|
urodziła się w Detroit w rodzinie armeńskiej.
Studiowała grę na altówce w Peabody Conservatory of Music pod
kierunkiem Waltera Tramplera
i Karen Tuttle. Jej międzynarodowa kariera rozpoczęła się po zdobyciu
nagród na konkursie ard w Monachium oraz Konkursie im. Lionela Tertisa,
dzięki którym otrzymała propozycje występów z najlepszymi orkiestrami
w Paryżu, Londynie, Nowym Jorku, Wiedniu i Berlinie, i mogła pracować z
takimi dyrygentami jak: Charles Dutoit, Riccardo Chailly, Dennis Russell
Davies, Christoph Eschenbach czy Riccardo Muti.
Artystka rozpoczęła też bliską
i owocną współpracę z kompozytorami (Gubajdulina, Bouchard, Penderecki,
Kanczeli, Kurtág, Mansurian, Pärt, Eötvös), przyczyniając się do
poszerzenia współczesnej literatury na altówkę. Jej zaangażowanie w
wykonywanie muzyki kameralnej, które rozpoczęło się wraz z pierwszymi
występami artystki podczas Marlboro Music Festival (gdzie mocno
zainspirowała ją współpraca z Felixem Galimirem), kontynuowane było
następnie na festiwalach w Salzburgu, Lockenhaus i Stavanger. Kim
Kashkashian koncertuje z pianistą Robertem Levinem, perkusistką Robyn
Schulkovsky i klawesynistą Robertem Hillem.
Również fonograficzny dorobek ukazuje rangę jej artystycznej aktywności.
Po pierwszych nagraniach Sinfonii concertane i Divertimenta kv 563 Mozarta
dla dg i Sony, jej dyskografia poszerzyła się o wydane przez ecm:
komplet sonat Hindemitha, Sonatę op.147 Szostakowicza (z Robertem Levinem
przy fortepianie), koncerty altówkowe Brittena, Pendereckiego, Kanczelego
i Sznittkego, oraz utwory Lindy Bouchard i Paula Chihara na altówkę i
perkusję (wraz z Robyn Schulkovsky), a także Sonaty Bacha na violę da
gamba i klawesyn (z Keithem Jarrettem), muzykę Eleni Karaindrou do filmu
Theo Angelopoulosa Le regard d’Ulysse oraz muzykę kameralną Kurtága
i Schumanna (z klarnecistą Eduardem Brunnerem i pianistą Robertem
Levinem). Za nagranie Sonat Brahmsa wraz z R. Levinem
w 1999 r. otrzymała Edison Prize,
a jej nagrania koncertów Bartóka, Kurtága i Eötvösa, zrealizowane
w czerwcu 2000 r., odznaczone zostały Cannes Award w kategorii muzyki
kameralnej. Płyta Voci
z muzyką Luciana Beria, nagrana
w 2001 r., otrzymała ?Diapason d’Or” (2002) oraz tytuł ?Editor’s
Choice” miesięcznika ?Gramophone” (marzec 2002).
Artystka prowadzi klasy mistrzowskie altówki na Uniwersytecie Indiana w
Bloomington oraz w konserwatoriach we Fryburgu Bryzgowijskim i Berlinie.
Od września 2000 r. prowadzi też klasę altówki oraz muzyki kameralnej
w New England Conservatory
w Bostonie. W ostatnim sezonie występowała w duecie z Robertem Levinem w
wielu ośrodkach europejskich, koncertowała z Czeską Filharmonią,
orkiestrą lipskiego Gewandhausu i z Deutsche Kammerphilharmonie Bremen.
W lutym tego roku dała premierę nowej kompozycji na altówkę i orkiestrę
kameralną Thomasa Larchera (ze Stuttgarter Kammerorchester) pod dyrekcją
Dennisa Russella Daviesa. Wystąpiła też w serii koncertów w ramach
Kronberg Academy.
|