ur. 1960 w Moskwie. Ukończył
średnią szkołę muzyczną w Moskwie (1979) oraz Konserwatorium we
Lwowie (1984), gdzie studiował kompozycję pod kierunkiem Leszka
Mazepy. W 1992 r. wziął udział w kursach mistrzowskich
prowadzonych przez Paula Rudersa i Edisona Denisowa oraz w
warsztatach z perkusistą Gertem S?rensenem w Danii.
W 1994 r. otrzymał II nagrodę na konkursie kompozytorskim icons
w Turynie za utwór kameralny Sounds and Voices. W 1996 r. jego utwór
orkiestrowy Dreams otrzymał honorowe wyróżnienie międzynarodowego
konkursu kompozytorskiego w Besanćon we Francji. W 1995 r. Dmitrij
Kapiryn spędził dwa miesiące w Niemczech jako stypendysta berlińskiej
Akademie der Künste, pracując nad dziełem scenicznym Incarnation
of Colour.
Jego muzykę wykonują znani artyści i zespoły, zarówno rosyjscy,
jak
i zagraniczni.
Ważniejsze utwory: Dreams na orkiestrę symfoniczną (1990), Rain
Music na orkiestrę smyczkową (1993), Chose de soir, cykl wokalny
na sopran
i zespół kameralny (1994), With the Stream na saksofon sopranowy
i orkiestrę kameralną (1994), Incarnation of Colour na trzech
malarzy, trzech tancerzy, zespół kameralny i taśmę (1995),
Septet na obój, klarnet, fagot, perkusję, fortepian, skrzypce i
wiolonczelę (1996), Harmonies of Silence na recytatora i orkiestrę
kameralną (1997), Paysages tristes na chór mieszany i zespół
kameralny (1998), Chanson d'amour na wiolonczelę
i orkiestrę kameralną (1999), Koncert na fagot i orkiestrę
kameralną (2002).
Septet składa się z trzech części granych attacca. Mimo iż
charakter każdej z nich jest inny, wszystkie zbudowane są w
oparciu o wspólną zasadę rozwoju.
Pierwsza część bazuje na krótkich frazach melodycznych, które
łączą się w pary, tworząc specyficzną strukturę muzyczną.
Druga część przypomina scherzo - krótkie grupy nut są najpierw
grane przez marimbę i fortepian, a następnie przez inne
instrumenty. Trzecia część łączy elementy prezentowane w części
pierwszej i drugiej,
a główną rolę odgrywa tutaj brzmienie i różne kombinacje barw
instrumentalnych zespołu.
|