|
Ur. 1964 w Charkowie; jego ojciec Władimir był solistą
obecnego Teatru Maryjskiego (wówczas Kirowa). Oleg Kiniajew ukończył
Szkołę Chóralną
im. Glinki oraz Konserwatorium Leningradzkie, gdzie jego profesorami byli
Swietozarow i L. A. Wagina (fortepian) oraz N. I. Oksentian (organy).
Studia kontynuował
w Hamburgu pod kierunkiem Joachima Kunze. W 1986 r. otrzymał stanowisko głównego
organisty Domu Muzyki Kameralnej
i Organowej w Charkowie.
Jako organista i pianista koncertował w wielu miastach Rosji
i b. zsrr, a także Francji, Włoch, Serbii i Finlandii. Współpracował
z wybitnymi dyrygentami, jak
W. Giergiew, M. Janssons, J. Tiemirkanow, S. Sondeckis, Leo Kremer, R.
Martynow i in. Nagrał płyty cd z Koncertem organowym
J. Słonimskiego oraz z utworami na chór i organy A. Grieczaninowa.
W chwili obecnej jest koncertmistrzem i organistą Kapeli Śpiewaczej
Sankt Petersburga.
Skomponował szereg utworów kameralnych i organowych, w tym Trzy
improwizacje na organy, instrumenty dęte, perkusję, trzy basy profondo i
taśmę, Terra incognita na dwa fortepiany i zespół, Pochwała organów,
hommage ą M. Rostropowicz, Hot Action na organy solo
i Tirania fortissimo na dwoje organów.
chór uniwersytetu kardynała stefana wyszyńskiego
w warszawie powstał w 1968 r.,
do października 1999 r. działał jako Chór Akademii Teologii
Katolickiej.
W ciągu 35 lat istnienia Chór uksw koncertował niemal we wszystkich
krajach Europy. Występował na krajowych i zagranicznych festiwalach
muzycznych, jak m.in. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej ?Gaude
Mater” w Częstochowie, ?Wratislavia Cantans”, Laboratorium
Muzyki Współczesnej w Białymstoku, Międzynarodowy Festiwal Pieśni Chóralnej
w Międzyzdrojach, Jornades Internacionales de Cant Coral w Barcelonie,
Rencontres Musicales et Chorales Internationales w Mirepoix (Francja),
Deutscher Katolikentag Dresden, Międzynarodowy Festiwal ?Musica
Sacra” w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal ?Muzyczna Wiosna” w
Kiszyniowie i wiele innych.
Zdobył wiele nagród i wyróżnień, w tym m.in. nagrodę Ministra
Edukacji Narodowej (1987), Grand Prix Festiwalu Chóralnego w Kraśniku
(1987), I miejsce i złoty medal oraz Nagrodę Specjalną na Festiwalu Pieśni
Chóralnej w Katowicach (1990), dwie pierwsze nagrody na Międzynarodowym
Konkursie Chóralnym Music World
w Fivizzano we Włoszech (1998), Złotą Odznakę Liceum św. Augustyna
(2001), I nagrodę i Puchar Wojewody Mazowieckiego na Festiwalu Chórów
Akademickich
w Warszawie (2001).
Repertuar zespołu obejmuje muzykę od renesansu do współczesności,
przede wszystkim nową polską muzykę sakralną. Chór uksw dokonał
wielu prawykonań
i premierowych nagrań utworów Mariana Borkowskiego, Jana Fotka, H. M. Góreckiego,
Anny Ignatowicz, Juliusza Łuciuka, Wojciecha Łukaszewskiego, Pawła Łu-kaszewskiego,
Stanisława Moryty, Piotra Mossa, Tadeusza Paciorkiewicza, Witolda Rudzińskiego,
Ro-mualda Twardowskiego, Józefa Świdra, Mariana Sawy i w. in. Współ-pracuje
z wybitnymi organistami, śpiewakami, dyrygentami i orkiestrami, jak
Sinfonia Varsovia, Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, Deutsches
Kammer-orchester z Berlina.
Szczególnym wydarzeniem
w dziejach Chóru uksw było wykonanie Pieśni ludowych Panufnika pod
batutą Jana Krenza w Filharmonii Narodowej w 100-lecie tej instytucji.
Dyskografia Chóru obejmuje
10 cds, w tym Musica Sacra Poloniae (dux), która została nominowana do
nagrody ?Fryderyk 1999” oraz otrzymała Grand Prix na XIV Międzynarodowym
Festiwalu Filmów Katolickich i Multimediów w Niepokalanowie (1999).
Od 1995 r. z inicjatywy Chóru uksw organizowany jest Konkurs
Kompozytorski ?Musica Sacra”.
Dyrektorem artystycznym
i dyrygentem Chóru uksw jest
ks. Kazimierz Szymonik.
chór filharmonii narodowej rozpoczął działalność
artystyczną
w 1952 r. pod kierunkiem Zbigniewa Soi. Kolejnymi kierownikami Chóru
byli: Roman Kuklewicz (1955–71), Józef Bok (1971–74) oraz
Antoni Szaliński (1974–78). Od 1978 r. kierownictwo sprawuje Henryk
Wojnarowski.
W repertuarze Chóru, wśród ponad 150 utworów oratoryjnych oraz chóralnych
a cappella różnych epok i stylów, szczególne miejsce zajmuje muzyka
polska, w tym zwłaszcza dzieła Krzysztofa Pendereckiego. Zespół nagrał
na płyty wszystkie jego utwory oratoryjne
a cappella, a także Pasję wg św. Łukasza (dwukrotnie), Requiem
polskie, Siedem bram Jerozolimy i Credo. Nagranie Pasji, dokonane pod
dyrekcją kompozytora, otrzymało w 1991 r. nominację do nagrody Grammy.
Chór Filharmonii Narodowej regularnie bierze udział w Festiwalu
?Warszawska Jesień” oraz
w Festiwalu Oratoryjno-Kantatowym ?Wratislavia Cantans”. Występował
też w Austrii, Belgii, Danii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii,
Islandii, Izraelu, na Litwie, Łotwie, w Niemczech, Rosji, Szwajcarii,
Turcji i wielokrotnie we Włoszech.
Ważnym wydarzeniem w dziejach zespołu było zaproszenie do udziału w
spektaklach opery Atem F. Donatoniego w La Scali (1985). Zapoczątkowało
ono serię występów Chóru fn w najsławniejszych ośrodkach operowych
Europy.
I tak, zespół wziął udział w spektaklach Żywota rozpustnika Strawińskiego
i Czarodziejskiego fletu Mozarta w weneckim Teatro La Fenice (odpowiednio
w 1986 i 1987 r.), Fidelio Beethovena w Paryżu (1989)
i w La Scali (1990), a także Oberona Webera w La Scali (1989). Występował
także na scenach teatrów
w Palermo (1992 – Król Roger Szymanowskiego, 1993 – Król
Edyp Strawińskiego i Antygona Honeggera) i Pesaro (1994 – Włoszka
w Algierze Rossiniego).
Chór fn zapraszany jest do wspólnych występów przez renomowane
orkiestry, jak Filharmonia Monachijska, Berlińska Radiowa Orkiestra
Symfoniczna, Orkiestra rias, Bamberger Symphoniker, orkiestry symfoniczne
w Tel Awiwie i Jerozolimie, Orkiestra Symfoniczna Akademii św. Cecylii w
Rzymie, Orkiestra Opery Brukselskiej, Orkiestra Symfoniczna w Palermo,
orkiestra mediolańskiej La Scali. Zespołem dyrygowali m.in. Gary Bertini,
Sergiu Comissiona, Henryk Czyż, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jan Krenz,
Lorin Maazel, Jerzy Maksymiuk, Zubin Mehta, Grzegorz Nowak, Seiji Ozawa,
Krzysztof Penderecki, Witold Rowicki, Jerzy Semkow, Giuseppe Sinopoli,
Stanisław Skrowaczewski, Leopold Stokowski, Igor Strawiński, Stanisław
Wisłocki, Antoni Wit, Bohdan Wodiczko.
|