HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Edison Denisow

Edison Denisow (1929-1996)
urodził się w Tomsku i na tamtejszym Uniwersytecie ukończył studia matematyczne w 1951 r. (specjalizacja: analiza funkcjonalna).
W latach 1951-59 studiował kompozycję w Konserwatorium Moskiewskim pod kierunkiem W. Szebalina. Naukę kompozycji kontynuował na studiach podyplomowych na tej samej uczelni. W 1960 r. został wykładowcą Konserwatorium Moskiewskiego, prowadząc początkowo zajęcia z teorii muzyki i instrumentacji, a dopiero od 1992 z kompozycji.
W latach 60. Edison Denisow stał się jednym z liderów rosyjskiej awangardy. Pracował intensywnie w zakresie gatunków muzyki kameralnej, prowadził wiele badań teoretycznych, będąc jednym
z pierwszych autorów w muzykologii rosyjskiej, piszących o nowoczesnych zasadach kompozycji. W 1964 r. wydarzeniem stało się wykonanie jego kantaty kameralnej Słońce Inków w Leningradzie. Utwór ten bardzo szybko przyniósł mu uznanie za granicą (we Francji, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Polsce i in. krajach).
Począwszy od lat 70. kompozytor skupił swą uwagę na wielkich formach instrumentalnych, a najważniejszymi punktami w jego karierze stały się premiery baletu Confession w Tallinie (1984), Requiem w Hamburgu (1980) oraz opery L'écume des jours wg Borisa Viana (1986)
i I Symfonii (1987) w Paryżu. Wiele jego utworów miało wykonania na Warszawskich Jesieniach przed 1989 r. i później.
Edison Denisow regularnie brał udział w pracach jury znanych międzynarodowych konkursów kompozytorskich we Włoszech, Polsce, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Belgii, Francji, Niemczech i in. krajach; kierował kursami mistrzowskimi w Lucernie.
W latach 1990-91 pracował w studiach ircam w Paryżu, czego rezultatem jest utwór elektroakustyczny Sur la nappe d'un étang glacé. Od 1990 r. przewodniczył Rosyjskiemu Towarzystwu Muzyki Współczesnej.
Zmarł w Paryżu, gdzie mieszkał od 1994 r.

Ważniejsze utwory (od 1985): 3 obrazy Paula Klee na altówkę, obój, róg, wibrafon, fortepian i kontrabas (1985), Koncert altówkowy (1986), Quatre filles, opera kameralna wg P. Picassa (1986), Koncert obojowy (1986), Kwartet smyczkowy (1987), Kwintet klarnetowy (1987), dwie symfonie (1987, 1996), Dzwony we mgle na orkiestrę (1988), Au plus haut de cieux na głos
i orkiestrę kameralną, do sł. G. Bataille'a (1986), Gwiazda Bożego Narodzenia na głos, flet, altówkę i orkiestrę smyczkową do sł. B. Pasternaka (1989), Koncert na gitarę i orkiestrę (1991), 4 utwory na kwartet smyczkowy (1991), Sur la nappe d'un étang glacé... na 9 instrumentów i taśmę (1991), Punkty i linie na 2 fortepiany na 8 rąk (1991), Koncert na flet, wibrafon i klawesyn (1993), Postludio in memoriam W. Lutosławski na orkiestrę kameralną (1994), II Symfonia kameralna (1994).

The Woman and Birds
Utwór został napisany z okazji 10. rocznicy festiwalu Dresdner Tage der zeitgenössischen Musik. Przeznaczony jest na kwartet instrumentów dętych drewnianych oraz kwartet smyczkowy i fortepian. Oba kwartety są interpretowane jako dwie niezależne warstwy dźwiękowe, a fortepian sprawia wrażenie swobodnej improwizacji solisty
i jego dialogu z kwartetami.
Kompozycja ma podtytuł - Hommage ą Joan Miró. Joan Miró i Paul Klee byli ulubionymi malarzami Denisowa.
W swoim życiu Denisow wielokrotnie i w różnych wersjach powracał do tematu kobiety i ptaka (Woman and Birds, Woman surrounded by Flying Birds, Woman and Bird in the Night, Woman and Bird in the Barcelona Park, etc.). Ten utwór nie ma programu, jednakże jego główne idee zainspirowało malarstwo. Kolor jest tu reprezentowany albo przez warstwy brzmieniowe, albo "punkty". W połączeniu z grafiką muzyczną, jest zawsze nośnikiem głównych informacji muzycznych. Nie ma tu bezpośrednich aluzji do malarstwa Joana Miró, jest to po prostu muzyczna analogia obrazu. Przestrzeń muzyczna w utworze jest bardzo szczególna, a tytułowy ptak - daleki od interpretacji znanych
z utworów Messiaena.