HomeProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNews

Marzena Komsta

Następny koncert

Wszystkie koncerty

Imprezy towarzyszące

Indeks kompozytorów

Indeks wykonawców

ur. 1970 w Gdyni, studiowała kompozycję w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (w klasie E. Głowskiego) i w Akademii Muzycznej im. Chopina w Warszawie (u Włodzimierza Kotońskiego i Zbigniewa Bagińskiego), a następnie w Conservatoire National Supérieur de Musique w Lyonie na Wydziale Kompozycji, Muzyki Akustycznej, Elektroakustycznej i Informatyki Muzycznej sonus (u Ph. Manoury’ego i D. Lorrain). Studia doktoranckie w dziedzinie muzyki i muzykologii xx wieku kontynuowała w paryskim ircam.
Uczestniczyła m.in. w warsztatach prowadzonych przez George’a Benjamina, Magnusa Lindberga, Tristana Muraila, Harrisona Birtwistle’a, Gérarda Griseya, Georgesa Arpeghisa, Pascala Dusapina, Krzysztofa Pendereckiego, Pierre-Laurenta Aimarda, György Ligetiego, Pierre Bouleza, Henry Dutilleux i Iannisa Xenakisa. Korzystała z prywatnego stypendium Witolda Lutosławskiego, była też stypendystką Fundacji Nadii i Lili Boulanger we Francji, Fundacji im. Witolda Lutosławskiego, następnie rezydentką Fundacji Cité Internationale des Arts w Paryżu. W roku 1996 była nominowana do ?Paszportu” tygodnika ?Polityka”. Zdobyła również prestiżową nagrodę Villa Kujo-yama w Kyoto, dzięki której przebywa obecnie w Japonii jako kompozytor-rezydent.
Utwory Marzeny Komsty nagradzane były na konkursach kompozytorskich, takich jak: Międzynarodowy Konkurs Kompozycji na Fortepian ?Manuel Valcárcel” w Santander, Konkurs ?Ensemble Orchestral Contemporain” i ?Grame” w Lyonie oraz Konkurs im. Toli Korian w Londynie. Kompozytorka otrzymuje zamówienia od festiwali, wykonawców, jak również rządu francuskiego. Jej muzyka wykonywana była na festiwalach: ?Warszawska Jesień”, Gdańskie Spotkania Młodych Kompozytorów, International Review of Contemporary Music w Belgradzie, ?ppianissimo” w Sofii, ?Musica” w Strasburgu, ?Rendez-vous Musique Nouvelle” w Forbach, ?Aujourd’hui Musique” w Perpignan, Youth Music Forum w Kijowie, a także prezentowana na antenie radiofonii polskich i zagranicznych.

Ważniejsze utwory: Oberek na fortepian (1988), Nikt Nie Zna Dnia na chór mieszany (1989), Pięć miniatur na fortepian (1990), Gryzaczek na dwanaście instrumentów dętych blaszanych (1990), Kirp na kwartet smyczkowy (1990), ho-yi-a na skrzypce i klawesyn amplifikowane (1991), Niechcianym Prometeuszom na wielką orkiestrę symfoniczną (1991), Hard Day na trzech perkusistów (1992), Oqivian na taśmę (1993), Agmen na orkiestrę kameralną (1993), Brun na skrzypce (1994), ... tu sais? na flet, perkusję i klawesyn amplifikowane, małą orkiestrę, taśmę i system informatyczny w czasie realnym (1995), lFdlC (le F de la C) na jeden fortepian i trzech pianistów (1996), A toi, mon amour – une piŹce cruelle na fortepian (1997/98), Ô! – dans l’ombre na klarnet, sopran, perkusję, skrzypce i wiolonczelę (2000), Primaire... humain na klawesyn (2000), Nuit/Portrait na małą sinfoniettę (2001); powstają: Explosif/Passion – utwór interaktywny na wiolonczelę i system elektroakustyczny w czasie realnym (zamówienie rządu francuskiego dla ?Ensemble Orchestral Contemporain” i ?Grame” – Lyon), utwór na zespół kameralny (zamówienie festiwalu ?Musica” w Strasburgu dla zespołu ?Accroche Note”), Journal en rafales na sekstet (2001), Pensées, 7 krótkich utworów na wibrafon (2002).

Nuit/Portrait
Genezą utworu jest zamysł uwypuklenia związków pomiędzy różnymi dziedzinami sztuki, w szczególności pomiędzy muzyką i malarstwem.
Kompozycja Nuit/Portrait (Noc/Portret) zainspirowana jest dwoma obrazami z kolekcji Muzeum Sztuk Pięknych w Rennes: Ouverture de la nuit (Uwertura nocy) Genevieve Asse (1973) i Les paysans surpris par un orage (Wieśniacy zaskoczeni przez burzę) Francesca Casanovy (ok. 1770).
Malowidła przedstawiają dwa różne rodzaje światła: gwałtowny, brutalny rozbłysk u Casanovy i światło ?medytacyjne” u Genevieve Asse. Jednocześnie nawiązują one do motywu nocy – pierwszy realistycznie, drugi poetycko. Motywy światła i nocy zafascynowały mnie wyzwalaną przez nie energią. Zapragnęłam wyrazić w mojej muzyce to, co odczuwałam, obcując z obrazami: subtelność i równocześ-
nie gwałtowność.
W miarę upływu czasu, spędzanego na kontemplacji malowideł,
z Uwertury nocy zaczął mi się wyłaniać inny, nieoczekiwany obraz; obraz, którego nie chciałam, ani nie szukałam, który jednak nieodparcie mi się narzucił: głowa mężczyzny, wyrzeźbiona przez grę otaczającego światła, półtonów i cieni. A przecież wcale nie chciałam szukać inspiracji w obrazie figuratywnym, a zwłaszcza w portrecie!
Odkrycie to zmieniło zasadniczo mój odbiór piękna obrazu. Zauważyłam, że jasna poświata, przebiegająca tuż nad oczyma mężczyzny, absorbuje naszą uwagę tak bardzo, że nie zauważamy samego portretu, tylko tę biała smugę i otaczający ją cień. Świetlistość ta, zestawiona z tytułem obrazu (?overture” oznacza przecież także otwarcie), skłoniła mnie do jeszcze jednej refleksji: ileż to razy, pod wpływem nocy, umysł nasz otwiera się, rozświetlony nawiedzającą go ideą.
W muzyce Nocy/Portretu, podobnie jak w obrazie, uwagę słuchacza początkowo przyciąga barwa jasnych, wyrazistych instrumentów (oboju, fletu), jednak pod koniec utworu także i cień zaznacza stopniowo swą obecność, wynurzając się z niskiego rejestru linii melodycznej saksofonu barytonowego. Gwałtowny charakter rozbłysku światła, tworzącego niemal białą plamę, zestawionego z głębią mrocznej nocy z obrazu Casanovy, odzwierciedla się w intensywności kontrastów brzmieniowych i dynamicznych w środkowej części utworu.

Kompozycja Noc/Portret została zamówiona przez zespół Rhizo’Instrumental, który zrealizował jej premierowe wykonanie 24 kwietnia 2001 roku w Muzeum Sztuk Pięknych w Rennes. Drugie wykonanie miało miejsce 22 stycznia 2002 r. w Cesson-Sévigné.
Marzena Komsta