodych Kompozytorów Biennale w Zagrzebiu (1989, za utwór Verba), konkursu im.
T. Bairda w Warszawie (1990, za Trio na perkusję), Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów w Paryżu (1992, wyróżnienie za II Kwartet smyczkowy), Międzynarodowego Konkursu Kompozytorek w Mannheim (1994, za utwór Variabile), Departamentu Kultury Miasta Bazylei (1996), Kantonu i Miasta Lucerny (2001) oraz Wydziału Kultury Miasta Riehen (2004).
Jest również autorką licznych publikacji o muzyce współczesnej (szczególnie polskiej) w radiu i pismach fachowych. Mieszka w Riehen k. Bazylei.

Ważniejsze utwory: Verba na orkiestrę (1987), What Is Black, What Is White? na duo perkusyjne (1987), abc na taśmę (1987), Trio na perkusję (1989), Variabile na orkiestrę (1991), Krajobraz chwili, pięć pieśni na mezzosopran, altówkę i fortepian do słów poetów polskich (1991), II Kwartet smyczkowy (1991), Caleidoscopio na orkiestrę smyczkową (1992), Notturno na flet solo (1992-93), III Kwartet smyczkowy (1993), Acaso na chór, klarnet i wiolonczelę (1994), Nonet na instrumenty dęte i kontrabas (1994), sn 1993 jna orkiestrę (1996), Koncert na obój i orkiestrę (1996), Koncert na fortepian i orkiestrę (1998), Toccata sospesa na flet i dwóch perkusistów (1999), Miroirs na mezzo-sopran i zespół instrumentalny (2000), Arcato na altówkę solo (2000), Cercar
na gitarę preparowaną solo (2001), Scena na skrzypce i wiolonczelę (2001), Vier Figuren na zespół (18 muzyków) w trzech grupach (2001), Pieśni Dafne na fortepian (2002), Amoureske na violę d'amore (2003), Phototaxis na orkiestrę smyczkową (2003), Weissagung - eine komponierte Improvisation für das "quartet noir" na fortepian, kontrabas, saksofon i perkusję (2003), In un soffio na kwintet dęty (2003), IV Kwartet smyczkowy (2003), Lettres na sopran, klarnet i wiolonczelę, do tekstu z Le Livre dou Voir Dit Guillaume'a de Machaut (2004), Aria na dwa saksofony basowe (2005), Initial na małą orkiestrę (2005).

Vier Figuren (Cztery figury)
Zawsze bardzo mnie fascynowała twórczość malarza i rzeźbiarza Alberta Giacomettiego, przede wszystkim jego sposób pojmowania rzeczywistości - zachodząca wciąż interakcja detalu i całości; "rzeczywis-tość pozbawiona znaczeń" i to, co nieuchwytne, "ukryte za zasłoną", przenikają się. W rozmowie z André Parinaudem Giacometti powiedział: "Świat każdego dnia zaskakuje mnie coraz bardziej. Jest albo rozleglejszy, albo cudowniejszy, jest bardziej nieuchwytny, piękniejszy. Zachwyca mnie detal, niewielki detal, jak oko w twarzy albo mech na drzewie. Nie bardziej jednak, niż całość; czemuż więc mielibyśmy czynić rozróżnienie między detalem a całością? Przecież to właśnie detale składają się na całość, to one wydobywają piękno z form".
Tak jak rzeźby Giacomettiego jawią się oglądającemu w pierwszej chwili jako klarowne cięcia trójwymiarowej przestrzeni, w mojej kompozycji akordy przecinają rzeczywistość przestrzeni akustycznej. Za nimi otwiera się obszar nowych doznań, które wynikają z postrzegania detalu, jego aury, nakładania się na siebie i przesłaniania z innymi detalami. Powracające wciąż elementy, jak akordowe cięcia, arabes-kowe figury i brzmienia szumowe, jawią się w innych kontekstach jako nowe i stawiają pod znakiem zapytania trwałość rzeczy.
Inspiracją dla mojego utworu była grupa czterech rzeźb Giacomettiego, wystawionych przez Fundację Beyelera w Riehen k. Bazylei: Wielka Głowa - Kroczący mężczyzna II - Wielka kobieta III - Wielka kobieta IV. Każda z nich stanowi sama w sobie centrum duchowej siły, zaś jako grupa tworzą w przestrzeni obszar napięć o ogromnej intensywności. Przy pomocy brzmień zespołu podzielonego na trzy grupy staram się uchwycić coś z owej silnej duchowej obecności. Czwartym biegunem w muzyczno-przestrzennym obszarze napięć jest słuchacz.
Kompozycja została dedykowana Ernestowi Beyelerowi z okazji osiemdziesiątych urodzin.

Bettina Skrzypczak
(przekład: Piotr Maculewicz)