HOMEProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNewsGaleria

Następny koncert
Powrót
Wszystkie koncerty
Imprezy towarzyszące
Indeks kompozytorów Indeks wykonawców

 

Dmitrij Kurlandski

ur. 1976 w Moskwie. Studiował kompozycję u Leonida Bobylewa
w Konserwatorium im. Czajkowskiego w latach 1997-2002, później rozpoczął tam studia doktoranckie. W 2004 r. uczestniczył w sesji kompozytorskiej w Royaumont we Francji, prowadzonej przez Briana Ferneyhougha, Lukę Francesconiego i Philippe'a Leroux, a w 2000 i 2002 r. wziął udział w Międzynarodowych Spotkaniach Młodych Kompozytorów w Apeldoorn (Holandia), prowadzonych przez Maartena Altenę, Louisa Andriessena, Hannę Kulenty, Teo Loevendiego, Martijna Paddinga i Andrew Tooveya.
Jest laureatem wielu nagród kompozytorskich, takich jak I nagroda
w konkursie Fundacji Gaudeaumus w 2003 r., honorowe wyróżnienie we Wszechrosyjskim Konkursie Młodych Kompozytorów w 1999 r., nagroda wykonawców oraz druga nominacja publiczności w przeglądzie kompozytorskim "Pythian Games" w St. Petersburgu w 2004 r.
Jego utwory są regularnie wykonywane na ważnych festiwalach muzyki współczesnej, jak m.in. Moskiewska Jesień, Moskiewskie Forum
i Alternativa, Oxford Contemporary Music Festival, bmic "Cutting Edge" (Wielka Brytania), Gaudeamus Music Week, loosmanifestatie (Holandia), Berliner Festspiele, Dresdner Tage der zeitgenössis-chen Musik oraz na koncertach w Rosji i za granicą, przez takie zespoły jak: Big Symphony Orchestra of Russia, Moskiewska Orkiestra Filharmoniczna, Studio for New Music (Moskwa), Moscow Contemporary Music Ensemble, Eleven Ensemble (Wielka Brytania), Asko En-semble, de ereprijs, Ensemble Aleph i in., pod batutą takich dyrygentów, jak m.in.: Igor Dronow, Aleksander Sladkovsky, Jussi Jaatinen, Zsolt Nagy.
Pisał na zamówienie zespołów: Studio for New Music i eNsemble (Rosja), ixion (Wielka Brytania), Integrales (Niemcy) oraz festiwali Gaudeamus Music Week 2004, Youth Academies of Russia 2005, Donaueschinger Musiktage 2006.
Utwory Kurlandskiego były nadawane przez stacje radiowe w Kanadzie, Finlandii, Niemczech, Holandii, Polsce, Rosji i Wielkiej Brytanii. Jego wydawcą jest francuskie Les Editions du Chant du Monde.
Od 2004 r. należy do Związku Kompozytorów Rosyjskich. Jest założycielem i redaktorem naczelnym magazynu "Tribune of Contemporary Music". Od 2001 r. naucza instrumentacji w college'u muzycznym przy Konserwatorium im. Czajkowskiego.

Ważniejsze utwory: Artificial life-support machinery na orkiestrę, Night-turne na orkiestrę, Ars stricta na zespół, Marche for "de ereprijs" na zespół, Innermost man na zespół, Brown study na zespół, Still_life na zespół,
4 states of same na zespół, Danc[e]inG na zespół, fegis, Une histoire de la musique, Resonant mass, Seven circles, Forte:music:piano:music, ~#(:-&per4Musicians, Pas d'action, fl [falsa lectio], Inside the movement.

Brown Study powstało w 2002 r. na prośbę Ensemble ixion z Wielkiej Brytanii i zostało przez ten zespół wykonane tego samego roku
w Londynie podczas serii koncertów bmic "Cutting Edge".
Utwór ten był jedną z mych pierwszych kompozycji, w których zdecydowałem się porzucić motywiczno-tematyczne zasady formowania muzyki. Od tego czasu (2002) główną ideą jest dla mnie próba połączenia zasad percepcji wizualnej z sytuacją muzyczną. Ideą percepcji obiektu wizualnego jest "przyglądanie się", np. czas, kiedy obserwujemy niezmienialny obiekt lub proces. Wtem, krok po kroku, stopniowo "uruchamiamy" tenże obiekt. I ten ruch (lub czas) nie jest horyzontalny, lecz przesuwa się do przodu (zasada procesów negatywu lub pozytywu w terminologii fotograficznej).
Podstawą Brown Study są dwa archetypy wizualne: punkt i linia (w tym przypadku "linia" pojawia się jako zbiór punktów). Pojęcie obiektu obejmuje dwa poziomy - od całości do detalu. Kiedy się "przyglądamy", faktura staje się prostsza, składa się tylko z punktów. Ale pojawia się nowy aspekt, aspekt techniczny: droga, przez którą obiekt był prowadzony, np. intensywność ruchów jego twórcy.
Utwór wyznaczany jest przez następujący obiekt wizualny:

brown study brown study study brown study brown brown study brown study study brown study brown brown study brown study study brown study brown brown study brown study study brown study brown brown study brown study study brown study brown brown study brown study study brown study brown brown study brown study study brown study brown study brown brown study brown study