HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Elena Langer

ur. 1974 w Moskwie. Rozpoczęła naukę gry na fortepianie w wieku lat sześciu, a mając lat dwanaście zaczęła komponować. Po ukończeniu średniej szkoły muzycznej, w zakresie teorii i historii muzyki oraz fortepianu, rozpoczęła studia kompozytorskie w moskiewskim Konserwatorium im. Czajkowskiego, w klasie Jurija Woroncowa.
W 1999 r. wyjechała do Londynu, gdzie kontynuowała studia kompozytorskie w Royal College of Music pod kierunkiem Juliana Andersona. Studiowała również w Centre Acanthes we Francji u Sofii Gubajduliny. Od 2001 r. jest studentką Royal Academy of Music w Londynie, w klasie Simona Bainbridge'a i Gerarda McBurneya.
Jej kompozycje były wykonywane m.in. podczas Almeida Opera Festival w Londynie, The Britten and Strauss Festival w Aldeburgh, Dartington Summer Festival, Gaudeamus New Music Week w Amsterdamie, Moskiewskiej Jesieni, St. Petersburgskiej Wiosny Muzycznej
i in. Niektóre ukazały się na płytach wytwórni Black Box Label w Wielkiej Brytanii oraz Universal Music w Rosji, jak również były emitowane na antenie radiofonii Wielkiej Brytanii, Rosji i Holandii.
W lutym 2002 r. otrzymała tytuł Jerwood Composer in Association przy Almeida Theatre w Londynie oraz zamówienie na skomponowanie dwóch oper kameralnych we współpracy z poetą Glynem Maxwellem. Powstałe w wyniku tego zamówienia opery - Ariadne i The Girl of Sand - miały swe premiery podczas Almeida Opera Festival w Londynie kolejno w 2002 i 2003 r. Ariadne została następnie wykonana na festiwalach w Aldeburgh i Moskwie oraz w Royal Academy of Music
w Londynie, otrzymała również nagrodę Księcia Rainiera z Monako.
Obecnie kompozytorka pracuje nad kolejną operą kameralną, The Umbrella (we współpracy z pisarką Lavinią Greenlaw), pisaną na zamówienie Opery Bawarskiej w Monachium i Fundacji Genesis.

Ważniejsze utwory: Reflection na fortepian lub klawesyn (1994, rew. 1998), Transformations na skrzypce i fortepian (1996, rew. 1998), Four Pieces na mezzosopran i fortepian (1996), Nocturne na dwie gitary (1998), The Re-turn na obój, skrzypce, wiolonczelę i klawesyn (1998, rew. 1999), Green Ray na orkiestrę symfoniczną (1999), Ariadne, opera kameralna na sopran, trio smyczkowe i obój (2002), The Girl of Sand, opera kameralna na solistów, chór i zespół (2003), In the Dark na osiem instrumentów (2003), Late Autumn Lullaby I na fortepian (2004), Late Autumn Lullaby II na sopran i fortepian (2004), ...Das Liedchen Klingen na kwintet fortepianowy (2005), Alkonost na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2005).

In the Dark
Utwór został napisany na zamówienie Moscow Contemporary Music Ensemble, który to zespół wykonał go po raz pierwszy podczas festiwalu Gaudeamus New Music Week w Amsterdamie w 2003 r.
Kompozycja zainspirowana została pracami Orly Orbach, młodej artystki wizualnej z Londynu. Tworzy ona dość przerażające figury
i postaci, używając nietypowych materiałów, jak spalony papier lub kawałki ciasta. Jej dzieła są w większości utrzymane w ciemnych kolorach, choć pozostają bardzo wyraziste wewnątrz ograniczonego spektrum.
Próbowałam zrobić to samo, ale w brzmieniu. Wszystkie instrumenty zespołu są traktowane jako homogeniczna całość, muzyka jest raczej statyczna i nie ma w niej żadnego szczególnego melodycznego rozwoju materiału. Utwór pokazuje różnorakie odcienie jednego koloru, odbijające się w zróżnicowanych tembrach i jakościach brzmieniowych.

Elena Langer