HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Jurij Kasparow

ur. 1955 w Moskwie. Ukończył Konserwatorium Moskiewskie (1984), jak również podyplomowe kursy kompozytorskie pod kierunkiem Edisona Denisowa (1991). Jest laureatem Wszechzwiązkowego Konkursu Kompozytorskiego (I nagroda za I Symfonię "Guernica", 1985), Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Guida d'Arezzo (I nagroda za Ave Maria, 1989) oraz Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Henriego Duttilleux (Grand Prix za Effet de Nuit, 1996).
Był jednym z organizatorów oraz członkiem komitetu organizacyjnego Rosyjskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. W 1990 r. założył Moscow Contemporary Music Ensemble i został jego dyrektorem artystycznym.
Dzieła Jurija Kasparowa są często włączane do programów najbardziej prestiżowych międzynarodowych festiwali, takich jak Frankfurtfest, festiwal Radia Francuskiego "Présences", Tokyo Summer Festival, Ensems (Hiszpania) i w. in. Wielu wykonawców i liczne instytucje składały u niego zamówienia twórcze, m.in. Ensemble Modern, Radio Francuskie wspólnie z francuskim Institute National de L'Audiovisuel oraz międzynarodowy festiwal Tage für Neue Musik Zürich.
Jego kompozycje były wykonywane m.in. przez Walijską Orkiestrę Symfoniczną bbc, Ensemble Modern, Ensemble Contrechamps
i Schönberg Ensemble. Wiele jego utworów zostało nagranych. Trzy monograficzne cd opublikowały wytwórnie: Olympia, Le Chant du Monde wspólnie z Harmonią Mundi oraz Meldac (Japonia).
Od początku 2005 r. pełni funkcję przewodniczącego rosyjskiej sekcji Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej.

Ważniejsze utwory: trzy symfonie, trzy symfonie kameralne, pięć koncertów instrumentalnych, monoopera Nevermore, utwory na orkies-trę symfoniczną i kameralną oraz na różne składy kameralne.

Hommage ą Honegger
Utwór został napisany w 2005 r. dla Moscow Contemporary Music Ensemble i jest poświęcony 50. rocznicy śmierci Arthura Honeggera. Trwa ok. 10 min. Głównym obrazem kompozycji jest ruch pociągu, co jest aluzją do utworu Pacific 231 Honeggera. Dlatego centralna faza dzieła ma charakter perpetuum mobile. Ruch ten jest osią kompozycji. W trakcie rozwoju nieoczekiwanie pojawiają się i znikają aluzje do pięciu symfonii Honeggera.