HomeProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNews

Vladimir Kiradjiev

Następny koncert

Wszystkie koncerty

Imprezy towarzyszące

Indeks kompozytorów

Indeks wykonawców

ur. w Płowdiw, w latach 1980–85 odbył studia dyrygenckie i kompozytorskie
w Akademii Muzycznej w Sofii, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Naukę rzemiosła dyrygenckiego kontynuował pod kierunkiem Kurta Masura w Weimarze i Lipsku (1983) oraz Franco Ferrary w Sienie (1985). W 1986 r. pracował jako asystent Karla Österreichera na letnim kursie w Warnie.
W latach 1984–87 był dyrektorem muzycznym opery w Sliven, następnie, do 1990 r., dyrygentem w Pasardijk i w Płowdiw, jak również wykładowcą Akademii Muzycznej w Sofii, a w okresie 1990–94 – dyrygentem i dyrektorem artystycznym wiedeńskiej Residenz Orchester. W latach 90. działał intensywnie na polu teatru muzycznego. Jako dyrygent gościnny na scenie Teatru Miejskiego w Lucernie wystawił m.in. balet Labirynty do muzyki Sznittkego (pokazany podczas Internationale Festwochen Luzern, 1993). Współpracował z Teatrem Narodowym w Kazaniu, gdzie zrealizował m.in. Holendra tułacza, 1992).
W 1995 r. był asystentem Rafaela Frühbecka de Burgos, dyrygentem
i doradcą językowym przy produkcji wersji oryginalnych Borysa Godunowa i Eugeniusza Oniegina na scenie berlińskiej Deutsche Oper. W foyer tej opery poprowadził koncertowe wykonanie Ożenku Musorgskiego. W 1998 r. we współpracy z Harrym Kupferem wystawił na scenie berlińskiej Komische Oper Cyganerię. W Operze Narodowej w Sofii w 1999 r. zrealizowano pod jego kierownictwem muzycznym Uprowadzenie z Seraju.
W latach 1994–95 Kiradjiev był wykładowcą na Uniwersytecie Muzycznym w Wiedniu; w tym samym czasie otworzył tam przewód doktorski nt. interpretacji walców i polek Johanna Straussa-syna. Występował kilkakrotnie w Polsce; w 1996 r. nagrał z Filharmonią Bałtycką utwory Schönberga i Lutosławskiego; w 2001 r. poprowadził koncertowe wykonanie West Side Story w Filharmonii Łódzkiej
i trzeci koncert z cyklu ?Symfonie Brahmsa” w Filharmonii
Wrocławskiej.
W 1998 r. wystąpił na podium Berliner Symphoniker w Wielkiej Sali Filharmonii Berlińskiej.
W 1999 r. prowadził warsztaty
z Klangforum Wien.

österreichisches ensemble für neue musik (oenm)
ma siedzibę w Salzburgu; założony został w 1975 r. przez Klausa Agera i Ferenca Tornaia, a do 1997 r. prowadzony był przez Herberta Grassla. Od 1997 r., pod kierownictwem pierwszego skrzypka Franka Stadlera i Petera Sigla (wiolonczela), osiągnął wysoką rangę artystyczną
i międzynarodową renomę. Od 1998 r. pierwszym dyrygentem gościnnym oenm jest Johannes Kalitzke.
Obok tradycyjnych instrumentów (kwintet smyczkowy, instrumenty dęte, fortepian i perkusja) w skład zespołu wchodzi również elektronika. Obsada, w zależności od potrzeby, może być zwiększana lub zmniejszana (w ramach oenm działają: Stadler Quartett oraz Lamy Trio).
Celem oenm jest ułatwianie startu młodym kompozytorom, promocja austriackiej muzyki XX
i XXI w. za granicą oraz przybliżenie publiczności lokalnej najnowszych tendencji muzyki światowej. Dotychczas zespół dał ponad 200 prawykonań, regularnie organizuje też warsztaty dla młodych kompozytorów i publiczności. Zgodnie
z tą tradycją w corocznym kalendarzu koncertów oenm znajduje się tzw. Noc Kompozytorów – prezentacja najnowszej twórczości kompozytorów regionu Salzburga.
Repertuar oenm obejmuje obok klasyki XX w. współcześnie tworzoną muzykę akustyczną i elektroniczną, teatr muzyczny oraz instalacje (Klangmobile). W sezonie 1999/2000 zespół dał pierwszy w swej historii cykl koncertów abonamentowych – pod hasłem ?przełom tysiącleci,
a końca nie widać”. W sierpniu 2000 r., we współpracy z Międzynarodową Letnią Akademią w Salzburgu, wystawił operę kameralną Wolfganga Rihma Jakob Lenz, a latem 2001 r. – operę Dantes Inferno Michaela Mautnera.
W sezonie 2001/2002 zainicjowany został cykl ?Artyści komponują programy”, do którego pozyskano twórców z innych dziedzin (m.in. Josefa Schweigera i Karla-Markusa Gaussa). Wykreowane wspólnie Gesamtkunstwerk znalazło się również w programie Międzynarodowej Fundacji Mozarteum. W sezonie 2002/2003 współpraca ta (dzięki hojności Donalda Kahna) mogła być kontynuowana i przyniosła m.in. czteroczęściowy cykl poświęcony nowej muzyce angielskiej, francuskiej, fińskiej i amerykańskiej.
W 2003 r. na Międzynarodowej Letniej Akademii w Salzburgu oenm występował jako ensemble in residence. W ramach tegorocznego
Salzburger Festspiele dał trzy koncerty, ponadto przez 12 kolejnych wieczorów prezentował na placach Salzburga kolejną edycję projektu Klangmobile; szczytowym jego punktem stało się wykonanie Helikopterquartett Stockhausena – na kwartet smyczkowy i cztery śmi-głowce.
oenm występował wielokrotnie poza granicami Austrii – we Włoszech, w Niemczech, Holandii, Hiszpanii, Czechach, Francji,
w krajach Skandynawii, w Rosji
i na Łotwie; trasy koncertowe zawiodły go również do Egiptu, na Kubę, do Stanów Zjednoczonych, Brazylii i Korei Południowej.