ur. 1974 w Moskwie.
Rozpoczęła naukę gry na fortepianie w wieku lat sześciu, a mając
lat dwanaście zaczęła komponować. Po ukończeniu średniej szkoły
muzycznej, w zakresie teorii i historii muzyki oraz fortepianu,
rozpoczęła studia kompozytorskie w moskiewskim Konserwatorium im.
Czajkowskiego, w klasie Jurija Woroncowa.
W 1999 r. wyjechała do Londynu, gdzie kontynuowała studia
kompozytorskie w Royal College of Music pod kierunkiem Juliana
Andersona. Studiowała również w Centre Acanthes we Francji u
Sofii Gubajduliny. Od 2001 r. jest studentką Royal Academy of Music
w Londynie, w klasie Simona Bainbridge'a i Gerarda McBurneya.
Jej kompozycje były wykonywane m.in. podczas Almeida Opera Festival
w Londynie, The Britten and Strauss Festival w Aldeburgh, Dartington
Summer Festival, Gaudeamus New Music Week w Amsterdamie,
Moskiewskiej Jesieni, St. Petersburgskiej Wiosny Muzycznej
i in. Niektóre ukazały się na płytach wytwórni Black Box Label
w Wielkiej Brytanii oraz Universal Music w Rosji, jak również były
emitowane na antenie radiofonii Wielkiej Brytanii, Rosji i Holandii.
W lutym 2002 r. otrzymała tytuł Jerwood Composer in Association
przy Almeida Theatre w Londynie oraz zamówienie na skomponowanie dwóch
oper kameralnych we współpracy z poetą Glynem Maxwellem. Powstałe
w wyniku tego zamówienia opery - Ariadne i The Girl of Sand - miały
swe premiery podczas Almeida Opera Festival w Londynie kolejno w
2002 i 2003 r. Ariadne została następnie wykonana na festiwalach w
Aldeburgh i Moskwie oraz w Royal Academy of Music
w Londynie, otrzymała również nagrodę Księcia Rainiera z
Monako.
Obecnie kompozytorka pracuje nad kolejną operą kameralną, The
Umbrella (we współpracy z pisarką Lavinią Greenlaw), pisaną na
zamówienie Opery Bawarskiej w Monachium i Fundacji Genesis.
Ważniejsze utwory: Reflection na fortepian lub klawesyn (1994, rew.
1998), Transformations na skrzypce i fortepian (1996, rew. 1998),
Four Pieces na mezzosopran i fortepian (1996), Nocturne na dwie
gitary (1998), The Re-turn na obój, skrzypce, wiolonczelę i
klawesyn (1998, rew. 1999), Green Ray na orkiestrę symfoniczną
(1999), Ariadne, opera kameralna na sopran, trio smyczkowe i obój
(2002), The Girl of Sand, opera kameralna na solistów, chór i zespół
(2003), In the Dark na osiem instrumentów (2003), Late Autumn
Lullaby I na fortepian (2004), Late Autumn Lullaby II na sopran i
fortepian (2004), ...Das Liedchen Klingen na kwintet fortepianowy
(2005), Alkonost na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2005).
In the Dark
Utwór został napisany na zamówienie Moscow Contemporary Music
Ensemble, który to zespół wykonał go po raz pierwszy podczas
festiwalu Gaudeamus New Music Week w Amsterdamie w 2003 r.
Kompozycja zainspirowana została pracami Orly Orbach, młodej
artystki wizualnej z Londynu. Tworzy ona dość przerażające
figury
i postaci, używając nietypowych materiałów, jak spalony papier
lub kawałki ciasta. Jej dzieła są w większości utrzymane w
ciemnych kolorach, choć pozostają bardzo wyraziste wewnątrz
ograniczonego spektrum.
Próbowałam zrobić to samo, ale w brzmieniu. Wszystkie instrumenty
zespołu są traktowane jako homogeniczna całość, muzyka jest
raczej statyczna i nie ma w niej żadnego szczególnego melodycznego
rozwoju materiału. Utwór pokazuje różnorakie odcienie jednego
koloru, odbijające się w zróżnicowanych tembrach i jakościach
brzmieniowych.
Elena Langer
|