HomeProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNews

Eugeniusz Knapik

Następny koncert

Wszystkie koncerty

Imprezy towarzyszące

Indeks kompozytorów

Indeks wykonawców

Ur. 1951 w Rudzie Śląskiej. Studiował w latach 1970–1976 w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach u Henryka Mikołaja Góreckiego (kompozycja) i Czesława Stańczyka (fortepian). W 1976 r. otrzymał nagrodę na X Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. Jeszcze przed ukończeniem studiów rozpoczął pracę dydaktyczną w katowickiej uczelni (obecnie Akademii Muzycznej im. Szymanowskiego), w której obecnie jest profesorem, kierownikiem Katedry Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki (od 1996) i Studia Muzyki Komputerowej (od 1992).
Jako pianista koncertuje w kraju i za granicą, ceniony za interpretacje muzyki fortepianowej xx w. Nagrał dla firmy Vifon Vingt regards sur l’Enfant Jésus Messiaena. W latach 80. współpracował z Kwartetem Śląskim. Występował wielokrotnie na festiwalach ?Warszawska Jesień”, ?Saint Denis” w Paryżu, ?Octobre en Normandie” w Rouen, Encontros Gulbenkian de Musica Contemporanea w Lizbonie, a także na estradzie Concertgebouw w Amsterdamie.
Zdobył wiele nagród twórczych, m.in. specjalne wyróżnienie za Sonatę na flet solo na Konkursie ?Forum Młodych” w Krakowie w 1974 r., II nagrodę za Le chant na Konkursie Młodych zkp w 1976 r., III nagrodę za Concerto grosso na Konkursie Muzyki Kameralnej w Wiedniu w 1977 r., I nagrodę za Corale, interludio e aria na Festiwalu ?Młodzi Muzycy Młodemu Miastu” w Stalowej Woli w 1979 r. Na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów unesco w Paryżu jego Kwartet smyczkowy zajął pierwszą lokatę.
W 1985 r. za twórczość kameralną otrzymał w Katowicach Nagrodę ?Śląskiej Polihymnii”, w tym samym roku przyznano mu w Warszawie Nagrodę Artystyczną I stopnia im. Stanisława Wyspiańskiego za Wyspy. W 1997 r. za twórczość operową został przyjęty do ?Loży Liderów” w Katowicach, a Związek Kompozytorów Polskich przyznał mu doroczną nagrodę. W 1999 r. został laureatem nagrody Prezydenta Miasta Katowic.
W 1988 r. na zamówienie Gérarda Mortiera, dyrektora opery La Monnaie w Brukseli, rozpoczął komponowanie trylogii operowej The Minds of Helena Troubleyn do tekstu Jana Fabre. Prapremiera I części cyklu – Das Glas im Kopf wird vom Glas – odbyła się w 1990 r. w Operze Flamandzkiej w Antwerpii. Część ii, Silent Screams, Difficult Dreams, miała swą premierę w ramach festiwalu ?Documenta ix” w Kassel. Estradowe wykonanie obszernych fragmentów iii części cyklu, La libertą chiama la libertą, włączone zostało do programu ?Warszawskiej Jesieni” w 1996 r.
Kompozytor kontynuuje współpracę z Janem Fabre, której owocem są m.in. cztery spektakle baletowe: The Sound of One Hand Clapping (premiera w Operze Frankfurckiej w 1991 r.), Da un’altra faccia del tempo (premiera w 1993 r. w Brukseli), Quando la terra si rimette in movimento (premiera w 1995 r. w Het Nationale Ballet w Amsterdamie) i Three Solos (premiera w ?De Singel” w Antwerpii w 1996 r.).

Ważniejsze utwory: Trzy miniatury na fortepian (1970), Sonata na skrzypce i fortepian (1971), Sonata na flet (1971), Trzy pieśni na baryton i fortepian do słów K. I. Gałczyńskiego (1971), Concerto grosso no. 1 na orkiestrę kameralną (1972–1977), La flěte de jade na sopran i orkiestrę do tekstów poetów chińskich, w przekładzie francuskim Franza Touissanta (1973), Psalms na głosy solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1973–1975), Le chant na sopran i orkiestrę do tekstów Paula Valéry (1976), Tak jak na brzegu morza... na zespół instrumentalny i taśmę, do tekstu Paula Valéry (1977), Corale, interludio e aria na flet, klawesyn i zespół smyczkowy (1978), Kwartet smyczkowy (1980), Partita per violino e pianoforte (1980), Hymn na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (1980), Versus na organy (1982), Wyspy na orkiestrę smyczkową (1984), Strofy na róg, baryton i organy (1985), Das Glas im Kopf wird vom Glas, opera w 8 scenach, libretto Jan Fabre – I cz. cyklu The Minds of Helena Troubleyn (1987–1989), Silent Screams, Difficult Dreams, opera w 4 scenach – II cz. cyklu The Minds of Helena Troubleyn (1990–1992), La libertą chiama la libertą, opera w 5 scenach – III cz. cyklu The Minds of Helena Troubleyn (1993–195), Quando la terra si rimette in movimento, balet, libretto Jan Fabre (1995), Three Solos, balet, libretto Jan Fabre (1995), Up into the Silence, pieśni na sopran, baryton i orkiestrę do słów
e. e. cummingsa i Jana Fabre (1996–2000), Tha’ Munnot Waste No Time na trzy (lub dwa) fortepiany i klarnet (1998), Trio na skrzypce, klarnet
i fortepian (2003).
Trio na skrzypce, klarnet i fortepian skomponowałem wiosną tego roku na zamówienie Waltera Verdehra i jego zespołu. W sposób oczywisty ten wyjątkowy pod względem jakości brzmienia skład instrumentalny tria wywierał wpływ na moją wyobraźnię i w efekcie na rodzaj narracji utworu. Nie pozostało mi więc nic innego, jak tylko pragnienie stworzenia utworu będącego sumą barw tych instrumentów i istoty gatunkowej tria. Utwór jest jednoczęściowy, o czasie trwania ca 20’.
Eugeniusz Knapik