HomeProgramBiletyBiuroO festiwaluMiejsca koncertówSponsorzyArchiwumDownloadNews

Lara Morciano

Następny koncert

Wszystkie koncerty

Imprezy towarzyszące

Indeks kompozytorów

Indeks wykonawców

ur. 1968 w Zurychu, studiowała grę na fortepianie (pod kierunkiem Rodolfo Caporalego, Aldo Ciccoliniego i Franca Scali), dyrygenturę chóralną i kompozycję (u Ady Gentile i Franco Donatoniego) w Konserwatorium i Accademia di Santa Cecilia w Rzymie; swoją uczelnię reprezentowała na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Studentów w Kyoto (1995). W 2001 r. odbyła kurs kompozycji i muzyki komputerowej w paryskim ircam; w 2002 r. ukończyła studia podyplomowe
u Ivana Fedele w Konserwatorium w Strasburgu.
Jej kompozycje były wykonywane na festiwalach: ?Musica” w Strasburgu, Weneckim Biennale, w Awinionie, CaĎn, Edynburgu, Krakowie, Perpignan i Rzymie. Konserwatoria w Strasburgu i Lyonie zamówiły u niej utwór na instrumenty barokowe i trzech tancerzy (z choreografią Christine Bayle), którego premiera odbędzie się podczas tegorocznego festiwalu ?Musica” w Strasburgu.
Od 2002 r. Lara Morciano jest kompozytorem-rezydentem w École Nationale de musique de Montbéliard, gdzie (we współpracy z Centro Tempo Reale we Florencji) realizuje swój muzyczny projekt z użyciem elektroniki. Wykłada także w Konserwatorium im. Umberto Giordano w Foggii.

Ważniejsze utwory: Iriadi na kwartet smyczkowy (1992), Sinue na róg
i puzon (1993), Ilogy na klarnet i wibrafon (1994), Restless na pięć instrumentów (1994), Liquide Armonie na klarnet basowy (1995), Nuclei na klarnet i fagot (1996), Musica di scena na głos żeński i 15 instrumentów (1997), Alis na flet, klarnet, kwartet smyczkowy i fortepian (1998), Trascolora na klarnet, wiolonczelę i perkusję (1999), Canto al Vangelo na dwa chóry i organy (2000), Canto dopo il Vangelo na dwa chóry i organy (2000), Ajar na zespół kameralny (2001), Origine Seconda na fortepian (2001), Hyades na orkiestrę kameralną (2002), Pulchra luna na głos żeński, klarnet i fortepian (2001–03); trzy nowe utwory: na dwoje skrzypiec barokowych, dwa flety poprzeczne i klawesyn, na flet i live electronics, na fortepian i live electronics (2003).

Zasadą utworu Alis jest opozycja między dwoma sposobami organizacji materiału muzycznego. Pierwsza część to studium kontrapunktu, kształtowanego swobodnie, fragmentarycznie, ale
przejrzyście. Zagęszczanie i nakładanie linii kontrapunktycznych prowadzi do kulminacji, eksponującej charakter każdego instrumentu z osobna.
W części drugiej łamane akordy skrzypiec i altówki ponad ciemną głębią niskich tonów fortepianu, klarnetu basowego i wiolonczeli kierują uwagę na wymiar wertykalny, skupiający maksimum energii każdego instrumentu w procesie kształtowania ostrego, wyraźnego muzycznego rysunku.
W finale kompozycji coraz drobniejsza muzyczna gestykulacja powoduje rozrzedzenie brzmienia; do jego ponownego skupienia dochodzi dopiero w ostatnim akordzie.